کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۳۳۶
تاریخ خبر:

همه بازیکنان، بازیگران و سیاستمداران چند زبانه

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | دیروز ویدئویی از رئیس جدید سازمان محیط زیست ایران در یک نشست بین‌المللی منتشر شد که شیوه انگلیسی حرف زدن او مورد توجه کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفت. خیلی وقت است که موضوع انگلیسی حرف زدن یا نزدن مسئولان، بازیگران یا ورزشکاران زیر ذره‌بین رسانه‌های ایرانی قرار گرفته. حالا نه فقط انگلیسی، حرف زدن به هر زبان خارجی دیگر مثل عربی، ایتالیایی و… برای برخی از مسئولان از نان شب هم واجب‌تر است .

بخصوص برای مسئولین دیپلماتیک که گاه برخی از مسائل لاینحل دیپلماتیک در همین گعده‌های خصوصی مسئولین کشورهای مختلف حل می‌شوند و خب فعلا زبان مشترک بین دیپلمات ها انگلیسی است . در گزارش زیر نگاهی به همه چهره‌های سرشناسی انداخته‌ایم که بلدند به‌غیر از فارسی با ملتی غیرهم‌زبان هم گفت‌و‌گو کنند.

ظریف، عراقچی و خرازی و دیگران
شکی در این نیست که مسئولانی که خارج از کشور تحصیل کردند به این زبان هم مسلط هستند؛ مثلا محمد‌جواد ظریف غیر از تحصیل در آمریکا چند سال هم در این کشور به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل کار می‌کرد. انگلیسی حرف زدن محمد نهاوندیان و عراقچی هم روان است. علی‌اکبر صالحی از آن چهره‌هایی است که هم به عربی مسلط است و هم به انگلیسی. علی‌اکبر ولایتی هم انگلیسی بلد است؛ حالا نه‌خیلی روان و مسلط ولی اندازه‌ای هست که بتواند با خبرنگار راشاتودی به این زبان مصاحبه کند.

از بین روحانیان شنیده‌ها حاکی از این است که آیت‌الله آملی لاریجانی تسلط بالایی به انگلیسی دارد و به‌خاطر تولد در عراق و تحصیل در حوزه علمیه بدیهی است که به عربی تسلط داشته باشد. ایسنا قبلا اینطور گزارش داده که به گفته یکی از خبرنگاران در دیداری که او در قوه قضائیه با یکی از مقامات بلندپایه قضایی پاکستان داشت، چند بار ایرادات مترجم انگلیسی را گرفت و به او تذکر داد که دقیق ترجمه کند.

در این بین برخی از مسئولان هم در سال‌های گذشته روی مهارت‌های انگلیسی حرف زدن خود کارکرده و آن را تقویت کرده‌اند. نمونه‌اش محمود احمدی‌نژاد که هر‌از‌گاهی پیام انگلیسی می‌دهد و صحبت می‌کند.
از تحصیلات حسن روحانی در آکسفورد اینطور به‌نظر می‌رسید که باید به زبان انگلیسی مسلط باشد. حتی در یکی از نشست‌های خبری بعد از پرسش سوال از سمت یکی از خبرنگاران خارجی، وسط حرف مترجم پرید و گفت که متوجه سوالش شده است. اما گویا او برای مکالمه انگلیسی مشکل دارد و خیلی راحت نیست.

‌لیلا حاتمی، پوریا پورسرخ، سحر دولتشاهی و دیگران
از بین بازیگران تعداد افرادی که به‌غیر از انگلیسی به زبانی دیگر هم مسلط هستند بیشتر از سیاستمداران است. لیلا حاتمی را باید اول این لیست بیاوریم. او فرانسوی و انگلیسی را خوب بلد است و کمی آلمانی هم می‌داند. در نشست خبری‌ای که برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» برگزار شد، او ابتدا به زبان آلمانی عذرخواهی می‌کند که خیلی خوب نمی‌تواند حرف بزند چرا که چند سال است به این زبان حرف نزده.

به‌طور واضحی فرانسوی حرف زدن لیلا حاتمی از انگلیسی او بهتر است. سال ۱۳۹۸ در نشست خبری‌ای که با مانی حقیقی برای فیلم خوک داشت، نتوانست بین propose و protest تمایز بگذارد و آنها را جابه‌جا استفاده کرد ولی مهم این بود که لب مطلب را رساند و بارها به این زبان با خبرنگاران به گفت‌و‌گو نشسته است. لیلا یکی دوتا کتاب هم ترجمه کرده از جمله فیلمنامه فیلم گرترود.

از دیگر بازیگرانی که به زبانی غیر از انگلیسی تسلط دارد ، پوریا پورسرخ است که در برنامه دورهمی به زبان اسپانیایی با مهران مدیری حرف زد. به‌غیر از او رامین ناصرنصیر هم در یک برنامه تلویزیونی اسپانیایی حرف زده تا تسلطش به این زبان را نشان دهد.ناصر نصیر یک مترجم خوب انگلیسی هم هست و چندین کتاب ترجمه کرده است .

همایون ارشادی دانش‌آموخته رشته معماری در دانشگاه ونیز ایتالیا بوده و او ایتالیایی و انگلیسی را به خوبی بلد است. سحر دولتشاهی هم در «قورباغه» ایتالیایی حرف زد ولی معلوم نیست به این زبان هم مسلط است یا نه. زبان انگلیسی را هم به‌خوبی می‌داند.

گلشیفته فراهانی هم انگلیسی و فرانسوی را به نرمی و با تسلط بالا حرف می‌زند. با انگلیسی حرف زدن ریما رامین‌فر در سریال پایتخت قبلا مواجه شده‌ایم که آنجا سعی می‌کرد ناشیانه به انگلیسی حرف بزند ولی گویا او نه‌تنها انگلیسی می‌داند بلکه تا اندازه‌ای هم آلمانی بلد است.

پیمان معادی و ترانه علیدوستی را هم باید در دسته افرادی قرار داد که نه‌تنها به‌راحتی انگلیسی حرف می‌زنند، بلکه نسبتا لهجه خوبی هم دارند. معادی در سریال های گوناگونی در سطح بین المللی ظاهر شده و تسلطش به زبان انگلیسی را نشان داده است . پگاه آهنگرانی هم در سفرهای خارجی خود به زبان انگلیسی با خبرنگاران مصاحبه کرده.

نیکی کریمی هم از تسلط بالایی برای حرف زدن به این زبان برخوردار است. او همیشه در سفر است و در محافل بین المللی ظاهر می شود و البته چندین کتاب هم ترجمه کرده است . بازیگران انگلیسی‌دان باز هم هستند. از میان آنها می‌شود به‌نام‌های شاکردوست، فریبرز عرب‌نیا، مهناز افشار، شهاب حسینی، اشکان خطیبی، پارسا پیروزفر، ساره بیات، بهرام رادان و محمدرضا گلزار اشاره کرد. خیلی از آنها شاید در لهجه زیاد موفق نباشند اما آنقدر مسلط هستند که کار خودشان را راه بیاندازند.

فوتبالیست‌های زبان‌بلد
احتمالا باید تعداد فوتبالیست‌هایی که زبان‌بلد هستند از بازیگران هم بیشتر باشد. بعضی از آنها ایران به‌دنیا نیامده‌اند و برخی هم سال‌هاست که در غربت زندگی می‌کنند. اول این لیست باید به اسپانیایی حرف زدن نکونام اشاره کنیم. او دوران حضور کی‌روش در ایران می‌توانست با او به این زبان گفت‌و‌گو کند. به‌خاطر تفاوت‌های اندک اسپانیایی با پرتغالی، باید زبان پرتغالی را هم جزو مهارت‌های زبانی او بیاوریم. حالا که حرف اسپانیایی شد نباید از اسم سعید عزت‌اللهی غافل شویم.

اگر بازی ایران و اسپانیا در جام‌جهانی ۲۰۱۸ را به‌یاد داشته باشید، تاکید جواد خیابانی بر تسلط عزت‌اللهی به زبان اسپانیایی باید در خاطرتان باشد. عزت‌اللهی غیر از اسپانیایی، انگلیسی هم می‌داند و برای یاد گرفتن روسی هم دارد تلاش می‌کند. به‌غیر از او بازیکنان دیگری هم هستند که به زبان اسپانیایی تسلط دارند. مثلا انگلیسی حرف زدن مسعود شجاعی را در کنفرانس‌های خبری زیاد دیده‌ایم اما او به‌غیر از این اسپانیایی هم بلد است.

علیرضا حقیقی دروازه‌بان سابق تیم ملی هم به زبان انگلیسی کاملاً تسلط دارد و علاوه بر این پرتغالی و روسی را هم می‌فهمد و دست و پا شکسته حرف می‌زند. حالا که موضوع روسی به‌وسط آمد قاعدتا انتظار می‌رود سردار آزمون به این زبان مسلط باشد. از چند مصاحبه‌ای که از او وجود دارد، می‌شود حدس زد که این بازیکن زبان روسی را بلد است اما نه آنقدر که همیشه کارش را راه بیاندازد. در مصاحبه‌ای که رسانه باشگاه زنیت با او داشت به روسی گفت که متوجه سوال او نشده و از کسی خواست تا سوال را برایش به فارسی ترجمه کند.

بعد از آن علیرضا جهانبخش است که به‌غیر از انگلیسی به هلندی هم حرف می‌زند؛ هم به این زبان بارها مصاحبه کرده و هم در برنامه خندوانه سعی می‌کرد به رامبد جوان هلندی یاد بدهد.او انگلیسی را هم بسیار سریع و دقیق به کار می برد. قوچان‌نژاد هم تجربه هلندی حرف زدن در برنامه تلویزیونی این کشور را دارد.

اینطور که خودش گفته او به ۷ زبان زنده دنیا مسلط است. او سال ۱۳۹۵ با سایت فیفا مصاحبه کرده و گفته بود که به ایتالیایی، انگلیسی، هلندی، پرتغالی، فرانسوی، آلمانی و فارسی بلد است حرف بزند. مهدوی‌کیا به‌غیر از انگلیسی به پاس سال‌ها حضور در آلمان زبان آنها را هم بلد است.

برخی از بازیکنان ایرانی معمولا با زبان عربی هم آشنا هستند. فرهاد مجیدی ستاره استقلالی‌ها علاوه بر اینکه به زبان انگلیسی مسلط است، زبان عربی را هم می‌داند. او سال‌ها در امارات زندگی کرده و به همین دلیل دو زبان انگلیسی و عربی را یاد گرفته. علی دایی انگلیسی حرف می زند و با آلمانی هم آشناست.

پژمان منتظری مدافع مطرح تیم ملی هم به‌غیر از فارسی، به دو زبان زنده دنیا تسلط دارد: او انگلیسی را فول است و به‌خاطر بازی در لیگ قطر در کنارش به زبان عربی هم تسلط کاملی دارد. مجتبی جباری ستاره سابق استقلال هم به زبان انگلیسی تسلط دارد و عربی را هم می‌فهمد و دست و پا شکسته حرف می‌زند.

کریم انصاری‌فرد هم انگلیسی را به‌خوبی حرف می‌زند و گویا تلاش‌هایی برای اسپانیایی و یونانی حرف زدن هم داشته است. افشین پیروانی، یحیی گل‌محمدی، حمید استیلی، علی کریمی، مرتضی پورعلی‌گنجی و احسان حاج‌صفی هم فقط به زبان انگلیسی مسلط هستند. او تنها بازیکنی نیست که سعی کرده یونانی یاد بگیرد؛ علی منصوریان هم زبان یونانی را به‌خاطر تجربه زندگی در این کشور بلد است. مهدی طارمی هم به‌خوبی می‌تواند مصاحبه‌های انگلیسی زبان را مدیریت کند.

از بین بازیکنان فوتبال، افراد دو‌رگه‌ای هم هستند که فارسی زبان دوم آنهاست و یاد گرفتن فارسی برایشان اولویت بیشتری دارد. مثلا سامان قدوس که سوئد به‌دنیا آمده، به این زبان و انگلیسی مسلط است، تلاش‌هایی برای فارسی حرف زدن داشته و دارد زبان فرانسه خود را هم این روزها تکمیل می‌کند. تجربه فارسی حرف زدن این افراد گاهی مثل فریدون زندی و خوش‌آمدگویی خودش به خودش مقابل دوربین خاطره‌ساز شده و گاهی مانند انگلیسی حرف زدن افشین قطبی در بازی سنگاپور از حرف زدن‌های او سوءتعبیر شده است.

کدخبر: ۴۲۵۳۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر