کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۴۱۳
تاریخ خبر:

وزیر خارجه ایرلند در تهران چه می‌خواهد؟

روزنامه هفت صبح | «سایمون کاوونی»، وزیر امور خارجه ایرلند، قرار است روز یکشنبه در تهران با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور دیدار کند. وزیر امور خارجه که او هم در این سفر با کاوونی دیدار خواهد کرد، روز جمعه گفت ایران برنامه سازنده‌ای درباره برجام پیشنهاد خواهد کرد که آن را از طریق کانال‌های دیپلماتیک منتقل خواهد کرد.

اظهارات ظریف پس از آن صورت گرفته که به نقل از منابع اروپایی اعلام شد که تهران نشانه‌های مثبتی را درباره آغاز گفت‌وگوهای غیررسمی پیرامون برنامه هسته‌ای‌اش فرستاده است.ایرلند تسهیل‌کننده اجرای برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد است و ازاین‌رو ممکن است کانال انتقال آن پیام، ایرلند باشد. ایرلند کرسی خود در شورای امنیت را در اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی) به عنوان عضو منتخب برای مدت دو سال در دست گرفت.

«سایمون کاوونی» روز شنبه با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای وزارت امور خارجه ایرلند منتشر شد، گفت: این سفر در پی تصمیم هفته گذشته دولت برای استقرار کاردار و بازگشایی سفارت ایرلند در تهران تا سال ۲۰۲۳ در مقطع مهمی از روابط دوجانبه صورت گیرد. وی همچنین عنوان کرد: ایرلند به عنوان تسهیل‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (در تأیید برجام) انتخاب شده است. این قطعنامه مسیر تعامل شورای امنیت در‌خصوص توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام است.

وزیر امور خارجه ایرلند با اشاره به حمایت قوی کشورش از برجام بیان داشت: ایرلند در جایگاه یک تسهیل‌کننده مشتاق است که با همه بازیگران گفت‌وگوی نزدیکی داشته باشد و همه طرف‌ها را به پایبندی کامل به این توافق تشویق می‌کند. وی افزود: این سفر فرصت مغتنمی برای گفت‌وگو درباره برجام و سایر مسائل کلیدی خاورمیانه است که بسیاری از آنها در دستور کار شورای امنیت قرار دارد.

وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر در واکنش به علاقه‌مندی ایرلند برای نقش‌آفرینی درباره حفظ و اجرای کامل برجام تصریح کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در صورت رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات از سوی آمریکا، به طور متقابل اجرای کامل برجام را همچون گذشته در دستور کار قرار دهد.

ظریف بهمن‌ماه گذشته در کنفرانس ویدئویی با کاوونی یادآور شد که ایران از ابتدا به تمامی تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده و بعد از خروج آمریکا و ناتوانی اروپا برای اجرای کامل تعهدات برجامی و عدم برخورداری ایران از منافع این توافق، بر اساس ماده ۳۶ برجام تعهدات خود را کاهش داده است. ظریف در گفت‌وگو با همتای ایرلندی تصریح کرده بود: اقدام‌های آمریکا با ایجاد مزاحمت و وضع تحریم‌های غیرقانونی، به‌ویژه در چندسال اخیر که با اهداف و مفاد منشور مغایرت داشته و ناقض معاهدات بین‌المللی بوده، است و از این جهت به چندجانبه‌گرایی ضربه وارد کرده است.

انتظار این است که همه کشورها، به‌ویژه اعضای شورای امنیت در راستای صلح و امنیت بین‌المللی تلاش سازنده داشته باشند. کاوونی در نشست یادشده به ظریف گفته بود: ایرلند برجام را یک دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه‌گرایی می‌داند و با توجه به عضویت در شورای امنیت و انتخاب به‌عنوان تسهیلگر قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به برجام، در نظر دارد نقش فعال و سازنده‌ای در این زمینه ایفا کند.سفر کاوونی در حالی انجام می‌شود که وزارت خارجه تحت امر او در هفته جاری از برنامه خود برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران تا سال ۲۰۲۳ خبر داد. سفارت ایرلند سال ۲۰۱۲ به دلیل کاهش بودجه تعطیل شد.

کدخبر: ۳۷۷۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر