کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۲۳۸
تاریخ خبر:

ورود بازیکنان سری A به ‌فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | این روزها گزینه‎‌های خارجی که به استقلال معرفی می‌شوند، از کارنامه‌های قابل اعتنایی برخوردارند. این در حالی است که تا همین سال گذشته استقلال، بهشت بازیکنان بی‌کیفیت خارجی بود و بیشتر بازیکنانی که در سال‌های اخیر به این تیم آمده و رفته‌اند، بدترین کارنامه و ضعیف‌ترین عملکرد را ثبت کرده‌اند. البته این وضعیت در بیشتر باشگاه‌های ایرانی دیده می‌شود و فقط استقلال نیست که چنین شرایطی داشته است. مروری می‌کنیم بر کارنامه کسانی که این روزها به استقلال پیوسته یا لینک شده‌اند و آنها را با تعدادی از بازیکنان خارجی سال‌های قبل استقلال مقایسه می‌کنیم.

*** شیخ دیاباته و الحاجی گرو
شیخ دیاباته آخرین بازیکن خارجی است که رسما به استقلال پیوسته ‌. به جرات می‌توان گفت در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران، هیچ بازیکن خارجی به اندازه او در تیم‌ها‌ ‌ و لیگ‌های معتبر بازی نکرده است. بوردو، آژاکسیو، نانسی و متز از فرانسه و بنه ونتو از ایتالیا تیم‌هایی هستند که دیاباته از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ در آنها بازی کرده است. او در این تیم‌ها به تیم‌های بزرگی مثل پاری‎سن‌ژرمن و یوونتوس چندین گل زده است. ضمن آنکه میانگین گلزنی او در این لیگ‌های معتبر خوب و ‌ کاملا استاندارد بوده.

حتی رزومه مامه بابا تیام هم که یک نیم‌فصل در استقلال درخشید، قابل مقایسه با دیاباته نیست. او در ۲۴۶ بازی باشگاهی ۱۱۲ گل زده که بیشتر آنها در بالاترین سطح فوتبال اروپا یعنی لیگ فرانسه و سریA بوده است. کارنامه او را با الحاجی گرو اگر مقایسه کنیم به نتایج جالبی می‌رسیم. گرو در همین لیگ هجدهم و در زمان هدایت استقلال توسط وینفرد شفر به این تیم پیوست. گرو تا امروز در ۱۷۴ بازی باشگاهی به میدان رفته و فقط ۲۸ گل زده است که هیچ کدام هم در لیگ‌های معتبر و درجه یک اروپا نبوده است. در واقع او فقط در لیگ‌‎های یک و دو سوئد، نیجریه، دانمارک و ایران توپ زده است.

*** هروویه میلیچ و آندره لوییز
‌‌ظاهرا همه توافقات با او انجام شده و این مدافع کروات پس از پشت سر گذاشتن تست‌های پزشکی با استقلال قرارداد خواهد بست. این دفاع چپ ۳۰ ساله، فصل قبل در سری B و تیم کروتونه بازی می‌کرد. او سابقه بازی در فیورنتینا، المپیاکوس یونان و هایدوک اشپیلت قهرمان سال‌های قبل لیگ کراوسی را هم در کارنامه دارد. میلیچ شش بار هم برای تیم ملی کرواسی به میدان رفته است؛ در سال ۲۰۱۳ و زمانی که ایگور استیماچ روی نیمکت تیم ملی کراوسی می‌نشست.

او در این مدت برابر تیم‌هایی مثل پرتغال، آرژانتین و سوئیس بازی کرد‌ اما بهترین دوران فوتبال او به فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ مر بوط می‌شود. جایی که در فیورنتینا بازی می‌کرد. در نیم‌فصل اول بازیکن فیکس فیورنتینا بود. او در این فصل چهار پاس گل هم به هم‌تیمی‌هایش داد که مهم‌ترین آن ‌ بازی عجیب مقابل اینترمیلان بود که ‌ ۵بر۴ به سود فیورنتینا تمام شد. کارنامه او را با آندره لوییز مقایسه می‌کنیم. مدافع‌ برزیلی که سال ۱۳۸۹ به استقلال آمد. او در شرایطی به استقلال پیوست که در طی دو سال قبل، فقط ۱۳ بازی برای دو تیم در سری B برزیل آن هم به صورت قرضی بازی کرده بود.

استقلال دهمین تیم دوران حرفه‌ای او بود. او در استقلال ۱۵ بازی انجام داد و در پایان فصل هم از این تیم جدا شد. تا سال ۲۰۱۳ چهار بار دیگر تیم عوض کرد، در سه تیم آخرش که همگی برزیلی بودند، در مجموع شش بازی انجام داد و در نهایت در همین سال فوتبال را کنار گذاشت. او یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان خارجی تاریخ استقلال بود که هیچ برتری خاصی نسبت به مدافعان داخلی تیم در آن مقطع نداشت ‌.

*** مانوئل پوکیارلی و ریوالدو باربوسا
این بازیکن ۲۸ ساله ایتالیایی تا همین هفته قبل در آستانه پیوستن به استقلال قرار داشت اما در لحظات آخر انتقال او به استقلال منتفی شد. پوکیارلی از سال ۲۰۱۰در سطح اول فوتبال ایتالیا توپ می‌زند. او سابقه گلزنی‌های زیادی به آث میلان، اینترمیلان، ناپولی، سمپدوریا، فیورنتینا و لاتزیو را در کارنامه دارد. پوکیارلی از سال ۲۰۱۷ در تیم کیه‌وو بازی می‌کند. قبل از کیه‌وو هم در چهار فصل متوالی برای امپولی به میدان رفته بود.

او در مجموع ۱۳۵ بار در سری A بازی کرده و موفق به زدن ۱۶ گل شده است. سابقه سال‌ها بازی در بالاترین سطح فوتبال ایتالیا نشان می‌دهد ‌ بازیکنی سطح بالاست و می‌تواند به استقلال کمک کند. کارنامه او را با ریوالدو باربوسا مقایسه می‌کنیم. بازیکنی برزیلی که در سال ۱۳۹۳ به استقلال پیوست. او قبل از استقلال فقط در برزیل و بیشتر در سری B این کشور بازی کرده بود. باربوسا به عنوان یک هافبک طراح و هجومی به استقلال آمد اما در مجموع فقط در سه مسابقه بازی کرد که حضورش در زمین به ۹۰ دقیقه هم نرسید.

باربوسا با هیاهوی زیادی به استقلال آمد و نام فامیلی او یعنی ریوالدو هواداران استقلال را به درخشش او امیدوار کرده بود. اما در همان دقایق کوتاه کاملا مشخص بود که یک بازیکن کاملا معمولی است که البته هیچ نشانی از فوتبال برزیل هم در ساق‌های او به چشم نمی‌‎خورد. باربوسا خیلی زود از استقلال جدا شد و بعد از این تیم به یک تیم برزیلی پیوست و در آنجا هم حتی یک بازی انجام نداد. او فوتبال را در ۳۰ سالگی کنار گذاشته و در حال حاضر هیچ خبری از او در دست نیست، این در حالی است که پوکیارلی گزینه هفته قبل استقلال هنوز هم در ایتالیا بازی می‌کند و کیه‌وو به دلیل نیاز به او، با جدایی و پیوستنش به استقلال مخالفت کرده است!

کدخبر: ۲۷۴۲۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر