کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۳۴۰
تاریخ خبر:

تمام خداحافظی شیرین در تاریخ فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | بازی‌های خداحافظی بازیکنان در فوتبال ایران معمولا آنگونه که باید برگزار نمی‌شود و کمتر پیش آمده که بازی خداحافظی یک ستاره ایرانی در شان او برگزار شود‌ اما چند بازیکن خوش‌اقبال هم داشته‌ایم که به شکلی باورنکردنی، در بازی‌های به یادمانی و بزرگ از فوتبال خداحافظی کردند.

*** احمدرضا عابدزاده
در دی ماه سال ۱۳۸۴ و در تعطیلات نیم‌فصل لیگ برتر، اردوی تیم بایرن مونیخ در قطر برگزار می‌شد. در آن مقطع علی کریمی عضو بایرن مونیخ بود و روابط ایران و آلمان هم کاملا حسنه بود. مسئولان باشگاه پرسپولیس از فرصت حضور بایرن در خاورمیانه استفاده کردند و به تیم آلمانی پیشنهاد برگزاری یک بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی دادند. با توجه به روابط خوب دو کشور و البته حضور کریمی در بایرن، مسئولان این باشگاه هم با درخواست پرسپولیس موافقت کردند. البته آنها فرصت زیادی نداشتند. ‌ صبح روز بازی به ایران آمدند، بعدازظهر مقابل پرسپولیس قرار گرفتند و بعد از بازی هم راهی آلمان شدند.

در فرصت کوتاه مذاکره و توافق و برگزاری بازی، قرار شد احمدرضا عابدزاده هم با حضور در این بازی، از فوتبال خداحافظی کند. به‌رغم اینکه همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد اما عابدزاده فرصت این خداحافظی باشکوه را از دست نداد و با پایان دوران باشکوه فوتبالش در این مسابقه بزرگ موافقت کرد. بایرن با تمام قوا به ایران آمد. در ترکیب ابتدایی این تیم الیور کان، میشائیل بالاک، لوسیو، زی روبرتو، علی کریمی، گوئررو، گورلیتز، فیلیپ لام، حسن صالح حمیدزیچ، والرین اسماعیل و یرمیس حضور داشتند! پرسپولیس با پنالتی علی انصاریان از بایرن پیش افتاد اما بالاک و گوئررو دو گل زدند تا بایرن برنده نهایی این بازی باشد. حضور فعال اولیور کان در مراسم خداحافظی عابدزاده با خوشحالی و رضایت هواداران پرسپولیس توام شد و همین باعث باشکوه‌تر شدن مراسم خداحافظی عابدزاده هم شد.

*** کریم باقری
هافبک گلزن تیم ملی هم خداحافظی باشکوهی با فوتبال داشت. او البته مدتی قبل، در آخرین بازی ملی خود مقابل امارات در بازی‌های مقدماتی جام جهانی هم گل زده بود و خداحافظی کرده بود اما یک توافق ناگهانی با فدراسیون فوتبال برزیل در سال ۱۳۸۹ باعث شد تا فرصت مناسبی برای برگزاری یک بازی تدارکاتی خوب به وجود بیاید. طبیعتا بازی مقابل برزیل می‌توانست فرصت خوبی برای خداحافظی ملی‌پوشان قدیمی هم باشد. در آن مقطع شایعه شد که مهدوی‌کیا، کریمی و هاشمیان با پیشنهاد خداحافظی از تیم ملی در این بازی مخالفت کردند اما کریم باقری قبول کرد که در این بازی برای آخرین بار با پیراهن تیم ملی ایران به میدان برود.

او در آن مقطع بازیکن پرسپولیس بود و زیر نظر علی دایی بازی می‌کرد. بازی با برزیل در امارات برگزار شد و کریم باقری هم با اجازه دایی از اردوی پرسپولیس جدا شد و با ملی‌‌پوشان راهی امارات شد. هدایت تیم ملی بر عهده افشین قطبی بود و مانو منزس هم سرمربی برزیل بود. بازی با گل زودهنگام محمد غلامی برای ایران آغاز شد اما تیم داوری به اشتباه گل او را مردود اعلام کرد! چند دقیقه بعد دنی آلوز گل اول برزیل را زد. در دقیقه ۶۸ الکساندر پاتو گل دوم را به ثمر رساند و نیلمار در دقیقه ۹۲ زننده گل سوم برزیلی‌ها بود. در این بازی کریم باقری از دقیقه ۷۲ به میدان رفت و در پایان بازی هم روی دوش همبازیانش برای همیشه از بازی در تیم ملی کناره گرفت.

*** فرشاد پیوس
پس از سال‌ها گلزنی برای پرسپولیس، فرشاد پیوس در ۳۶ سالگی تصمیم گرفت در بازی مقابل استقلال از فوتبال خداحافظی کند. این بازی، بازی برگشت دو تیم در لیگ ششم آزادگان بود و در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۷۶ در ورزشگاه آزادی برگزار شد. داور این بازی جمال شریف سوری بود و طبق توافق دو تیم، قرار شد فرشاد پیوس از ابتدا در ترکیب پرسپولیس قرار بگیرد و پس از ۱۰ دقیقه تعویض شود و البته این تعویض جزو تعویض‌های قانونی و رسمی بازی محسوب نشود و پرسپولیس اجازه داشته باشد تا سه تعویض دیگر هم در طول بازی انجام بدهد. در دقیقه ۱۲ بازی فرشاد پیوس آخرین ضربه‌اش را به توپ زد.

ضربه ایستگاهی او می‌توانست با گلزنی‌اش در آخرین ضربه به توپ همراه شود اما بهزاد غلامپور این اجازه را به او نداد و بعد از این ضربه پیوس تعویض شد و ادموند بزیک به جای او وارد بازی شد. پیوس بعد از تعویض یک دور افتخار در ورزشگاه آزادی زد، به هواداران استقلال هم گل اهدا کرد و مورد تشویق ایستاده و بی‌امان آنها قرار گرفت و بعد از نزدیک به ۱۰ دقیقه، مراسم خداحافظی او تمام شد و بازی از سر گرفته شد! در ادامه این بازی پرسپولیس توسط بزیک، مهدوی‌کیا و طاهرزاده سه گل زد تا بازی خداحافظی پیوس با فوتبال، با پیروزی پرگل پرسپولیس در دربی به پایان برسد. خداحافظی پیوس یکی از بهترین و باشکوه‌ترین خداحافظی‌ها در تاریخ فوتبال ایران است.

*** علیرضا منصوریان
هافبک محبوب استقلال در سال ۱۳۸۷ و حدود ۱۵ سال پس از اینکه برای اولین بار با پیراهن این تیم به میدان رفت، تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کند. منصوریان در روزهایی این تصمیم را گرفت که به نظر می‌رسید با امیر قلعه‌نویی هم دچار اختلافاتی شده است. او چند روز قبل از برگزاری فینال جام حذفی مقابل پگاه گیلان خبر خداحافظی خود را به مسئولان باشگاه استقلال اعلام کرد و قرار شد در پایان بازی برگشت مقابل پگاه در فینال جام حذفی برای همیشه فوتبال را کنار بگذارد.

استقلال در بازی رفت با یک گل مغلوب شده بود و ممکن بود بازی خداحافظی منصوریان پایان تلخی پیدا کند اما او این ریسک را پذیرفت. در نهایت ولی بازی به شکلی پیش رفت که استقلال قهرمان شد و منصوریان که کاپیتان استقلال هم بود با بالای سر بردن کاپ قهرمانی جام حذفی با فوتبال وداع کند. او در نیمه دوم این بازی و در حالی که استقلال با سه گل از حریف پیش بود به جای مجتبی جباری به میدان رفت و بازی هم با همین نتیجه به پایان رسید و منصوریان در حضور ۱۰۰ هزار هوادار استقلال، با قهرمانی در جام حذفی فوتبال را کنار گذاشت.

*** محمد پنجعلی
مدافع مستحکم و قدرتمند پرسپولیس و تیم ملی در سال ۱۳۷۰ فوتبال ملی را برای همیشه کنار گذاشت. او بازی مقابل الجزایر در رقابت‌های جام بین قاره‌ای را برای خداحافظی انتخاب کرد. در بازی رفت که در تهران برگزار شد، ایران ۲بریک پیروز شد و پنجعلی در همین بازی از حضور در تیم ملی کناره‌گیری کرد و در بازی برگشت شرکت نکرد. پنجعلی در این بازی هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و در حالی از تیم ملی رفت که به نظر می‌رسید هنوز هم می‌تواند تا سال‌ها در ترکیبش به میدان برود. تیم ملی در غیاب پنجعلی بازی برگشت را به الجزایر با یک گل باخت و قهرمانی در جام بین قاره‌ای را به حریف واگذار کرد.

*** بدشانس‌ها
ستاره‌هایی مثل علی دایی و علی کریمی و … هرگز شانس برگزاری بازی خداحافظی پیدا نکردند اما بازیکنانی مثل فرهاد مجیدی و مهدی مهدوی‌کیا در بازی خداحافظی خود، پایان تلخی را تجربه کردند. فرهاد مجیدی به شکلی کاملا ناگهانی تصمیم گرفت در بازی با مس کرمان استقلال را ترک کند و این اتفاق در حالی رخ داد که در بازی خداحافظی او کمتر از ۱۰ هزار هوادار در ورزشگاه آزادی حضور داشتند. داستان مهدوی‌کیا اما شاید تلخ‌تر هم بود.

او تصمیم گرفت در پایان بازی فینال جام حذفی پرسپولیس مقابل سپاهان فوتبال را کنار بگذارد. یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس او را در ترکیب اصلی تیمش قرار نداد و فقط در دقایق پایانی بود که تصمیم گرفت کیا را وارد زمین کند. در نهایت پرسپولیس در ضربات پنالتی مغلوب سپاهان شد تا مهدوی‌کیا خداحافظی اشکبار و تلخی با فوتبال داشته باشد.

کدخبر: ۳۳۱۳۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر