کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۹۲۷
تاریخ خبر:

وضعیت بازار میوه در آستانه تابستان داغ

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌در این گزارش قیمت هر کدام از میوه‌های فصل، میوه‌های آبکی مثل هندوانه و طالبی، میوه‌های خاص مثل آووکادو و دراگون و میوه‌های معمول مثل سیب و پرتقال را بررسی کرده‌ایم تا اگر به میوه‌فروشی رفتید، با مشاهده قیمت‌ها از دست میوه‌فروش ناراحت نشوید. نوبرانه‌ها‌ عموما بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان قیمت دارند، میوه‌های آبکی کیلویی شش تا ۱۳هزار تومان فروخته می‌شوند و برای خرید یک هندوانه یا طالبی باید حدود ۴۰هزار تومان پول خرج کنید. سیب و پرتقال کیلویی ۱۲ تا ۲۳هزار تومان هستند و موز و کیوی عموما کیلویی ۳۰هزار تومان فروخته می‌شود. بهتر است سراغ میوه‌های خارجی مثل دراگون و کیوانا را نگیرید چراکه خرید هر دانه ۲۰۰، ۳۰۰گرمی آنها حدود ۱۰۰هزار تومان خرج دارد.

*** فرش قرمز برای میوه‌های جدید تابستانی
گوجه‌سبز و زردآلو این روزها بیشتر از قبل در میوه‌‌فروشی‌ها به چشممان می‌خورد و با پایان دوره نوبرانه‌ها‌، حالا با خیال راحت‌تری می‌توانیم در میوه‌فروشی سراغشان را بگیریم و قیمتشان را بپرسیم. اگر بخواهید گوجه‌سبز بخرید، احتمالا باید برای هر کیلوگرم باید حدود ۸۰هزار تومان پول پرداخت کنید. بعضی میوه‌فروشی‌ها ممکن است گوجه‌سبز را کیلویی ۱۰۰هزار تومان بفروشند و در بعضی میوه‌فروشی‌ها گوجه‌سبزهای ریز و کم‌کیفیت با قیمت حدود ۶۰ تا ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود.

در بازار میوه و تره‌بار هم تفاوت قیمت گوجه‌سبز بالاست. طوری که میوه‌فروش‌ها وقتی به میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌روند، گوجه سبز شما را کیلویی ۳۵هزار تومان و گوجه سبز برغان را کیلویی ۸۰هزار تومان می‌خرند. برای همین اگر دیدید یک میوه‌فروشی گوجه‌سبز را با قیمت کمتر از ۸۰هزار تومان می‌فروشد، شک نکنید با گوجه سبز شمال طرف هستید.

زردآلو هم مثل گوجه‌سبز قیمت‌های مختلفی دارد. انواع شیرین و آبدار آن کیلویی ۹۰هزار تومان است و با هزینه ۶۰هزار تومانی هم می‌توان زردآلو خرید اما ممکن است با میوه‌های کال یا زردآلوهای ترش روبه‌رو شوید. در برخی از میوه‌‌فروشی‌ها ممکن است قیمت کیلویی ۱۱۰هزار تومان هم برای زردآلو به چشمتان بخورد. در میدان مرکزی تره‌بار قیمت زردآلو کاشان کیلویی ۳۵هزار و زردآلو شیراز کیلویی ۵۵هزار تومان است.

توت‌فرنگی در اغلب میوه‌فروشی‌ها حدود کیلویی ۷۵هزار تومان است و در بالاترین حالت به حدود ۹۰هزار تومان می‌رسد. البته در برخی میوه‌فروشی‌ها می‌توان توت‌فرنگی فله را ارزان‌تر و با قیمت ۶۰هزار تومان خرید. در میدان تره‌بار قیمت توت‌فرنگی گلخانه‌ای کیلویی ۴۵هزار و توت‌فرنگی گرگان کیلویی ۳۵هزار تومان است. تابستان رسما شروع نشده اما هلو و آلو به میوه‌فروشی‌ها آمده‌اند. هلو نسبت به دیگر نوبرانه‌ها قیمت خیلی پایین‌تری دارد.

طوری که هرکیلوگرم هلو زعفرانی در میوه‌فروش‌ها عموما حدود ۲۵ تا ۳۰هزار تومان است و در برخی میوه‌فروشی‌ها که قیمت‌های بالاتری برای میوه‌ها در نظر می‌گیرند، هلو کیلویی ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود.آلو شابلون هنوز نوبرانه به حساب می‌آید و برای همین خرید هر کیلوگرم آن حدود ۱۱۰هزار تومان پول لازم دارد.

طرفدارهای آلبالو روزگار بهتری نسبت به هواداران گیلاس دارند. قیمت هرکیلوگرم آلبالو بین ۵۰ تا ۷۰هزار تومان قیمت دارد و گیلاس حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. اگر به میدان تره‌بار بروید، می‌توانید گیلاس را ارزان‌تر و کیلویی ۸۰هزار تومان بخرید. این یعنی اگر در میوه‌فروشی‌ها قیمت پایین‌تر از ۸۰ یا ۹۰هزار تومان گیلاس شما را برای خرید وسوسه کرد، بدانید که بخشی از این پول را خرج کرم‌ها خواهید کرد!

*** رهایی از گرما به کمک هندوانه و طالبی
هرچقدر آب خنک بنوشید، به اندازه یک قاچ هندوانه نمی‌تواند شما را از شر گرما خلاص کند. به خصوص اگر با هندوانه‌ای شیرین و آبدار طرف باشید. یک هندوانه کوچک حداقل چهار تا شش کیلوگرم وزن دارد و اگر بعد از تست صدای ضربه و اندازه‌گیری ضخامت خط‌های سبز و سفید بخواهید هندوانه را به خانه ببرید، باید حدود ۳۰هزار تومان پول بدهید. هندوانه‌های با اندازه متوسط عموما شش تا هشت کیلوگرم وزن دارند و خریدشان تقریبا ۴۰هزار تومان پول می‌خواهد.

خرید هندوانه‌های بزرگ ریسک بیشتری دارد چراکه اگر فنون‌ میوه‌شناسی‌تان جواب ندهد و هندوانه خراب نصیبتان شود، احتمالا پول بیشتری را هدر خواهید داد چراکه یک هندوانه بزرگ حدود شش تا هشت کیلوگرم وزن دارد و با قیمت حدود ۵۰هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها فروخته می‌شود. عموما قیمت هندوانه در میوه‌فروشی‌ها کیلویی حدود پنج هزار و ۵۰۰تومان است اما اگر به میدان تره‌بار بروید، می‌توانید هندوانه را کیلویی چهار هزار تومان بخرید.

هندوانه شاید برای خانواده‌های کوچک و جمع‌های دو یا سه نفره گزینه خوبی نباشد، چون نگهداری آن در یخچال دردسرهای مخصوص خودش را دارد. برای همین شاید طالبی و گرمک برای جمع‌های کوچک گزینه بهتری باشد. میوه‌فروش‌ها عموما طالبی را کیلویی ۱۳هزار تومان می‌فروشند. یک طالبی کوچک حدود یک یا یک و نیم کیلوگرم وزن دارد و خریدش احتمالا ۱۶هزار تومان خرج روی دستتان بگذارد. طالبی‌های بزرگ دو تا سه کیلوگرمی هم حدود ۳۵هزار تومان فروخته می‌شود.

‌ملون کمی گران‌تر است. ملون کوچک یک تا یک و نیم کیلوگرمی حدود ۱۸هزار تومان قیمت دارد و اگر بخواهید ملون متوسط یک و نیم تا دو کیلوگرمی بخرید باید ۲۳هزار تومان پول خرج کنید. ملون در میدان‌های تره‌بار خیلی ارزان‌تر است و با قیمت کیلویی پنج هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. خربزه در تابستان لرز ندارد و لازم نیست نگران عواقبش باشید. خربزه‌های متوسط دو تا سه کیلوگرمی در میوه‌فروشی‌ها حدود ۴۳هزار تومان فروخته می‌شود و اگر بخواهید خربزه بزرگ سه تا چهار کیلویی بخرید، احتمالا باید حدود ۵۶هزار تومان پول خرج کنید.

*** صد رحمت به معرفت میوه‌های چهارفصل
میوه‌هایی مثل سیب، موز و پرتقال فصل برداشت نمی‌شناسند و در هر زمانی می‌توان روی آنها حساب باز کرد. از آنجاکه هیچ‌موقع بین نوبرانه‌ها قرار نمی‌گیرند، بیشتر با مشتری‌های میوه‌فروشی راه می‌آیند. مثلا هر کیلوگرم پرتقال در میوه‌فروشی‌ها بین ۱۲ تا ۱۵هزار تومان است. البته پرتقال توسرخ یا خونی گران‌تر و حدود ۲۰هزار تومان است. در بازار تره‌بار انواع پرتقال با قیمت شش هزار و ۵۰۰ تا ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود و گران‌ترینش پرتقال جنوب است.

سیب این‌روزها حداقل کیلویی ۱۳هزار تومان است.اگر سیب ارزان‌تر در میوه‌فروشی‌ها دیدید، حتما قبل از خرید مطمئن شوید برای چه نوع سیبی پول می‌دهید چراکه قیمت سیب‌ درجه یک در میوه‌فروشی‌ها بعضا به کیلویی ۲۳هزار تومان می‌رسد و سیب‌های ارزان‌قیمت ممکن است برداشت سال‌های قبل باشند. در بازار میوه و تره‌بار سیب قرمز دماوند کیلویی هشت هزار، سیب قرمز مراغه کیلویی ۱۱هزار تومان، سیب زرد دماوند کیلویی ۱۶هزار و سیب زرد لبنانی کیلویی ۱۵هزار تومان است.

موز بعد حاشیه‌هایی که در فروردین برای خودش درست کرد، چند وقتی است آرام گرفته. احتمالا مشتریان میوه‌فروشی‌ها از وقتی چشمشان به نوبرانه‌ها افتاده، دیگر انتظار چندانی از موز ندارند. قیمت آن چند وقتی است در محدوده حدود ۳۰ تا ۳۵هزار تومان باقی مانده. برخی میوه‌فروشی‌ها موزهای کوچک ایرانی را با قیمت ۳۰هزار تومان می‌فروشند و موزهای وارداتی بعضا کیلویی ۳۵هزار تومان هستند. در میدان میوه و تره‌بار هرکیلوگرم موز با قیمت ۲۷هزار تومان فروخته می‌شود. میوه‌فروشی‌ها کیوی را عموما با قیمتی حدود ۲۷ تا ۳۰هزار تومان می‌فروشند. قیمت هر کیلوگرم کیوی در میدان‌های تره‌بار حدود ۲۰هزار تومان است.

*** مهمان‌های خارجی در بازار میوه
میوه‌های خارجی جای پای خود را در میوه‌فروشی‌ها محکم‌تر کرده‌اند. زمانی تنها در محله‌های شمال تهران و برخی میوه‌فروشی‌های خاص پیدا می‌شدند اما حالا به اغلب میوه‌فروشی‌ها راه پیدا کرده‌اند. از آووکادو و کاکتوس گرفته تا فیسالیس و کیوانا هرکدام علاوه ظاهر، قیمت‌های عجیبی دارد. بعضی از آنها مثل آووکادو داخلی‌سازی شده‌اند! هر دانه آووکادو حدود ۲۵۰گرم وزن دارد و انواع ایرانی آن با قیمت حدود ۴۵ تا ۵۰هزار تومان فروخته می‌شود. آووکادو خارجی گران‌تر است و حدود ۷۵هزار تومان قیمت دارد. این میوه بومی آمریکای مرکزی است و در برخی مناطق شمال ایران برداشت می‌شود.

دراگون یا میوه اژدها یکی دیگر از میوه‌های خاص در بازار این روزهاست. میوه نوعی کاکتوس است که بومی مکزیک به حساب می‌آید. آن چیزی که به عنوان میوه کاکتوس می‌شناسیم، کوچک و تو سرخ است اما دراگون‌ها بزرگ و تو سفید هستند. یک میوه دراگون تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰گرم وزن دارد و با قیمت حدود ۱۲۰هزار تومان فروخته می‌شود. کیوانا یا خربزه شاخدار به عنوان میوه بومی آفریقای جنوبی ظاهر عجیب و غریبی شبیه طالبی با کلی تیغ دارد.

پوستش شبیه پرتقال و دانه‌هایش مثل خیار است! این میوه آفریقایی در میوه‌فروشی‌ها دانه‌ای ۱۷۰هزار تومان فروخته می‌شود و هر دانه‌اش ۳۰۰گرم وزن دارد.فیسالیس از میوه‌های بومی آمریکای جنوبی، از نظر ظاهری شبیه هیچ‌کدام از میوه‌هایی که به طور معمول در میوه‌فروشی می‌بینید نیست! طعم ترکیبی توت‌فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس دارد و در ایران می‌توان آن را در تنکابن و رامسر پیدا کرد. هر ۱۰۰گرم این میوه با قیمت ۲۵هزار تومان فروخته می‌شود.

کدخبر: ۳۹۳۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر