کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۰۶۶
تاریخ خبر:

واترگیت جدید ختم به عفو ملوکانه شد

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | بدون شک نام دونالد ترامپ در کنار نام سیاست‌مدارانی مانند ژنرال معمر قذافی، ژنرال عیدی امین، کیم جونگ اون و افرادی از این دست در تاریخ ثبت خواهد شد. ترامپ آخرین فرد از نسل سکاندارانی است که به معنای دقیق کلمه عجیب و غیر قابل ‌پیش‌بینی هستند.

این خصلت ترامپ سبب شده است که هیچ‌کس قادر به تشخیص حرکت بعدی او نباشد و همیشه و در همه حال، همه افراد منتظر خلق موقعیت‌های بدیعی از جانب او باشند. ترامپ در آخرین اظهارنظرهایش در مورد انتخابات بیان کرده است: «امکان ندارد آدمی مثل جو بایدن ۸۰ میلیون رای آورده باشد و از همینجا می‌توان فهمید که در انتخابات تقلب شده است! اما اگر اعضا و نمایندگان کالج الکترال در اجماع خود بایدن را به عنوان رییس‌جمهور برگزینند من کاخ سفید را ترک خواهم کرد.»

بعید است که نمایندگان کالج الکترال در اجماع آینده خود بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب نکنند و این اظهارنظرهای ترامپ نمایان‌گر این موضوع است که او نتیجه انتخابات و شکست در مقابل بایدن را پذیرفته است. همانطور که پیش‌بینی می‌شد ترامپ نیز مانند باراک اوباما در روزهای واپسین عمر دولتش از اختیارات ریاست‌جمهوری بهره خواهد ‌برد و فهرست بلند بالایی از افراد نزدیک به خود را که به هر دلیلی تحت تعقیب یا زندانی هستند عفو خواهد ‌کرد.

روز پنجشنبه ترامپ این پروژه را با عفو جنجالی‌ترین فرد نزدیک به خود کلید زد. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ که دلال روابط پنهان ترامپ با کشورهایی نظیر ترکیه و نیز متهم اصلی ارتباط با پوتین و کرملین به منظور دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری جنجالی۲۰۱۶ به نفع ترامپ بود توسط او عفو شد تا شروعی جنجالی برای عفو مجرمان و متهمانی باشد که دوست ترامپ ماندند و پشت او را خالی نکردند.

به علاوه انطباق و همزمانی اظهارنظر پوتین در مورد انتخابات ۲۰۲۰ مبنی بر این‌که هنوز در مورد نامزد پیروز رقابت‌ها به جمع‌بندی و قطعیت نرسیده است با عفو فلین توسط ترامپ در نوع خود جالب و معنادار است.
مایکل فلین که تا یک سال پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ مشاور امنیت ملی او بود به دنبال افشای چگونگی ارتباط وی با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن ناگزیر به استعفا از مقام خود شد.

و این سوءظن را قوت بخشید که ممکن است اتهامات دموکرات‌ها درست باشد و روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به نفع ترامپ دخالت کرده باشد. از این رو پرونده فلین برای تحقیق به اف‌بی‌آی سپرده شد. پس از انتقال این پرونده به اف‌بی‌آی، دونالد ترامپ برای گفت‌وگو در مورد روند این پرونده جیمز کومی را به کاخ سفید فرا‌خواند و به گفته کومی در این جلسه دونالد ترامپ از او خواسته بود که این پرونده را رها کند و اتهامات موجود بر علیه مایکل فلین را نادیده بگیرد.

کومی پس از این جلسه با بازگو کردن درخواست دونالد ترامپ و برملا کردن دست او برای دخالت به نفع یک مجرم احراز شده، از سمت خود استعفا داد. پس از این اتفاق، رسانه‌ها و مجریان قانون نسبت به اظهارات کومی حساس شدند و روی آن تمرکز کردند تا با راستی‌آزمایی ادعای کومی بتوانند علاوه بر زیر سوال بردن نتیجه انتخابات ۲۰۱۶، روند استیضاح ترامپ را به دلیل دخالت مستقیم و سوءاستفاده از قدرت برای جلوگیری از اجرای عدالت کلید بزنند.

مقامات ارشد آمریکا و حتی سناتورهای پرسابقه‌ای مانند جان مک‌کین که از سران حزب جمهوری‌خواه بودند نیز درباره این اتفاق اظهارنظر کردند و آن را یک واترگیت جدید نامیدند. واترگیت نام ماجرایی است که در آن نیکسون به طور غیر مستقیم خواهان جلوگیری تحقیق و تفحص از سازمان سیا درباره واترگیت شده بود و پس از برملا شدن، عده‌ای از مقامات مسئول کاخ سفید و یک دادستان اخراج و محاکمه شدند.

در ادامه ماجرا دیدارهای محرمانه‌ای بین رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا و رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ با سفیر روسیه شکل گرفت که شایعات درباره این دیدارها مبنی بر آن بود که طرفین اسناد محرمانه‌ای از دخالت روسیه در انتخابات را با پول معامله کردند و آن‌ها را از سفیر روسیه خریدند و بر این قضیه سرپوش گذاشتند.

تمام سیاست‌مداران صاحب‌نام دموکرات در مورد خبر عفو فلین موضع‌گیری کردند و ترامپ را بابت عفو فردی که صلاحیت بخشیده شدن را ندارد نکوهش کردند. باید گفت ترامپ با عفو جنجالی و غیر منتظره‌ای، پروژه عفوهای ملوکانه را کلید زده و نشان داده است تا روز پایانی که یا با پای خود از کاخ سفید بیرون برود یا او را از کاخ سفید بیرون بیاندازند، از تمام امکانات ریاست‌جمهوری بهره خواهد برد و هنوز این رشته سر دراز دارد.

به طور قطع می‌توان گفت در روزهای آینده‌ ترامپ شکست‌خورده، جادو‌های جدیدی از کلاه شعبده‌بازی دموکراسی بیرون خواهد کشید و آخرین جادوی او نیز می‌تواند عفو خود از تمام پرونده‌های قضایی باشد و این‌گونه نام خود را در باشگاه سیاست‌مداران عجیب تثبیت کند.

کدخبر: ۳۶۱۰۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • M_ahdi

    لعنت خدا به ترامپ