کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۱۲۸
تاریخ خبر:

وضعیت قرمز سریال‌های شبکه دو

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| هفته پیش پخش فصل دوم «وضعیت زرد» در شبکه دو به پایان رسید. این سریال کمدی هم نتوانست به کمک آنتن این شبکه در سال جاری بیاید تا شرایط بدتر از قبل شود. خبر ناگوار اینکه شبکه دو از امشب سراغ یک سریال تکراری دیگر می‌رود و این یعنی حلقه بر مدیریت جدید شبکه و سیما تنگ است. آیا مدیران جدید می‌توانند از این بحران عبور کنند؟ شبکه دو فکری عاجل برای شرایط بد سریال‌های خود خواهد کرد؟

‌مورد اول| وضعیت سریال جدید
«وضعیت زرد ۲» تازه‌ترین سریال شبکه دو است که سری اول آن سال پیش از شبکه سه پخش شد. ماجرای تغییر شبکه را پیش‌تر شرح دادیم‌؛ حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده این سریال ۲۰ اردیبهشت از معاون سیما حکم گرفت و فعالیت خود را به عنوان مدیر شبکه دو آغاز کرد. او کمی بعد فصل اول «وضعیت زرد» را در کنداکتور قرار داد و بلافاصله نوبت به سری دوم آن رسید.

فصل اول سریال، در باکس غیر اصلی شبکه سه پخش شد و همین عاملی بود تا مخاطب، انتظار زیادی از آن نداشته باشد. قرار گرفتن «وضعیت زرد ۲» در باکس اصلی شبکه دو اما انتظارها را بالا برد. این سریال، راوی اتفاقاتی است که برای چند رفیق و همکار رقم می‌خورد. در این رهگذر، گاه شوخی‌های سیاسی - اجتماعی هم شاهد بودیم که به مذاق برخی مخاطبان خوش می‌آمد. «وضعیت زرد ۲» اثری نیست که بتواند رضایت حداکثری مخاطب را به‌دست آورد چرا که تاریخ ساخت چنین آثاری، سال‌هاست به سر آمده.

مورد دوم| آمار وضعیت زرد ۲
آمار و ارقام گواه صادقی هستند از شکست سری دوم «وضعیت زرد». این سریال در نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات صدا و سیما فقط ۹٫۸ درصد مخاطب داشت. از طرف دیگر‌، شرایط آن در تلوبیون هم خوب نیست. به عنوان مثال، قسمت یک بعد از یک ماه کمتر از ۹ هزار بازدید داشته. قسمت آخر هم کمتر از ۸۰۰ بار دیده شده؛ در حالی که سریال‌های دیگر در کمتر از ۲۴ ساعت چند هزار بازدید در تلوبیون به‌دست می‌آورند.

مورد سوم| آمار سریالی ۱۴۰۱
بازخوانی وضعیت سریال‌های شبکه دو در سال جاری، زنگ خطر را بلندتر از همیشه به صدا در می‌آورد. مدیر جدید این شبکه می‌تواند در مقام دفاع برآید و بگوید بخشی از آنچه روی آنتن رفته حاصل تفکر و سلیقه مدیران قبلی بوده است. عجالتا «وضعیت زرد ۲» به پای بامروت‌نژاد نوشته می‌شود که تهیه‌کننده آن است و خب سریالی ضعیف و شکست خورده محسوب می‌شود… . شبکه دو نوروز امسال «خداداد» را پخش کرد که به سفارش مدیریت جدید سیما ساخته شد.

این سریال اما ناکام بود و حتی کیفیت آن بدتر از «وضعیت زرد» است! شبکه دو در رمضان «از سرنوشت ۴» را روانه آنتن کرد که پخش آن بیش از دو ماه ادامه یافت. این سریال محصول مدیران قبلی تلویزیون است که پیش تر ضعف‌های سریال را برشمردیم و می‌دانید چه اثر ضعیفی است. این شبکه در باکس غیر اصلی هم «خانه پرتقالی» ، «آقای قاضی» و «پلاک ۲» را پخش کرده که هیچ کدام توفیق لازم پیش مخاطب را به‌دست نیاوردند.

مورد چهارم| بازپخش یک سریال قدیمی
اوضاع سریال‌های تلویزیون خوب نیست و پخش سریال‌های تکراری دیگر تبدیل به اتفاقی عادی شده است. پیرو همین است که شبکه دو از امشب سراغ سریال قدیمی «پیر وفا» می‌رود. این سریال محصول سال ۱۳۶۴ است که به کارگردانی مجتبی یاسینی، تهیه‌کنندگی مسعود رسام و نویسندگی سعید آل‌رسول تولید شده.

«پیر وفا» درباره زندگی و فداکاری‌های «هانی بن عروه» است که جانش را برای کمک به یاران امام حسین‌(ع) فدا کرد. جلیل فرجاد، عبدالرضا اکبری، رضا فیاضی، علی عمرانی، اسماعیل سلطانیان‌، کریم اکبری مبارکه و… از جمله بازیگران سریال هستند. شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا تاسیس شدند تا سریال‌های قدیمی را پخش کنند. حالا شبکه‌های سراسری هم چنین می‌کنند و همین اتفاق گویای وضعیت بد سیما و شبکه دو است.

مورد پنجم| شرایط اضطراری
روزگاری شبکه دو معروف بود به سریال‌های خاص و مخاطب‌پسند. نمونه‌اش «شب دهم» که همچنان اثری است قابل تماشا. سریال‌های این شبکه اما چند سالی است چنگی به دل نمی‌زنند و برای نجات از بحران باید فکری عاجل کند. اگر ملاک، «وضعیت زرد»ی باشد که مدیر شبکه دو تهیه کرد، نمی‌توان به آینده سریال‌های آن امیدوار بود؛ بامروت‌نژاد مسیری سخت پیش رو دارد.

کدخبر: ۴۷۰۱۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر