کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۸۵۰
تاریخ خبر:

همه گلزنان غیرمنتظره‌ دربی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | بهنام طاهرزاده با مصاحبه‌ای طوفانی و جنجالی به صدر اخبار فوتبال ایران برگشته است. او زننده آخرین گل پرسپولیس در دربی شماره ۴۳ بود که با پیروزی ۳برصفر پرسپولیس تمام شد. گلزنی او در دربی کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود و البته او تنها کسی نبود که این کار را انجام داد. به همین بهانه همه آنهایی را که با گلزنی در دربی همه را شگفت‌زده کردند، مرور می‌کنیم.

*** مهدی عبدی
او در دربی رفت لیگ نوزدهم زننده تنها گل پرسپولیس بود. تا قبل از دربی نام او را احتمالا فقط هواداران دوآتشه پرسپولیس می‌دانستند و البته شاید چهره او را همان دوآتشه‌ها هم ندیده بودند. ماجرای گلزنی او در دربی یک شگفتی و یک سورپرایز کامل بود. بازی تا دقایق پایانی با تساوی بدون گل دنبال می‌شد. در دقیقه ۸۰ یک درگیری بین بازیکنان دو تیم رخ داد و دوربین‌ها مشغول فیلمبرداری از این صحنه‌ها بودند و به همین دلیل بینندگان تلویزیونی و حتی گزارشگر بازی هم متوجه نشد که مهدی عبدی به جای وحید امیری به میدان آمده است.

بازی که به جریان افتاد توپ وارد محوطه جریمه استقلال شد و ضربه یک پرسپولیسی پس از برخورد به حسین حسینی وارد دروازه استقلال شد! دوربین‌ها که روی چهره او زوم کردند، حتی خیلی از پرسپولیسی‌ها هم گلزن تیم‌شان را نمی‌شناختند و ثانیه‌هایی بعد بود که گزارشگر از روی شماره پیراهن متوجه شد که گلزن این دربی مهدی عبدی است. پیش‌بینی می‌شد گلزنی در دربی دروازه خوشبختی را به روی او باز کرده باشد اما اینطور نشد و او بعد از این بازی فقط دو بار دیگر به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت و گلی هم نزد.

*** وریا غفوری
دربی برگشت لیگ هفدهم را استقلال برد. در آن بازی وینفرد شفر روی نیمکت استقلال نشسته بود و برانکو سرمربی پرسپولیس بود. هر دو تیم شرایط خوبی داشتند اما به نظر می‌رسید استقلال با روحیه و آمادگی بیشتری پا به این بازی گذاشته است. حضور مامه تیام در خط حمله استقلال نگرانی بزرگ خط دفاع پرسپولیس بود اما کسی که زننده تک گل استقلال بود، نه مامه تیام بود و نه دیگر مهره‌های هجومی استقلال! در اواخر نیمه اول ارسال بلند و عمقی جپاروف در محوطه جریمه به تیام رسید.

او توپ را کنترل کرد و بعد از کمی حرکت پا به توپ، سیدجلال را فریب داد و ضربه‌ای زمینی اما ضعیف به توپ زد. ضربه او را شجاع با تکلی به موقع قطع کرد اما در کمال تعجب وریا غفوری مدافع راست استقلال جلوتر از همه استقلالی‌ها و در سمت چپ حضور داشت و توپ را قاپید و با شوتی محکم دروازه بیرانوند را باز کرد! حضور او در آن نقطه از زمین غافلگیری بزرگی بود و هنوز هم واقعا مشخص نیست که چرا یک مدافع راست در یک حمله تیمش، باید در چنین نقطه‌ای حضور داشته باشد. وریا البته بعدها گلزن‌تر هم شد البته بیشتر گل‌هایش را از روی ضربات ایستگاهی زد نه با حضور در محوطه شش قدم حریفان!

*** جری بنسون
او زننده گل مساوی پرسپولیس در دقیقه ۹۶ دربی رفت لیگ پانزدهم بود. در آن دربی استقلال در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم از پرسپولیس پیش افتاد و برانکو در دقیقه ۵۴ جری بنسون را به جای احمد نوراللهی به زمین فرستاد. پرسپولیس طارمی را هم در زمین داشت و در دقیقه ۷۵ علیپور هم به جای عالیشاه وارد زمین شد تا پرسپولیس با سه مهاجم به سمت دروازه استقلال حمله کند. تا دقیقه ۹۵جری بنسون حتی یک بار صاحب موقعیت گلزنی نشده بود اما در این دقیقه به شکلی کاملا اتفاقی پرسپولیس توسط او به گل مساوی رسید. شوت رضائیان در شلوغی داخل شش قدم استقلال با دفع توپ رحمتی به پشت بنسون خورد و آرام آرام وارد دروازه استقلال شد! در واقع گل پرسپولیس هم به شکل معجزه‌آسایی به ثمر رسید و هم زننده آن کسی بود که تا قبل از آن هیچ فرصتی برای گلزنی نداشت و یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان زمین بود!

*** جابر انصاری
انصاری در هفته‌های ابتدایی حضورش در استقلال فوق‌العاده بود اما به تدریج تاثیر مثبت خود را در ترکیب این تیم از دست داد و تبدیل به یک بازیکن خنثی و ضعیف شد. با این حال کمبود مهره در استقلال باعث شد تا او در بیشتر بازی‌ها فیکس باشد. بازی‌های ضعیف او اما حسابی هواداران استقلال را عصبی کرده بود اما همین بازیکن معمولی موفق شد در دو دربی به پرسپولیس گل بزند. اولی در دربی رفت لیگ پانزدهم و روی یک ضربه سر در میان مدافعان و دروازه‌بان بلند قامت پرسپولیس و دومی در بازی برگشت همان فصل و روی اشتباه سوشا مکانی! او با گلزنی در این دو دربی لقب جابر رفت و برگشت را هم از سوی استقلالی‌ها گرفت اما گلزنی او در دربی‌ها هنوز هم برای خیلی‌ها قابل هضم نیست!

*** ایمون زاید
درست است که او در دربی هت‌تریک کرد و یکی دو بار دیگر هم این کار را در پرسپولیس تکرار کرد اما نمایش او در دربی کاملا غیرمنتظره بود. او به عنوان بازیکن تعویضی در دقیقه ۵۸ وارد زمین شد و گفته می‌شد علی کریمی به خاطر این تصمیم دنیزلی حسابی شاکی بود و معتقد بود با این تصمیم، عملا یکی از تعویض‌های پرسپولیس سوخته است! تا دقیقه ۸۰ هم به نظر می‌رسید حق با کریمی باشد چراکه زاید در بازی گم شده بود و هیچ حرکت خاصی انجام نمی‌داد اما آن ۱۰ دقیقه طوفانی همه چیز را تغییر داد. به نظر می‌رسد خود او هم هنوز باورش نمی‌شود که در دربی هت‌تریک کرده چراکه هر سال در سالگرد آن بازی ذوق‌زده می‌شود و درخشش خود را به پرسپولیسی‌ها یادآوری می‌کند.

*** عادل کلاه‌کج
در بازی رفت لیگ نهم زننده گل پرسپولیس عادل کلاه‌کج بود. در دقیقه ۵۰ آن بازی پرسپولیس صاحب یک ضربه پنالتی شد و محمد نوری پشت توپ ایستاد. ضربه او را وحید طالب‌لو برگشت داد اما کلاه‌کج زودتر از مدافعان استقلال و خود نوری به توپ رسید و در ریباند دروازه استقلال را باز کرد. این تنها گل او برای پرسپولیس بود!

*** امید روانخواه
او با توجه به پست بازی‌اش زیاد نباید در موقعیت گلزنی قرار می‌گرفت اما ظاهرا تقدیر این بود که یکی از دربی‌بازهای موفق تاریخ باشد. روانخواه که یک هافبک وسط بود در دربی رفت لیگ هفتم با یک شوت از راه دور دروازه رودباریان را باز کرد و در بازی برگشت این بار از داخل محوطه جریمه به پرسپولیس گل زد تا لقب امید رفت و برگشت را بگیرد!

*** شیث رضایی
او هم یکی از گلزنان غیرمترقبه دربی‌هاست. در دربی دیدنی دور برگشت لیگ چهارم، او در حالی به زمین رفت که استقلال با یک گل جلو افتاده بود. شیث قبل از این کمتر برای پرسپولیس بازی کرده و کمتر شناخته شده بود اما روی یک کرنر و بعد از چند رفت و برگشت موفق شد از روی خط دروازه به طالب‌لو گل بزند. این گل باعث شد تا او برای مدتی محبوب‌ترین بازیکن پرسپولیس باشد.

*** سایرین
محمود فکری هافبک دفاعی و مدافع آخر سال‌های پیش استقلال دوبار در دربی گل زده است. افشین پیروانی هم یکی از معدود گل‌های دوران فوتبالش را به استقلال زده است. عیسی ترائوره مالیایی هم با آن قد کوتاهش یک بار با ضربه سر از فاصله‌ای دور به استقلال گل زد و طاهرزاده هم که در دربی خداحافظی فرشاد پیوس زننده آخرین گل پرسپولیس بود.

کدخبر: ۳۲۸۸۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر