کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۷۰۶
تاریخ خبر:

هنگ‌کنگ؛ اولین گام در یک مسیر طولانی

هنگ‌کنگ؛ اولین گام در یک مسیر طولانی

روزنامه هفت صبح| ‌کمتر از یک سال پس از جام‌جهانی 2022 قطر، رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی بعدی در قاره آسیا شروع می‌شود. ایران در اولین مرحله انتخابی با هنگ‌کنگ، ازبکستان و ترکمنستان همگروه است و امروز اولین بازی خود در این گروه را مقابل هنگ‌کنگ برگزار می‌کند. 5 روز بعد هم در ازبکستان به مصاف تیم ملی این کشور خواهد رفت.

حریفی همیشه بازنده
تا امروز تیم ملی ایران 6 بار مقابل هنگ‌کنگ قرار گرفته و در هر 6 بازی این تیم را شکست داده است. هنگ‌کنگی‌ها فقط یک بار موفق به باز کردن دروازه ایران شده‌اند و 14 بار هم دروازه این تیم در برابر ایران باز شده است. جالب اینکه تیم ملی ایران در ماه‌های پیش رو دو بار دیگر هم باید به مصاف هنگ‌کنگ برود.

یک بار در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیای 2023 و یک بار دیگر در بازی برگشت رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2026 در خاک این کشور. البته آخرین تقابل فوتبال ایران و هنگ‌کنگ در کمال ناباوری به سود حریف به پایان رسیده است. چند هفته پیش، دو تیم در بازی‌های آسیایی هانگژو مقابل هم قرار گرفتند که در این بازی هنگ‌کنگی‌ها با یک گل پیروز شدند و به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات رسیدند و ایران با هدایت رضا عنایتی حذف شد!

دورگه‌ها وارد می‌شوند
هنگ‌کنگ برای رسیدن به این مرحله، در یک مصاف رفت و برگشت تیم ملی بوتان را مغلوب کرد. در بازی رفت این تیم را 4 بر صفر شکست داد اما در بازی برگشت 2 بر صفر مغلوب شد و در نهایت به دور اول گروهی مسابقات راه پیدا کرد. بیشتر بازیکنان تیم ملی هنگ‌کنگ در لیگ این کشور مشغول به بازی هستند.

چند نفر هم در لیگ چین و یک بازیکن هم در تیم دوم اینگولشتات آلمان بازی می‌کند. نکته مهم اینکه در ترکیب این تیم، چند بازیکن با ملیت‌های دوگانه و به اصطلاح دورگه حضور دارند. «مت اور» وینگر چپ و مهاجم این تیم بازیکن باشگاه «گوانگژی پینگو هالیائو» است که 14 بار برای هنگ‌کنگ بازی کرده و 3 گل ملی در کارنامه او دیده می‌شود که اولین آنها در برابر ایران و در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی قبل بوده است. «ماهاما آوال» که متولد کشور کامرون است، یکی دیگر از بازیکنان هنگ‌کنگ است که در پست وینگر بازی می‌کند.

«میشل اوده‌بولوزور» دیگر بازیکن دورگه هنگ‌کنگی‌هاست که در حال حاضر در تیم دوم اینگولشتات آلمان توپ می‌زند. او 3 بار برای این کشور به میدان رفته و دو گل زده که هر دو در برابر بوتان به ثمر رسیده است. باسابقه‌ترین بازیکن این تیم «یاپ هونگ فای» است که تا امروز 87 بار در دروازه این تیم ایستاده ‌. البته 3 بازیکن اصلی این تیم هم به دلایل مختلف به تهران نیامده‌اند. «کامارگو» مهاجم برزیلی‌الاصل این تیم به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو این بازی را از دست داد.

«هلیو گونکالوز»، مدافع میانی هنگ‌کنگ نیز به دلیل «دلایل خانوادگی» از حضور در اردوی تیم ملی هنگ‌کنگ کنار کشید و «فرناندو» نیز به ایران نیامد. علاوه بر این سه نفر، «سون مینگ هیم» که ماه گذشته در هر دو بازی پلی‌آف مقابل بوتان حضور داشت هنوز بهبود نیافته ‌ و بعید است در دیدار با ایران به میدان برود. هدایت این تیم بر‌عهده یورن آندرسون نروژی است که سابقه هدایت تیم ملی کره شمالی را هم در کارنامه دارد. او 17 بار روی نیمکت این تیم نشسته و 4 برد، 3 مساوی و 10 باخت را ثبت کرده است.

اولین بازی رسمی ژنرال
این اولین بازی تیم ملی ایران در این مرحله است. این اولین بازی رسمی امیر قلعه‌نویی در قامت سرمربی تیم ملی هم هست. هر 9 بازی قبلی تیم ملی با هدایت او، دوستانه ‌ یا در قالب تورنمنت‌های چندجانبه برگزار شده‌اند و این دهمین بازی تیم ملی زیر نظر قلعه‌نویی است. پیش‌بینی ترکیب تیم ملی در این بازی خیلی سخت نیست.

احتمالا امیر قلعه‌نویی با ترکیب اصلی و باتجربه خود بازی را آغاز خواهد کرد و پس از اینکه از پیروزی تیمش مطمئن شد، به تدریج جوانانش را وارد ترکیب خواهد کرد. می‌شود حدس زد که علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضائیان، میلاد محمدی، سعید عزت‌الهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، سردار آزمون و مهدی طارمی بازی را برای ایران شروع کنند!

با توجه به اینکه بازی بعدی تیم ملی، در کشور ازبکستان برگزار خواهد شد، بهتر این است که شاگردان امیر قلعه‌نویی بهترین نتیجه ممکن را در بازی امشب مقابل هنگ‌کنگ کسب کنند و از حریف بعدی که جدی‌ترین رقیب‌شان در این گروه است، زهرچشم بگیرند.

کدخبر: ۵۴۷۷۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر