کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۳۳۱۴
تاریخ خبر:

‌وضعیت غیرشفاف تحریم‌های تسلیحاتی ایران

روزنامه هفت صبح| روز گذشته بر‌اساس برجام، مدت زمان تحریم‌های تسلیحاتی ایران به پایان رسید. البته این موضوع از سوی غرب و کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق هسته‌ای طور دیگری مطرح شده است. روز سه‌شنبه این کشورها اعلام کردند که این تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد و به‌جای آن به گزینه تمدید روی می‌آورند. این مسئله به اختلافات تهران با لندن و پاریس و برلین اضافه شده است. ایران نپذیرفتن پایان تحریم‌های تسلیحاتی را رو‌سیاهی غرب دانسته و آن را نمی‌پذیرد و می‌گوید پایان محدودیت‌ها وابسته به نظر تروئیکای اروپایی نیست.

‌طبق برجام، 18 اکتبر روز لغو تحریم‌هاست
روز گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت در مورد اختلافات با آژانس انرژی اتمی و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از سوی اروپایی‌ها گفت: طبق سند برجام، امروز روز لغو تحریم‌های تسلیحاتی است و به‌طور طبیعی اگر اتحادیه اروپا به این تعهد خود عمل نکند، یعنی همچنان قابل اطمینان نیستند و نمی‌شود به توافق‌هایشان اعتماد کرد. او توضیح داد بند مربوطه درباره لغو تحریم‌ها مشمول زمان است و الان در سال هشتم اجرای برجام، زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی است.

پایان این محدودیت‌ها نیازمند تصویب قطعنامه نیست
وزارت خارجه کشورمان پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را نیازمند تصویب قطعنامه ندانسته. در بیانیه وزارت خارجه آمده است: آخرین بخش از محدودیت‌های ناعادلانه‌ای که برای سال‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوزه فعالیت‌های موشکی و تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط، از‌جمله توقیف اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود، بدون هیچ قید و شرطی پایان یافت.

طبق مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، پایان این محدودیت‌ها، نیازمند تصویب قطعنامه، صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری در سطح شورای امنیت نبوده و به‌صورت خودکار محقق شد. این‌طور که وزارت خارجه می‌گوید مطابق با مفاد بند 3 پیوست ب قطعنامه، ایران دیگر موضوع درخواست غیرالزام‌‌آور شورای امنیت برای عدم انجام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای نیست. البته تاکید می‌شود برنامه موشک‌های بالستیک ایران تا قبل از این تاریخ نیز هیچگاه ناسازگار با مفاد این بند نبوده است. این قطعنامه خاتمه یافته و بر این اساس، همه محدودیت‌های انتقال اقلام، خدمات و فناوری‌های موشکی به یا از جمهوری اسلامی ایران پایان یافته است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌ها و ارائه خدمات مالی علیه برخی از افراد و نهادهای ایرانی مندرج در فهرست 2231، به‌صورت خودکار خاتمه پیدا کرد. محدودیت‌های لغو شده شامل محدودیت در ارائه وجوه، دارایی‌های مالی یا منابع اقتصادی توسط اتباع دولت‌های عضو سازمان ملل یا هر فرد و موجودیت فعال در قلمرو آنها، به افراد یا موجودیت‌های مندرج در فهرست 2231 بود. از این تاریخ، هیچ محدودیتی در حوزه نقل و انتقال اقلام، خدمات و فناوری‌های موشکی به/از جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت.

ایران مصمم به تقویت قابلیت‌های موشکی و تسلیحاتی است
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای به مناسبت پایان تحریم‌های موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد که مصمم به پیگیری تقویت قابلیت‌های موشکی و تسلیحاتی براساس الزامات دکترین امنیت ملی کشور است. در این بیانیه آمده امروز (ديروز) به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، محدودیت هشت ساله این شورا در خصوص فعالیت‌های موشک بالستیک ایران و نیز عرضه، فروش و انتقال مواد، تجهیزات، فناوری و اقلام و کالاهای مرتبط با توسعه توانمندی موشکی ایران به پایان می‌رسد و همانطور که جمهوری اسلامی ایران در تجربه نشان داده است، این مقطع زمانی را فرصتی می‌داند تا از آن در جهت اثبات اقتدار و حقانیت خود و همچنین تقویت توانمندی‌های دفاعی بهره‌گیری نماید؛ حتی اگر برخی کشورها در ادامه رفتارهای متناقض خود حاضر به اجرای تعهداتشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نباشند.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اتهامات در خصوص دخالت در جنگ اوکراین مبتنی بر اطلاعات ساختگی است که صرفا با اهداف مغرضانه مطرح می‌شود. منازعه‌ای که ریشه آن را باید در زیاده‌خواهی ناتو به‌ویژه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی جست‌وجو کرد که پس از وقوع نیز به‌جای تلاش برای پایان‌بخشی به آن، خود مشوق استفاده از سلاح‌های مختلف از‌جمله تسلیحات ممنوعه در این جنگ هستند. وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، اقدامات و تحرکات برخی کشورهای عضو ناتو در حمایت از تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی که هزینه‌های زیادی را متوجه ملت‌های منطقه و ایران نموده، پایان یابد و ناتو از تجربیات شکست در منطقه به‌ویژه در عراق، سوریه و افغانستان درس عبرت بگیرد.

کدخبر: ۵۴۳۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر