کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۵۵۵۳
تاریخ خبر:

‌هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصتی پیش روی بشر

روزنامه هفت صبح| برای اولین‌بار در جهان اجلاسی دو روزه تحت‌عنوان «ایمنی هوش مصنوعی» به میزبانی بریتانیا و ابتکار ریشی سوناک در حال برگزاری است تا محفلی برای گفت‌وگوی مقامات، کارشناسان و صاحبان فناوری برای رسیدن به درک بهتری از توسعه و «طلایه‌داری» ابزار هوش مصنوعی باشد. گفتنی است رشد چشمگیر هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، در کنار متعجب کردن انسان‌ها، سبب نگرانی جدی آنان نیز شده است. از دست رفتن فرصت‌های کاری، حملات سایبری و چالش‌هایی از این دست، از نگرانی‌هایی است که هوش مصنوعی برای بشریت به‌وجود خواهد آورد.

‌در این اجلاس که در یک پایگاه جاسوسی متعلق به زمان جنگ جهانی دوم برگزار شد، نمایندگان ۲۸ کشور از‌جمله ایالات متحده، چین و اعضای اتحادیه اروپا به همراه دبیر کل سازمان ملل متحد حضور داشتند و در پایان کار و طی بیانیه‌ای توافق کردند تا برای مقابله با خطرات بالقوه ناشی از پیشرفت سریع هوش مصنوعی همکاری کنند. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، این بیانیه را «دستاوردی برجسته» خواند و گفت که این توافق باعث می‌شود بزرگترین قدرت‌های هوش مصنوعی جهان در مورد فوریت درک خطرات هوش مصنوعی به توافق برسند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، بر اهمیت حاکمیت قانون و مسئولیت‌پذیری شرکت‌های فناوری تاکید کرد و از بریتانیا و سایر کشورها خواست تا به پیشروی‌های خود سرعت بخشند. او گفت که اقدام برای رسیدگی به خطرات هوش مصنوعی باید از همین حالا آغاز شود و افزود که ایالات متحده معتقد است که وظیفه اخلاقی و اجتماعی همه رهبران این است که عموم مردم را در برابر آسیب‌های احتمالی رشد و پیشرفت هوش مصنوعی محافظت کند. او به فرمان اجرایی بایدن درباره تعیین پادمان‌های هوش مصنوعی اشاره و سایر کشورها را تشویق کرد تا به یک تعهد مورد حمایت ایالات متحده برای پایبندی «اخلاقی و مسئولانه» در مورد استفاده از هوش مصنوعی در زمینه اهداف نظامی بپیوندند.

ریشی سوناک ضمن تایید این‌که هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد، تاکید کرد که این فناوری می‌تواند برای ایجاد سلاح‌های بیولوژیک مورد استفاده قرار گرفته یا توسط تروریست‌ها برای ایجاد ترس و خرابکاری مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. او همچنین هفته گذشته تاکید کرد که تنها دولت‌ها و نه شرکت‌ها، می‌توانند مردم را از خطرات هوش مصنوعی در امان نگه دارند. کامالا هریس بر «آسیب‌های اجتماعی که در حال حاضر اتفاق می‌افتند نظیر سوگیری، تبعیض و گسترش اطلاعات نادرست» تاکید کرد.

ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا و شبکه‌ اجتماعی ایکس در این نشست و در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه، هوش مصنوعی را «بزرگترین تهدید وجودی» برای بشریت دانسته و گفته که انسان برای نخستین‌بار در تاریخ خود با چیزی که به‌مراتب از او هوشیارتر است، روبه‌رو شده است. ماسک افزود، او مطمئن نیست که انسان بتواند بر هوش مصنوعی، کنترل داشته باشد، اما تاکید کرده که فقط می‌توان امیدوار بود تا هوش مصنوعی را به سوی خیر انسانیت هدایت کرد. نخست‌وزیر بریتانیا نیز توسعه فناوری چون هوش مصنوعی را از مواردی دانست که می‌تواند زندگی نسل‌های بعدی را متحول کند و اتحادیه اروپا نیز خواهان اقدام جهانی در مورد خطرات هوش مصنوعی شده است.

ریشی سوناک در اقدامی نامتعارف با ایلان ماسک گفت‌وگویی رو‌در‌رو و در مقابل دوربین داشت. این رویداد در برابر مهمانانی از صنعت فناوری در سالنی مجلل در «خانه لنکستر» لندن برگزار شد. البته دوربین‌های تلویزیونی اجازه ورود به سالن را نداشتند، که برای رویدادی که نخست وزیر در آن حضور داشت غیرعادی بود.

در عوض دفتر نخست وزیر فیلم خود را منتشر کرد. ماسک در تمام این بحث‌ متنوع و جذاب، گوینده اصلی بود درحالی که نخست‌وزیر بیشتر نقش مجری را داشت و سوالات را می‌پرسید. آن دو در مورد اینکه چگونه لندن یک کانون پیشرو برای صنعت هوش مصنوعی است و اینکه این فناوری چگونه می‌تواند یادگیری را متحول کند صحبت کردند. اما در این گپ‌وگفت به مسائل تیره‌تری هم پرداختند و آقای سوناک به «اضطراب» مردم در مورد جایگزینی مشاغل اشاره کرد، و آنها در مورد نیاز به وجود یک «داور» برای نظارت بر ابررایانه‌های آینده اتفاق نظر داشتند.

آن دو همچنین در مورد مزایای بالقوه هوش مصنوعی صحبت کردند و آقای ماسک گفت: «یکی از پسران من در پیدا کردن دوست مشکل دارد و دوستی از جنس هوش مصنوعی برای او عالی است.» به علاوه در مورد امکاناتی که هوش مصنوعی برای یادگیری در اختیار جوانان می‌گذارد اتفاق نظر وجود داشت و آقای ماسک گفت که هوش مصنوعی می‌تواند «بهترین و صبورترین معلم» باشد. اما در مورد تاثیر بالقوه مخرب آن بر مشاغل سنتی هشدار جدی داده شد.

آقای ماسک گفت «ما اینجا مخرب‌ترین نیروی تاریخ را می‌بینیم» و گمانه‌زنی کرد که «زمانی خواهد رسید که دیگر به هیچ شغلی نیاز نخواهد بود- اگر بخواهید می‌توانید برای احساس رضایت شخصی کار داشته باشید اما هوش مصنوعی همه کار خواهد کرد. این هم خوب است و هم بد-یکی از چالش‌های آینده این خواهد بود که چگونه به زندگی معنا بدهیم.» (بی‌بی‌سی، یورونیوز و رادیو فرانسه)

کدخبر: ۵۴۵۵۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر