کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۸۴۷۴
تاریخ خبر:

وبا در سوریه، تهدید برای خاورمیانه

روزنامه هفت صبح | سازمان ملل متحد نسبت به شیوع وبا در سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی برای کل منطقه خاورمیانه خوانده است. سازمان ملل متحد هشدار داده است که براساس گزارش‌ها و تحقیقات این سازمان از ۲۵ اوت تا‌کنون (یعنی در سه هفته گذشته) ۹۳۶ مورد بیمار با اسهال شدید در سراسر سوریه گزارش شده‌اند و دست‌کم ۸ مورد مرگ در پی ابتلا نیز ثبت شده است.

تمرکز شیوع بیماری در حال حاضر در استان‌های حلب و دیرالزور است. تصور می‌شود که بیماری به استفاده مردم از آب آلوده رودخانه فرات برای آشامیدن ارتباط دارد. آب این رودخانه برای آبیاری مزارع آنها نیز به‌کار می‌رود. شیوع این بیماری در عین‌حال نشانه کمبود شدید آب در کل سوریه است که در پی جنگ و تغییرات اقلیمی وضع وخیمی را ایجاد کرده است. افزایش دمای هوا، کاهش بارش باران و ضعیف‌تر شدن جریان رودخانه‌ که در ترکیه سرچشمه دارد به پایین آمدن سطح آب رودخانه فرات دامن زده است.

این عوامل در کنار آسیب گسترده به شبکه آبرسانی و زیرساخت‌های فاضلاب کشور باعث شده بسیاری از مردم برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی خود به منابع ناامن روی بیاورند و در عین حال آمار بیماری‌های خطرناک ناشی از مصرف آب آلوده را به شدت بالا برده است.
خبرگزاری دولتی سوریه سنا به نقل از وزارت بهداشت این کشور گزارش کرده که روز دوشنبه ۲۰ مورد ابتلا به وبا در آزمایشگاه‌‌های استان حلب تایید شده است. براساس همین گزارش ۴ مورد دیگر نیز در استان لاذقیه و دو مورد در دمشق تایید شده است.

عمران رضا، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد گفته است شیوع این بیماری تهدید جدی برای مردم سوریه و منطقه است. آقای رضا گفت برای جلوگیری از افزایش ابتلا و مرگ و میر تدابیر جدی و سریع لازم است و از کشورهای کمک‌کننده خواست برای تامین بودجه لازم وارد عمل شوند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرد که بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه، به دو‌سوم تصفیه‌خانه‌های آب و نیمی از ایستگاه‌های پمپاژ این کشور آسیب رسانده است.نزدیک به نیمی از جمعیت سوریه به منابع جایگزین تامین آب آشامیدنی متکی‌اند که اغلب ناایمن است، ضمن اینکه گفته می‌شود دست‌کم ۷۰‌درصد فاضلاب نیز در این کشور تصفیه نمی‌شود.

در تابستان امسال، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵، شیوع وبا به عراق نیز رسید.این بیماری در سرتاسر جهان سالانه بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون نفر را مبتلا می‌کند و جان بین ۲۱هزار تا ۱۴۳ هزار نفر را می‌گیرد. امروزه وبا بیشتر در کشورهای جهان سوم، به علت وضعیت ناسالم و آلودگی آب‌های آشامیدنی در این کشورها، دیده می‌شود.

سازمان ملل متحد می‌گوید محموله‌ای از کیت‌های تشخیص سریع بیماری، مایعات وریدی و نمک آبرسانی مجدد به بدن را به درمانگاه‌های مناطق پرخطر از جمله اردوگاه‌های بی‌جا‌شدگان فرستاده است. آب تمیز نیز قرار است با کامیون به محل منتقل شود و کلریزه کردن آب افزایش می‌یابد.

وبا، بیماری عفونی اسهالی است که با خوردن غذا و یا آب آلوده بروز می‌یابد. اغلب مبتلایان نشانه‌های چندانی از بیماری از خود نشان نمی‌دهند اما در موارد حاد، این بیماری می‌تواند ظرف چند ساعت به مرگ فرد منجر شود.

کدخبر: ۴۷۸۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر