کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۵۴۱
تاریخ خبر:

همه جزئیات شایعه برکناری عبدالناصر همتی

روزنامه هفت صبح | یک: شایعه برکناری یا استعفای عبدالناصر همتی، رئیس ‌کل بانک مرکزی چند روزی است که به شکل وسیعی در محافل سیاسی مطرح است تا جایی که دیروز رسما بعضی خبرگزاری‌ها نوشتند همتی برکنار شده و جایگزین او را هم مشخص کردند.خبر اما از سوی خود همتی چند ساعت بعد تکذیب شد.خبرگزاری تسنیم ابتدا نوشته بود که همتی از بانک مرکزی می‌رود و حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به جای او به ساختمان شیشه‌ای میرداماد می‌رود.

خود پورمحمدی اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس انتصابش به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی را رد کرد.او البته اینطور توضیح داد که پیشنهادی در رابطه با تصدی پست ریاست کل بانک مرکزی وجود داشته اما آن را قبول نکرده. بعد خبرگزار‌ی‌ها نوشتند که جایگزین همتی اکبر کمیجانی است با استناد به این موضوع که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همتی غایب بوده و به جای او قائم مقامش اکبر کمیجانی در جلسه شرکت کرده. این تحلیل هم خیلی دقیق از آب درنیامد. قیمت دلار اما در این فاصله و در واکنش به شایعات اخیر نوسان قابل توجهی داشت.

در مورد علت برکناری یا استعفای احتمالی همتی سه نوع تحلیل از سوی رسانه‌ها مطرح شده. از یک‌سو رسانه‌های اصولگرا نوشتند این یک ترفند انتخاباتی از سوی دولت است تا همتی را جدا از دولت نشان بدهند و او مجبور به پاسخگویی در مورد عملکرد اقتصادی دولت و افزایش قیمت دلار نباشد. از سوی دیگر بعضی می‌گویند اصلا از ابتدا قرار به جدایی همتی نبوده و این اقدامات صرفا تبلیغاتی است که با هدف مطرح شدن اسم همتی در رسانه‌ها انجام می‌شود.یک روایت هم می‌گوید چون همتی در مقابل اصرار رئیس‌جمهور برای کاهش مصنوعی قیمت دلار در آستانه انتخابات مخالفت کرده،روحانی تصمیم به برکناری او گرفته است.

* دو: حالا واکنش خود عبدالناصر همتی به این ماجرا چیست؟نکته اول اینکه پریشب خود او تایید کرد واقعا پیشنهاد کنار رفتن او از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده و در کلاب‌هاوس گفت:‌ «رئیس‌جمهور گفتند اگر می‌خواهید در انتخابات بمانید نمی‌توانید رئیس بانک مرکزی بمانید چون روی مسائل پولی ارزی تاثیر می‌گذارد. من گفتم که فعالیت‌های انتخاباتی تاثیری ندارد ولی شما صاحب اختیار هستید. البته شنیده‌ام با برخی اقتصاددان‌ها هم برای جانشینی صحبت کرده‌اند.»

دیروز هم همتی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد کلا خبر برکناری یا استعفای خود را رد کرد و در مورد حضور کمیجانی به جای او در جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت:‌»من و رئیس محترم قوه قضائیه هر دو در رقابت انتخاباتی حضور داریم. همانطور که ایشان از سمت خود استعفا ندادند بنده نیز احتیاجی به این کار ندیده‌ام. طبق قانون بانک مرکزی، در مواقع غیبت و معذوریت،رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند تمام اختیارات خود را به قائم مقام بانک بدهد که او هم حکم رئیس‌جمهور را دارد. به استناد این ماده قانونی برای مدتی که رقابت‌های انتخاباتی است و فرصت کمتری دارم به مسائل بانک برسم،اختیارات را به آقای کمیجانی به‌عنوان قائم مقام خودم‌ تفویض کردم.

آقای رئیس‌جمهور فرموده بودند که نظر من این است که رئیس کل جدیدی بگذارم،من هم گفتم اختیار با رئیس‌جمهور محترم است و می‌توانند این تصمیم را بگیرند ولی من ضرورتی به استعفا از مسئولیتم نمی‌بینم.فکر نمی‌کنم استعفا ضرورتی داشته باشد، قائم مقام با اختیارات رئیس کل کارش را انجام می‌دهد ولی اگر تصمیم دیگری آقای رئیس‌جمهور دارند، صاحب اختیارند و من هم استقبال می‌کنم.»

* سه: عبدالناصر همتی از جمله کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری است که هنوز از سوی حزب یا جریان خاصی حمایت نشده است.با این حال زمزمه‌هایی مطرح شده که حزب کارگزاران در حال رایزنی با سایر احزاب اصلاح‌طلب برای حمایت از همتی در انتخابات پیش‌رو است.دیروز محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفته بود:‌ «آقای همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و بر همین اساس نمایندگان حزب کارگزاران در حال رایزنی و مذاکره با نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان هستند تا آقای همتی را مورد حمایت خود قرار دهند.»

در وضعیت فعلی اما به نظر نمی‌رسد همتی خیلی شانس بالایی در انتخابات داشته باشد.حتی فقدان مشاوران زبده پیرامون او هم مشهود است. تا جایی که شنبه شب جلسه گفت‌وگوی کلاب‌هاوس او را همزمان با فینال جام باشگاه‌های اروپا انداخته بودند که طبعا همه در حال‌وهوای فوتبال بودند و کسی از شرکت در این گفت‌وگو استقبال نکرد.

تعداد مخاطبان اتاق گفت‌وگوی همتی به ۲۰۰ نفر نرسید تا این برنامه‌ریزی غلط به ضرر این کاندیدای انتخاباتی تمام بشود.عبدالناصر همتی هم متولد ۱۳۳۷ در کبودرآهنگ است و اقتصاد خوانده.او پیش از رفتن به ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی در میرداماد تهران،مدیریت بیمه مرکزی، بانک ملی و بانک سینا و … را برعهده داشت و در دوره‌ای در بخش‌های خبری صداوسیما مشغول فعالیت بود.

کدخبر: ۳۹۳۵۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر