کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۳۷۳
تاریخ خبر:

وام ودیعه مسکن در ایستگاه پایانی

روزنامه هفت صبح | مستاجران تنها تا پایان امروز ۳۰مهرماه برای ثبت درخواست دریافت وام ودیعه مسکن مهلت دارند. پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید مستاجران دارای اجاره‌نامه رسمی با در اختیار داشتن کد رهگیری قرارداد محل اجاره خود جهت ثبت‌نام در طرح تسهیلات ودیعه مسکن می‌توانند به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

*** اگر پیامک دریافت نکردیم چه کنیم؟
متقاضیانی که داوطلب دریافت وام ودیعه مسکن شده و ثبت‌نام را انجام داده‌اند و هنوز پیامکی دریافت نکرده‌اند باید به سامانه طرح اقدام ملی مراجعه کرده و در بخش مشاهده درخواست با ثبت کدملی، وضعیت خود را استعلام کنند. چنانچه امکان ورود برای آنها فراهم نشد، با انتخاب فراموشی رمز عبور و دریافت کد برای متقاضیان این امکان فراهم خواهد شد.

متقاضیان برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید دارای اجاره نامه و کد رهگیری وعدم سابقه مالکیت باشند. دریافت این تسهیلات منوط به دارا بودن شرایط مندرج در ماده «۱» آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی از جمله «نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد» بوده است. تمامی متقاضیان و افراد تحت تکفل آنها متعهد هستند که از تاریخ اول فروردین سال ۱۳۸۴، فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند؛ بنابراین چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت آنها محرز شود از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات متعهد به جبران خسارت و استرداد تسهیلات دریافتی و جرایم مربوط خواهند بود.

*** شکست وام ودیعه روی کاغذ
وام ودیعه مسکن مستاجران در تهران ۵۰میلیون تومان، ‌در کلانشهرها ۳۰میلیون و شهرهای کوچک ۱۵میلیون تومان است که به مستأجران واجد شرایط دارای قرارداد معتبر پرداخت شود. سود این وام ۱۳درصد است و مستأجران در تهران ماهانه ۵۴۰هزار تومان، ‌کلانشهرها ۳۲۰هزار و سایر شهرها ۱۶۰هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

با وجود تقاضای ۲.۲میلیون نفری در مرحله اول تنها ۳۵۵هزار نفر واجد شرایط دریافت این وام شناخته شدند و از سوی دیگر تنها برای ۱۳۸هزار مستاجر پرونده تشکیل شده است. در حقیقت آمار مرتبط با خانوارهای مستاجری که از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کردند به یک درصد نمی‌رسد و تنها شش‌دهم درصد موفق به تشکیل پرونده شده‌اند. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود قرار است این تسهیلات به ۶۰۰هزار نفر پرداخت شود.

*** مشکلات سایت ثبت‌نام
سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، طبق معمول با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود. به‌غیر از کندی سرعت، گاهی پیامک‌ها هم ارسال نمی‌شوند و از همه بدتر اینکه مراجعان بارها با نمایش خطا روبه‌رو شدند که همین مسئله روند ثبت‌نام را با مشکل مواجه کرد. مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارند این ایرادات به‌خاطر سایت نیست و در نتیجه حجم مراجعه بالای کاربران رخ می‌دهد.

*** هشدار درباره خرید و فروش کدرهگیری
همزمان با آغاز ثبت‌نام وام ودیعه مسکن، خبرهایی درباره راه افتادن بازار سیاه فروش کد رهگیری منتشر شد. در حقیقت بعضی‌ها تلاش کردند با تبانی مالک و مستاجران و برخی مشاوران املاک متخلف دست به‌کلاهبرداری بزنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید مالکان و بنگاه‌هایی که با تقاضای کاذب دریافت کد رهگیری صوری همراهی می‌کنند باید از عواقب درج اطلاعات در سامانه املاک و اسکان که یکی از آنها اخذ مالیات است با خبر باشند. به‌گفته محمود محمودزاده مالکانی که ملک خود را برای دریافت کد رهگیری صوری اجاره می‌دهند یا افرادی که در نقش مستاجر این کار را انجام دهند، اطلاعاتشان در سامانه املاک و اسکان درج می‌شود و مشمول مالیات می‌شوند و موضوع سکونت آنها نیز دچار مشکل می‌شود.

دریافت کد رهگیری صوری با هدف دریافت وام اجاره سه بعد دارد، نخست شخصی که به عنوان مستاجر غیر واقعی اقدام به تهیه قولنامه صوری می‌کند، دوم شخصی به عنوان مالک که ملک خود را در معرض قولنامه صوری قرار می‌دهد و سوم شخصیت حقوقی که بنگاه املاک است و ممکن است وارد این کار نادرست شوند، ما به هر سه تذکر دادیم. اطلاعات کسانی که این کار را انجام دهند چه بنگاه چه متقاضی در نقش مستاجر و چه مالک در سامانه اسکان و املاک درج می‌شود و ملاک عمل قرار می‌گیرد.

کدخبر: ۳۵۵۳۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر