کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۱۵
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره پرواز عجیب و غریب ‌آبادان - مشهد

روزنامه هفت صبح | از روز جمعه یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مرتب بازنشر می‌شود که در آن تعدادی از شهروندان مدعی هستند شرکت هواپیمایی قشم‌ایر مازاد بر تعداد صندلی‌های یک پرواز مسافر سوار کرده و حدود ۳۰ یا ۴۰ نفر در طول پرواز مدل اتوبوسی سرپا ایستاده‌اند! پرواز از مبدأ آبادان به مشهد بوده و زنی که مشغول فیلمبرداری است به همراه یکی دیگر از مسافران می‌گویند ۷۶۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پول بلیت داده‌اند.

اما صندلی برای نشستن ندارند. طبق این ویدئو، هواپیمایی قشم‌ایر نه‌تنها دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا مبنی‌بر مسافرگیری ۶۰ درصدی هواپیماها را رعایت نکرده، بلکه مازاد بر تعداد صندلی‌ها هم بلیت فروخته. این البته برداشت ما از ویدئویی است که می‌بینیم و مسئولان قشم‌ایر و فرودگاه آبادان روایت دیگری دارند. آنها می‌گویند اصل قصه این بوده که ابتدا برای این پرواز یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در نظر گرفته شده و معادل ۶۰ درصد صندلی‌های آن هم بلیت فروخته شده.

بعد اما به علت نقص فنی یک هواپیمای آر جی جایگزین آن شده که ظرفیت کمتری دارد. به مسافرین گفته شده که اگر تمایل دارند، مبلغ بلیت خود را پس بگیرند که ۵ یا ۶ نفر می‌پذیرند، مابقی اما ترجیح می‌دهند با همان هواپیمای جایگزین سفر کنند. و البته باز هم ۱۵ صندلی خالی مانده و این ادعا که عده‌ای از مسافران سرپا مانده‌اند صحت ندارد.

سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این اتفاقات گفته ما قبول داریم که قشم‌ایر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده، اما این موضوع که بیشتر از تعداد صندلی‌ها بلیت فروخته شده هم درست نیست. درواقع فیلمی که تهیه شده مربوط به لحظه ورود مسافران و جابه‌جایی وسایل است که عده‌ای ایستاده‌اند وگرنه صندلی به تعداد کافی برای همه بوده. نکته عجیب اینکه مدیرعامل قشم‌ایر گفته ما از فیلمبردار شکایت می‌کنیم و از طریق پلیس فتا پیگیر هستیم.

*** پاسخ روابط ‌عمومی قشم‌ایر
مدیر روابط‌عمومی قشم‌ایر اینکه مسافری در این پرواز بدون صندلی مانده را به طور کلی رد کرد. صابر نوروزی ماجرا را اینطور توضیح داد که «بروز مشکل فنی برای هواپیمای اصلی، سبب شد تا هواپیمای کوچک‌تری جایگزین هواپیمای اصلی شود. ‌مجبور شدیم هواپیمای آر جی آبادان به مشهد را به دلیل مشکل فنی‌ای که در پرواز قبلی ایجاد شده بود، تغییر تایپ پرواز دهیم.

در پرواز آبادان به مشهد ما هیچ مسافری را مجبور به سوار شدن نکردیم و به دلیل تغییر تایپ پروازی ما اعلام کردیم که نمی‌توانیم تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم، با این وجود از ۱۰۷ صندلی این پرواز ۹۲ صندلی تکمیل شد و ۱۵ صندلی را خالی نگه داشتیم.
در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید ۶۴ صندلی تکمیل می‌شد، اما به دلیل تغییر تایپ پروازی ۹۲ صندلی تکمیل ظرفیت شد و در همان زمان به تمامی مسافران این موضوع اعلام شده بود. در این خصوص از مسافران رضایت کتبی دریافت کردیم که با این شرایط حاضر به پرواز هستند یا خیر که تنها ۵ تا ۶ نفر آنها اعلام مخالفت کردند که در همان فرودگاه با آنها تسویه و مبالغ بازگردانده شد.»

این مقام مسئول در ادامه توضیح داده: «در این پرواز هیچ مسافری سرپا نبوده و حتی طبق قوانین ایمنی بین‌المللی هیچ پروازی به این صورت انجام نمی‌شود. در این پرواز و طبق تصاویر مسافران در حال جابه‌جایی وسایل خود هستند و هیچ مسافری سرپا نیست و صندلی خالی هم وجود دارد.

طبق قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی، خانواده‌ها و افراد درجه‌یک می‌توانند در کنار هم بنشینند، بنابراین در این پرواز که صندلی‌ها پر است، خانواده‌ها هستند که در کنار هم حضور دارند».گفتنی است مدیر روابط‌عمومی فرودگاه آبادان هم توضیحات مشابهی ارائه داده و گفته: «این پرواز با ظرفیت ۱۱۲ نفر با تعداد ۹۰ مسافر به مقصد مشهد پرواز کرد و پیش از پرواز از همه مسافران تست رپید (تست سریع) اخذ شد.»

*** سازمان هواپیمایی چه می‌گوید؟
مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تأیید کردند که ایرلاین تخلف کرده و محمدحسن ذیبخش، سخنگوی این سازمان اعلام کرده که از قشم‌ایر خواسته شده گزارشی از اتفاقات این پرواز تهیه و ارائه کند.خود او اما در گفت‌وگوی جداگانه‌ای از اقدام قشم‌ایر هم به شکل دیگری دفاع کرده. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته: «هرچند که پروتکل‌ها در این پرواز رعایت نشده و قانونا باید با قشم‌ایر برخورد شود، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که مبدأ این پرواز استان خوزستان بوده که تمام مسافران برای جابه‌جایی از این استان باید تست PCR منفی ارائه داده باشند.

