کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۸۴۲
تاریخ خبر:

همه اطلاعات و ‌گمانه‌زنی‌ها درباره دستگیری زم

روزنامه هفت صبح، مصطفی‌آرانی | سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حوالی ظهر دیروز در اطلاعیه‌ای از بازداشت روح‌الله زم خبر داد. در بیانیه سپاه ، او «سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند آمدنیوز» معرفی شده است.

* یک: روح‌الله زم متولد شهریور ۱۳۵۲ در تهران و فرزند محمدعلی زم است که در دوره‌ای طولانی، ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را به عهده داشت. آخرین سمت محمدعلی زم معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران بود.

*دو: آمدنیوز نام یک کانال تلگرامی است که حدودا چهار سال پیش تاسیس شد و شیوه کاری آن تخریب ارکان نظام، با ادعای دسترسی سطح بالا به اسناد محرمانه بود. این کانال نقش مخرب خود را به طور مشخص در اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ نشان داده بود و حتی در آن زمان به دلیل تشویق مردم به خشونت تعطیل شده بود و بعدها تحت عنوان کانال دیگری به عنوان «صدای مردم» فعالیت می‌کرد.

* سه: در طول این چهار سال، حاکمیت چهار ابزار را برای مقابله با تخریب‌های این کانال به کار بسته بود: در اولین گام تلاش شده بود، جواب برخی از شایعات به وجود آمده توسط این کانال داده شود.
گام دوم این بود که در دوره محدودی در سال ۱۳۹۶ و به طور دائم از اردیبهشت سال ۱۳۹۷، دسترسی به تلگرام فیلتر شود (این موضوع باعث شده که برخی بگویند ممکن است بعد از آزادی روح‌الله زم، این شبکه پیام‌رسان اجتماعی رفع فیلتر شود).
گام سوم این بود که برخی از مرتبطان با این کانال تلگرامی که بعضا از میان خبرنگاران بودند بازداشت شوند.
و گام چهارم پخش مستندی به نام ایستگاه پایانی دروغ از صداوسیما در اسفند ۱۳۹۷ بود که در آن نشان داده شد که زم چطور بازیچه نیروهای اطلاعاتی ایران شده است.

* چهار: اما دیروز و در حالی که سپاه به صدور یک بیانیه کلی در خصوص این اقدام اکتفا کرده بود؛ بیشتر حرف و حدیث‌ها درباره زمان و نحوه دستگیری روح الله زم بوده است.

روایت سپاه در این زمینه فاقد هرگونه زمانی برای بازداشت اوست اما درباره چگونگی بازداشت به‌طور خلاصه اینطور ذکر شده است: «پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه… با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و روح الله زم را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرد.»

سپاه البته در همین بیانیه گفته که اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات…و شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور را متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد کرد اما به نوعی گفته که او را در داخل خاک کشور بازداشت کرده است. در این زمینه دیروز گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت مثل اینکه:
* یک: یکی دو فرود اضطراری در هفته گذشته مثل فرود اضطراری پرواز باکو -دوبی شرکت هواپیمایی فلایت دوبای که دیروز صورت گرفته با این موضوع در ارتباط است.

* دو: برای این کار با برخی از سرویس‌های اطلاعاتی دوست، همکاری‌هایی صورت گرفته و عملیات هدایت زم با استفاده از کمک آن‌ها انجام شده است.

* سه: خبر سفر یک مقام امنیتی اماراتی در هفته گذشته به این خبر مربوط است و برای این کار از ظرفیت این کشور هم استفاده شده است. با این حال تا زمانی که سپاه جزئیات عملیات خود را اعلام کند؛ همه این موارد در حد گمانه‌زنی است همانطور که دیروز در خصوص زمان بازداشت زم نیز خبرهایی از ۲۰ روز تا دو هفته پیش هم گفته شد ولی باز هم هیچ چیز قطعی نیست.

کدخبر: ۲۸۵۸۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر