کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۷۷۶
تاریخ خبر:

واکنش‌های ‌گسترده به گلایه فرشته ‌و پیگیری‌ وزیر

روزنامه هفت صبح | یک: فرشته حسینی، بازیگر افغانستانی مقیم ایران، دو روز پیش در یک پُست اینستاگرامی از رفتاری که با خانواده او در واگذاری سیمکارت در ایران شده گلایه کرد؛ اتفاقی که واکنش‌های گسترده‌ای بین دست‌اندرکاران سینما، مسئولان و افکار عمومی داشت. ماجرا این بود که خواهر کوچک فرشته حسینی برای شرکت در کلاس‌های آنلاین به مشکل خورده چون متوجه شدند مشکلی برای سیمکارت مادرش پیش آمده.

از طرفی چون صاحب سیمکارت فرد دیگری است و در دسترس نبوده، در دفتر پیشخوان هم به آنها جواب سربالا داده‌اند. سیمکارت جدید هم به این بهانه که آنها مهاجران افغانستانی هستند نفروختند و خلاصه خواهر خردسال فرشته‌ حسینی موفق به استفاده از سامانه شاد نشده. فرشته حسینی ماجرا را در یک پست‌ اینستاگرامی شرح داد که حالا جلوتر بخش‌هایی از آن را برایتان نقل می‌کنیم.

اما ماجرا در نهایت به اینجا رسید که آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات توضیح داد که برای واگذاری سیمکارت به مهاجران منع قانونی وجود ندارد و ظاهرا فروشندگان خودشان سلیقه‌ای عمل کرده‌اند یا صرفا خواسته‌اند با سوء‌استفاده از شرایط با قیمت گران‌تری به این خانواده سیمکارت بفروشند. خود فرشته حسینی هم در پُست دیگری تأیید کرد که مشکل‌ آنها حل شده، اما بعضی مهاجران افغانستانی در ایران می‌گویند آنها هم عینا تجربه مشابهی در تهیه سیمکارت یا باز کردن حساب بانکی داشته‌اند.

* دو: بخش‌هایی از یادداشت اولیه فرشته حسینی را بخوانید تا بعد برسیم به بازتاب این ماجرا و واکنش وزیر ارتباطات. «امروز صبح وقتی خواهر کوچکم نتوانست در مدرسه آنلاین شرکت کند، مادرم متوجه می‌شود که مشکلی برای سیمکارتش پیش آمده، به مخابرات می‌رود و مشکل را می‌گوید و طبق معمول به مادرم می‌گویند صاحب سیمکارت باید بیاید!‌ حالا این صاحب سیمکارت، فردی است که زمانی قادر به خرید سیمکارت بوده و برای مادرم سیمکارت خریداری کرده است.

چون مادر من خودش نمی‌تواند سیمکارت بخرد، برای اینکه مدارک اقامتی‌اش کارت آمایش است و حالا هم صاحب سیمکارت در دسترس نیست. کارت آمایش، کارتی است که افغان‌هایی که به صورت قانونی، تاکید می‌کنم قانونی در ایران زندگی می‌کنند، در اختیار دارند… آقای یا خانم مسئول، بهتر است بدانید که خواهر من، حتی فرق نژاد را نمی‌داند و فارسی ایرانی صحبت می‌کند پس اگر گریه می‌کند، فقط برای این است که می‌خواهد درس بخواند…

من ۲۳سال پیش در این کشور به دنیا آمدم و اینجا بزرگ شدم و به اینجا، به خیابان‌ها و آدم‌هایش احساس تعلق‌خاطر دارم… پس تکلیف ما را مشخص کنید، اگر مدارک قانونی داریم و قانونی زندگی می‌کنیم که خب این مشکلات چیست؟ اگر این مدارک از نظر شما ناکارآمد است که خب فکری برای مدارک کنید.» فرشته حسینی به فاصله چندساعت بعد از انتشار این پست توضیح داد که مسئولانی از جمله تابش (احتمالا علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) و هادیان (احتمالا سیدجمال هادیان، مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات) پیگیر رفع مشکل او هستند.

* سه: یک روز بعد از پست فرشته حسینی، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در یک پُست اینستاگرامی توضیح داد که ماجرا را بررسی کرده و به این نکته رسیده که»هیچ محدودیتی برای واگذاری سیمکارت به مهاجرانی که دارای مدارک اقامتی معتبر هستند؛ وجود ندارد. ‌ضمن اینکه برای واگذاری سیمکارت به مادر ایشان، هیچ استعلامی از سامانه احراز هویت سازمان تنظیم مقررات نشده است. این به آن معناست که دفتر خدمات ارتباطی، از وظایف خود تخطی کرده است

به او گفته‌اند سیمکارت به شما نمی‌دهند، تا چند تومان پول بیشتر بگیرند و نقره‌داغش کنند.» او در پایان هم تاکید کرد که این دفتر متخلف شناسایی شده و دستور برخورد قانونی با آنها صادر شده است. سایر اتباع هم اگر شکایت مشابهی دارند می‌توانند در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند تا پیگیری شود. بعد از این پاسخ، فرشته حسینی در یک پُست جدید از آذری‌جهرمی بابت حل این مشکل تشکر کرد.

* چهار: این ماجرا از همان ابتدا که از سوی فرشته حسینی مطرح شد، واکنش گسترده‌ای بین اهالی سینما داشت. از نوید محمدزاده و صابر ابر گرفته تا ملیکا شریفی‌نیا و دنیا مدنی و … از این اتفاق ابراز تاسف کردند و حمایت خود را از فرشته حسینی نشان دادند. احمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی هم در اینستاگرامش نامه‌ای خطاب به مسئولان از جمله روحانی، آذری‌جهرمی، ظریف، جهانگیری و ابتکار نوشت و از آنها خواست برای حل این مشکل اقدامی انجام دهند و قوانین را اصلاح کنند. جالب اینکه در بخش کامنت‌های همین پست، عارف غلامی، مدافع باشگاه استقلال هم آمده بود از آذری‌جهرمی انتقاد کرده بود که چرا به‌جای رسیدگی به این امور وقتش را صرف هیجانات رنگی و کُری‌خوانی برای استقلالی‌ها می‌کند.

* پنج: ماجرای فرشته حسینی به واسطه اینکه چهره شناخته‌شده‌ای است شنیده شد و خوشبختانه خیلی زود حل شد، اما بعضی مهاجران که به شکل قانونی در ایران اقامت دارند همچنان با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از مهاجران افغانستانی که ۳۲ سال است خانواده او در ایران ساکن هستند و از مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی فارغ‌التحصیل شده به هفت‌ صبح می‌گوید

چندی پیش سیمکارت پدرش را بعد از ۲۰ سال قطع کرده‌اند یا چندمرتبه شده که حساب‌های‌ بانکی‌ خود او را بدون اطلاع قبلی مسدود کرده‌اند. به نظر می‌رسد البته در مورد او هم برخور‌د‌های سلیقه‌ای صورت گرفته. فریبا قلی‌زاده، از مهاجران افغانستانی ساکن ایران هم در اکانت توئیتری‌اش نوشته تاکنون خودش برای خرید سیمکارت به ۱۰ دفتر پیشخوان مراجعه کرده، اما جواب رد شنیده است. او از آذری‌جهرمی خواسته یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کند.

* شش: فرشته حسینی متولد اردیبهشت ۱۳۷۶ در تهران است. پدر و مادر او ۳۰ سال پیش از افغانستان به ایران مهاجرت کردند. او از شاگردان محمد رحمانیان و مهتاب نصیر‌پور و اصغر محبی بود و از سال ۹۵ با ورود به سینما و بازی در فیلم رفتن به کارگردانی نوید محمودی جایزه جشنواره فیلم مراکش را بُرد. او در دوران شروع فعالیت حرفه‌ای‌اش در شش تئاتر روی صحنه رفت و حالا سریال قورباغه با کارگردانی هومن سیدی را هم آماده پخش در شبکه‌ نمایش خانگی دارد.

حسینی تاکنون چندمرتبه در شبکه‌های اجتماعی از رفتار تبعیض‌آمیز با مهاجران افغانستانی در ایران انتقاد کرده، اما یک‌بار وقتی مجری شبکه طلوع افغانستان قصد داشت با سوال شیطنت‌آمیزی مصاحبه او را به حاشیه ببرد، با قاطعیت پاسخ داد که «شاید باورتان نشود، در دورانی که من در ایران کار بازیگری انجام می‌دادم، دوستان افغانستانی خودمان من را تحقیر می‌کردند. به‌خاطر اینکه من دختر بودم و می‌گفتند بازیگری برای یک دختر مناسب نیست و نباید آن را انجام دهد.

اتفاقا دوستان ایرانی من، بیشترین حمایت را انجام دادند. در عالم هنر در ایران، یک روز یادم نمی‌آید که تحقیر شده باشم. کارگردانان و بازیگران ایرانی بسیار کمکم کردند. خوشحال می‌شدند که من یک دختر افغان هستم و بسیار تلاش می‌کنم نام افغانستان را زنده نگه دارم. کارگردان‌ها و بازیگران ایرانی مرا تشویق می‌کردند.» درواقع فرشته حسینی ثابت کرده که هدفش از طرح بعضی انتقادات، صرفا طرح مسئله در دل جامعه ایران است و نمی‌خواهد ماجرا سمت‌وسوی سیاسی بگیرد.

کدخبر: ۳۵۸۷۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ayman5678

    این مساله درد مشترک اکثر اتباع خارجی ساک ن ایران هست. اتفاقی چون ایشون بازیگر هست صداش شنیده شد ولی عزاران نفر دیگه این م شکل رو دارن