بنابراین طبق ارائه تست PCR منفی، احتمالا هیچ‌یک از این مسافران نباید مبتلا به کرونا بوده باشند، اما به‌هرحال شرکت قشم‌ایر قانون را در این پرواز رعایت نکرده و با آن برخورد می‌کنیم.» او در ادامه توضیح داده که «شرکت هواپیمایی قشم‌ایر برای پرواز آبادان به مشهد هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را در نظر گرفته بود، اما به علت نقص فنی این هواپیما، پرواز با آن تأیید نشد. بنابراین این شرکت هواپیمایی از هواپیمای آر جی استفاده کرد که ظرفیت این هواپیما از ایرباس ۳۲۰ کمتر است.

ظرفیت هواپیمای آر جی برای پرواز ۱۰۷ نفر است که بر اساس رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی باید ۶۴ نفر مسافر در این هواپیما پذیرش می‌شد، اما ۹۰ مسافر پذیرش شده بود، البته ۱۵ صندلی در این هواپیما خالی بود و مسافری مازاد بر صندلی‌های هواپیما پذیرش نشده بود.» این عدد اعلام‌شده برای هواپیمای اول و دوم و تعداد بلیت‌های فروخته‌شده در اظهارات مسئولان با هم تناقض دارد. مثلا ظرفیت هواپیمای آر جی یکجا ۱۱۲ نفر اعلام شده و جای دیگر ۱۰۷ نفر. تعداد بلیت‌های فروخته‌شده هم یکجا ۸۰ و جای دیگر ۹۰ یا ۹۲ گفته شده است.

*** تهدید فیلمبردار!
مدیرعامل قشم‌ایر اما موضع تندتری داشته و ضمن تکذیب کمبود صندلی برای مسافران، فرد فیلمبردار را هم تهدید به شکایت کرده. حسن قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته: «هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شده و بر اساس آن اقدام به فروش بلیت کرده بودیم، یک فروند ایرباس ۳۲۰ بود که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا) تقریبا کمی بیش از ۸۰ نفر می‌شود و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.

برای این تایپ هواپیما، مشکل فنی ایجاد شد و ناچار شدیم یک فروند هواپیمای آر جی را جایگزین کنیم که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا)، حدود ۷۰ نفر است؛ ازهمین‌رو به مسافران مازاد پیشنهاد دادیم بلیت خود را لغو و وجه بلیت را پس بگیرند که تعدادی از مسافران به این کار رضایت دادند، اما متأسفانه مابقی مسافرانی که بلیت خریداری کرده بودند، حاضر به لغو بلیت خود نشدند و اصرار داشتند که سوار هواپیما شوند.

به آنها هم توضیح دادیم که اگر این تعداد بخواهید سوار هواپیما شوید، ظرفیت پرواز از قانون ۶۰ درصد، اُوِر می‌شود.پس از آنکه مسافران سوار می‌شوند، این خانمی که ویدئوی مذکور را تهیه کرده، به دروغ می‌گوید ۴۰ نفر بیش از ظرفیت سوار شده‌اند؛ مگر چنین چیزی امکان دارد؟ برای هر صندلی یک ماسک اکسیژن در نظر گرفته شده است، من خودم خلبان هستم، اگر برای هر پروازی اتفاق Emergency رخ دهد یا برای مسافران مشکل کمبود اکسیژن پیش بیاید، خلبان باید پاسخگو باشد که چرا برای مسافران، ماسک اکسیژن به تعداد کافی در پرواز نبوده است.»

قاسمی در ادامه تاکید کرده: «به نظر می‌رسد برخی مسافران با انتشار چنین ویدئوهایی قصد دارند تا در مقصد یا پول بلیت را بگیرند یا بلیت مابه‌ازا دریافت کنند. البته بااین‌حال ما در مشهد، به تعدادی از مسافران، بلیت پرواز مشابه داده‌ایم. همین اتفاق هم برای پرواز برگشت (مشهد- آبادان) هم رخ داد، اما چون دیدیم مجددا به این وضعیت دچار می‌شویم، اجازه سوار شدن بیش از ۶۰ درصد ظرفیت را ندادیم. قصد داریم با شکایت از این خانم مسافر در پلیس فتا، اعاده حیثیت کنیم.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی البته در مورد شکایت از فرد فیلمبردار دیدگاه متفاوتی داشته: «ظرفیت نظارتی ما محدود است، بنابراین بسیار خوب است که مردم با انتشار مستندات بتوانند در بخش نظارت به ما کمک کنند، اما این نظارت‌ها باید بر اساس وجدان باشد. در فیلم منتشرشده از پرواز آبادان به مشهد شرکت قشم‌ایر، مسافر اعلام می‌کند که تعداد مسافران مازاد بر صندلی‌های موجود در هواپیماست که این یک گفته نادرست بوده و توضیح خلاف باور و از مسافران خواهشمندیم اگر می‌خواهند موضوعی را با نظارت‌های مردمی اطلاع‌رسانی کنند، اطلاعات صحیح را به تصویر بکشند یا درباره آن صحبت کنند.»

کدخبر: ۳۸۲۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر