کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۶۹۳
تاریخ خبر:

همه چیز درباره دینار عراق برای زائران اربعین

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بانک مرکزی ۱۰۰یورو معادل ۱۳۰هزار دینار را با نرخ بازار ثانویه به عنوان ارز اربعین در نظر گرفته است. ‌ اگر تصمیمتان برای سفر اربعین قطعی شده، همین روزها باید دست به کار شوید. تقریبا تکلیف ارز مورد نیاز برای اربعین مشخص شده. دیروز بانک مرکزی در اطلاعیه اعلام کرده که هر زائر اربعین می‌تواند ۱۰۰یورو با نرخ بازار ثانویه از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تهیه کند که قیمت هر کدام آنها در حال حاضر ۱۲هزار و ۷۰۰تومان است.

در این گزارش همه جزئیات لازم را در مورد ارز اربعین آورده‌ایم. نرخ‌ها و قیمت‌های مختلف را در بازار آزاد و بازار ثانویه، مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم خرید کدام ارز به‌صرفه‌تر است. بانک مرکزی امسال از تجربه سال گذشته درس گرفته و این بار خبری از عکس‌های عجیب پارسال از وضعیت توزیع ارز اربعین در عراق نخواهد بود. چراکه ارز اربعین قبل از سفر و در داخل کشور به زائران تعلق خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود با توجه به حذف روادید بین ایران و عراق، امسال حدود سه‌میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین شرکت کنند.

‌*** ارز اربعین به صورت یورو به زائران تعلق می‌گیرد
سهمیه هر زائر برای دریافت ارز اربعین اعلام‌ شده و آنطور که بانک مرکزی در اطلاعیه خود آورده، هر زائر اربعین می‌تواند تا سقف ۱۰۰یورو ارز برای سفر اربعین به نرخ بازار ثانویه تهیه کند. این ارز برخلاف سال گذشته از داخل کشور قابل خریداری است. در حال حاضر قیمت فروش یورو در بازار ثانویه ۱۲هزار و ۷۰۰تومان است و این یعنی زائران اربعین می‌توانند با بودجه یک‌میلیون و ۲۷۰هزار تومانی، ۱۰۰یورو به عنوان ارز اربعین خریداری کنند. رئیس کل بانک مرکزی درباره مبلغ ارز اربعین می‌گوید، زائران بیش از ۱۰۰یورو نیاز ندارند و تجربه نشان می‌دهد سال گذشته مردم ۱۰درصد ارز را از عراق خریداری کردند.

از طرفی بانک مرکزی این امکان را برای زائران اربعین فراهم کرده که ارز مورد نیاز خود را به جای یورو، به صورت دینار دریافت کنند. قیمت دینار عراق در بازار ثانویه حدود ۹هزار و ۹۰۰تومان است و با این حساب زائران اربعین با مراجعه به بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز می‌توانند با بودجه یک‌میلیون و ۲۷۰هزار تومانی، به‌ جای ۱۰۰یورو، رقمی معادل ۱۲۸دینار عراق دریافت کنند. توجه داشته باشید که عراقی‌ها هر هزار دینار را به عنوان یک‌دینار در نظر می‌گیرند؛ درست مثل ما که به جای ۱۰هزار تومان، می‌گوییم ۱۰تومان.

گفته می‌شود مذاکرات بانک مرکزی با مسئولان عراقی به نتیجه نرسیده و برای همین این بانک نتوانسته دینار را از عراق به کشور وارد کند. همین موضوع باعث شده ارز اربعین به صورت یورو در اختیار زائران قرار بگیرد. البته در صورت داشتن موجودی دینار، زائران می‌توانند یوروهایشان را در همان محل دریافت ارز اربعین به دینار تبدیل کنند.

*** ارز اربعین را از کجا بخریم؟
برخلاف سال گذشته که دریافت ارز اربعین صرفا در عراق امکان‌پذیر بود، امسال بانک مرکزی از اشتباه سال گذشته درس گرفته و ارز اربعین را داخل کشور در اختیار زائران قرار می‌دهد. اگر خاطرتان باشد سال پیش بانک‌های عراقی با ایران همکاری نکردند و روند توزیع ارز اربعین در کشور عراق به سختی انجام شد و حواشی زیادی داشت.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی، امسال زائران اربعین می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تا سقف ۱۰۰یورو یا معادل آن از شعب ارزی بانک‌های منتخب یعنی بانک ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان با نرخ بازار ثانویه خریداری کنند. علاوه بر بانک‌ها، صرافی‌های مجاز هم از طرف بانک مرکزی برای خرید ارز اربعین معرفی شده‌اند. با این حساب ارز اربعین قبل از عزیمت به کشور عراق و در شهر مبدا قابل خریداری است.

*** دینار عراق را از بانک بخریم یا از بازار آزاد؟
شاید تعجب کنید، اما دینار عراق در بازار آزاد ارزان‌تر از بازار ثانویه است. بررسی اطلاعات سامانه سنا نشان می‌دهد، در حال حاضر هر دینار عراقی در این بازار با نرخ ۹هزار و ۸۷۰تومان فروخته می‌شود، اما در بازار آزاد می‌توان این ارز را با نرخ ۹هزار و ۶۵۰تومان خریداری کرد. با این‌ حساب این روزها اگر دینار عراق را از بازار آزاد بخرید، به نظر صرفه بیشتری دارد. توجه داشته باشید که در آینده این موازنه به‌هم خواهد خورد. چراکه در آستانه اربعین ممکن است قیمت دینار در بازار آزاد رشد زیادی را تجربه کند.

باید توجه داشته باشید که ارز اربعین در قالب یورو به شما ارائه خواهد شد و صرفا در صورت موجودی بانک و صرافی و درخواست زائر، ارز اربعین در قالب دیگر ارزها مثل دلار و دینار به زائران تعلق می‌گیرد. در حال حاضر قیمت دلار در بازار ثانویه ۱۱هزار و ۴۰۰تومان و قیمت یورو در بازار ثانویه ۱۲هزار و ۷۰۰تومان است. در طرف مقابل قیمت دلار در بازار آزاد ۱۱هزار و ۵۰۰تومان و قیمت یورو حدود ۱۲هزار و ۶۷۰تومان است. با این حساب می‌توان گفت تفاوت چندانی بین نرخ‌های بازار آزاد و بازار ثانویه وجود ندارد.

*** بهترین زمان برای خرید ارز اربعین
هرچه زودتر بهتر! تجربه نشان داده قیمت دینار عراق در آستانه ایام اربعین به اوج خود می‌رسد. برای همین بهتر است از همین روز‌ها به فکر تهیه ارز مورد نیازتان برای سفر اربعین باشید. هرچند در این سفر بعید است احتیاج زیادی به ارز پیدا کنید، چراکه موکب‌های اربعین در مسیر نجف به کربلا هوایتان را خواهند داشت.

کدخبر: ۲۸۱۶۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر