کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۵۵۱
تاریخ خبر:

وضعیت لژیونرها در آستانه شروع دوباره فوتبال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | بوندس‌لیگا از روز شنبه گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک چند لیگ دیگر اروپایی هم دوباره استارت بخورند. به همین بهانه، وضعیت بازیکنان ایرانی حاضر در این لیگ‌ها را مرور می‌کنیم.

*** علیرضا جهانبخش
لیگ برتر انگلستان به زودی شروع خواهد شد. برایتون با علیرضا جهانبخش ۲۹ امتیازی است و در رده پانزدهم جدول ۲۰ تیمی لیگ برتر قرار دارد. فاصله این تیم با منطقه سقوط فقط دو امتیاز است و بازی‌های باقی‌مانده‌اش هم دشوار است. به نظر می‌رسد در صورت ادامه لیگ برتر انگلستان، برایتون یکی از کاندیداهای جدی سقوط به چمپیونشیپ باشد‌ اما چیزی که احتمالش زیاد است این است که جهانبخش فصل بعد از برایتون جدا خواهد شد. او با وجود زدن یکی دو گل تماشایی و حیاتی، نتوانسته خودش را در ترکیب این تیم تثبیت کند. این روزها هم شایعه بازگشتش به لیگ هلند و حضور در یکی از سه تیم برتر این کشور شنیده می‌شود.

*** مهدی طارمی، امیر عابدزاده و مهرداد محمدی
هنوز مشخص نیست سرنوشت لیگ پرتغال چه خواهد شد اما با توجه به اینکه تا امروز خبری از لغو این مسابقات نیست به احتمال زیاد باید منتظر شروع دوباره این لیگ در هفته‌های آینده باشیم. در حال حاضر ریوآوه با ستاره ایرانی خود مهدی طارمی، شرایط خوبی دارد. این تیم با ۳۸ امتیاز در رده پنجم جدول قرار دارد و با حضور در همین رتبه می‌تواند راهی بازی‌های انتخابی یورو لیگ فصل آینده بشود.

اختلاف ریوآوه با تیم چهارم جدول یعنی اسپورتینگ چهار امتیاز است و با توجه به اینکه ۱۰ هفته تا پایان فصل باقی مانده، ممکن است ریوآوه بتواند در پایان فصل به رده چهارم هم برسد که البته فرق چندانی با رده پنجم ندارد و باز هم باید در مرحله پلی‌آف یورولیگ شرکت کند. ماریتیمو با امیر عابدزاده در رده پانزدهم جدول ۱۸ تیمی لیگ پرتغال قرار دارد. ماریتیمو ۲۴ امتیازی است و با منطقه سقوط شش امتیاز فاصله دارد اما اصلا بعید نیست که در هفته‌های آینده این تیم وارد منطقه سقوط شود.

در نهایت آوس با ستاره درخشان ایرانی خود با ۱۳ امتیاز در رده آخر جدول قرار دارد. مهرداد محمدی روی نزدیک به ۷۰ درصد گل‌های تیمش تاثیر مستقیم داشته یا گل زده یا پاس گل داده اما این درخشش مانع از قعرنشینی آوس نشده است. این تیم به احتمال زیاد در پایان فصل به دسته پایین‌تر سقوط خواهد کرد اما بعید است محمدی در این تیم بماند. او احتمالا پیشنهادهایی از تیم‌هایی بهتر خواهد داشت و شاید به یکی از همین تیم‌ها منتقل شود و فصل بعد هم در سوپرلیگ پرتغال حضور داشته باشد.

*** کاوه رضایی، علی قلی‌زاده و یونس دلفی
زوج ایرانی خط حمله شارلروا بلژیک درخشش خوبی در این تیم داشتند و توانستند با اتمام زودتر از موعد لیگ بلژیک به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور، فصل را در رده سوم به پایان برسانند. با اتمام لیگ بلژیک، باشگاه کلوب بروخه به دنبال بازگرداندن کلاوه رضایی است و شارلروا نیز می‌خواهد قرارداد قرضی این بازیکن را دائمی کند.

مذاکرات دو باشگاه در این خصوص ادامه دارد و هنوز مشخص نشده که چهارمین گلزن برتر لیگ بلژیک در فصل ۲۰/۲۰۱۹، سال آینده در کدام یکی از این دو تیم توپ خواهد زد. همچنین علی قلی‌زاده نیز با عملکرد خوبی که داشت فصل بعد را هم در شارلروا خواهد ماند و در این تیم بلژیکی توپ خواهد زد. یونس دلفی جوان اما فصل خوبی را در شارلروا پشت سر نگذاشت و بیشتر بازی‌های تیمش را از روی سکوها دنبال کرد. او به احتمال زیاد در پایان فصل از این تیم جدا خواهد شد و شاید فصل بعد او را در لیگ برتر ایران و در تیمی بزرگ ببینیم.

*** سردار آزمون
مهاجم شماره ۷ زنیت روسیه یکی از عوامل صدرنشینی تیمش در این فصل بود و با ۱۰ گل زده و شش پاس گل، سومین گلزن برتر لیگ روسیه لقب گرفته است. درخشش پسر ترکمن باعث شده تا رسانه‌های مختلف از انتقال او به تیم‌های بزرگ اروپایی از جمله ناپولی و اتلتیکو خبر بدهند و دوباره شاهد حضور یکی از بازیکنان ایرانی در سطح اول فوتبال اروپا باشیم. اتمام قرارداد دریس مرتنز بلژیکی با ناپولی باعث شده تا این اخبار قوت بیشتری به خود بگیرد و در صورت ادامه نیافتن لیگ‌های روسیه و ایتالیا، سران ناپولی مذاکرات جدی خود را برای جذب این مهاجم ایرانی با باشگاه روسی آغاز خواهند کرد.

*** الله‌یار صیادمنش
لژیونر نسبتا ناموفق ایران در تیم فوتبال فنرباغچه، مدتی به باشگاه دسته یکی استانبول‌اسپور قرض داده شد اما مهاجم فصل قبل استقلال نتوانست درخشش خود در لیگ ایران را در تیم‌های ترکیه‌ای ادامه دهد و حالا خبر می‌رسد پس از مشخص شدن تکلیف سوپرلیگ ترکیه، باشگاه فنرباغچه به دنبال فسخ قرارداد با این مهاجم ایرانی است. اگر این اتفاق رخ دهد، احتمال بازگشت صیادمنش به جمع آبی‌های پایتخت افزایش پیدا می‌کند و او دوباره زیر نظر فرهاد مجیدی مشغول کار خواهد شد.

*** صادق محرمی
آینده دفاع راست سابق تیم فوتبال پرسپولیس و فعلی دیناموزاگرب کرواسی در هاله‌ای از ابهام است و فصل ناامیدکننده محرمی باعث شده تا سران این باشگاه کروات برای نگه داشتن او مردد شوند. البته در بازی‌های منتهی به تعطیلی موقت لیگ کرواسی، محرمی به آمادگی نسبی رسید و توانست در چند بازی، بازیکن موثر تیمش باشد.

*** امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی
دو هافبک دفاعی ایرانی فصلی متفاوت را در یوپن بلژیک داشتند و شرایط مختلفی را تجربه کردند. امید ابراهیمی، هافبک دفاعی سابق استقلال در این فصل لیگ بلژیک یکی از اصلی‌ترین بازیکنان تیمش بود و در ۱۸ بازی برای سفیدپوشان به میدان رفت؛ البته رسانه‌های مختلف عربی و بلژیکی خبر از بازگشت این بازیکن به الاهلی قطر دادند. اما بعید است فصل بعد سعید عزت‌اللهی را در این تیم بلژیکی ببینیم. تیم فوتبال یوپن با تعطیلی لیگ بلژیک به دلیل شیوع ویروس کرونا، با ۳۰ امتیاز در رده سیزدهم قرار گرفت.

*** مجید حسینی
مدافع ملی‌پوش تیم ترابزون فصلی پرفراز و نشیب را در این تیم گذرانده است. او البته از نظر فنی در سطح بالایی حضور داشت و در مقطعی حتی تبدیل به پنالتی‌زن اول این تیم هم شد اما در اواخر فصل وقتی شایعات انتقال او به بوندس‌لیگا پررنگ شد، به نیمکت منتقل شد! به نظر می‌رسید مدیران باشگاه تمایلی به ترانسفر او نداشتند و می‌خواستند به هر شکلی که شده او را حفظ کنند و در آینده با مبلغی بیشتر او را بفروشند. این اتفاق در نهایت رخ داد. حسینی با ترابزون تمدید کرد و به ترکیب اصلی تیمش هم برگشت و احتمالا حداقل تا یک نیم‌فصل دیگر هم در این تیم خواهد ماند.

*** سامان قدوس
شاید او بدشانس ترین لژیونر ایران در فصل گذشته بود. قدوس پس از جام ملت‌های آسیا با مصدومیت به اردوی آمیان فرانسه برگشت. مدتی بعد مصدومیتش بهبود یافت و در چند بازی برای آمیان درخشید اما با حکم فیفا چهار ماه از بازی کردن محروم شد! این محرومیت او را از آمادگی لازم دور کرد و قدوس پس از پایان محرومیت هم نتوانست کمک خاصی به تیمش کند. آخرین بدشانسی قدوس هم لغو ادامه مسابقات لیگ فرانسه و سقوط آمیان به لیگ دو با تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه بود!

کدخبر: ۳۲۹۵۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر