کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۹۱۷
تاریخ خبر:

هفت نکته درباره ‌فهرست وزرای کابینه سیزدهم

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | دیروز فهرست وزرای رئیسی بعد از کش‌و‌قوس‌های زیاد و اندکی تاخیر به مجلس تقدیم شد. بلافاصله بعد هم اسامی به سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی راه پیدا کردند و معلوم شد که این فهرست همانقدر که با لیستی که یکی دو روز پیش می‌گفتند درز کرده شباهت دارد، تفاوت‌های زیادی هم دارد. مخصوصا در بین وزرای مربوط به حوزه عمران و اقتصاد.

در فهرستی که به‌عنوان لیست اولیه در خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، سعید محمد وزیر پیشنهادی شهرسازی بود، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیگر چهره انتخابات ریاست جمهوری وزیر پیشنهادی بهداشت بود و اسم مهرداد بذرپاش هم در جای وزیر پیشنهادی کار دیده می‌شد. اما در فهرست رسمی که دیروز منتشر شد نه تنها خبری از اینها نبود، بلکه بقیه رقبای انتخاباتی نسبتا جدی ابراهیم رئیسی هم جایی نداشتند.

یک: از بین چهره‌هایی که پیش از انتخابات خودی نشان دادند و بعد به نفع رئیسی کنار کشیدند، فقط اسم عزت‌الله ضرغامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری دیده می‌شود. از آن‌طرف حدس فهرست اولیه در مورد حضور بعضی چهره‌های جنجالی در کابینه پیشنهادی درست از آب درآمد. مثلا در فهرست نهایی هم حجت‌الله عبدالملکی به‌عنوان وزیر کار دیده می‌شود. فهرستی که رئیسی به‌عنوان نفرات اصلی دولت به مجلس معرفی کرده نکات جالب دیگری هم دارد.

دو: میانگین سنی کابینه مد نظر رئیسی ۵۲ سال است که از طرفی یک عدد میانی بین میانگین سنی کابینه رئیس‌جمهورهای قبلی محسوب می‌شود اما از طرفی یک‌جور به‌هم زدن شیب سنی وزرا را در آن می‌بینیم. دولت دوم روحانی که به‌عنوان مسن‌ترین دولت بعد از انقلاب اسلامی شناخته می‌شد ۵۹ سال سن داشت اما اگر رویه صعودی میانگین سنی کابینه دولت‌های مختلف را مرور کنیم، می‌بینیم که این اتفاق، در امتداد دوره‌های قبل افتاده است و حالا کابینه ابراهیم رئیسی این رویه صعودی را به‌هم زده.

میانگین سنی کابینه اول مرحوم هاشمی‌رفسنجانی فقط ۴۱ سال بوده و در آن چهره‌هایی مثل زنگنه، ترکان، غرضی و… دیده می‌شدند که حضور مداوم آنها در دولت‌های بعدی و بالا رفتن سنشان میانگین سنی کابینه دولت‌های بعدی را بالا برده بود و هیچ‌وقت حتی در دوران احمدی‌نژاد که شعار جوانگرایی زیاد شنیده می‌شد، میانگین سنی کابینه کاهشی نشده بود تا حالا. البته به نظر می‌رسد که این کاهش دیر یا زود اتفاق می‌افتاد چون بالا بردن میانگین سنی کابینه از ۵۹ سال کار آسانی به نظر نمی‌‌رسید.

سه: جالب اینکه در کابینه پیشنهادی رئیسی هم یکی از دو نفری که عنوان جوان‌ترین وزیر را دارند، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است. او متولد سال ۱۳۵۹ و یک سال از محمدجواد آذری‌جهرمی کوچکتر است. عیسی زارعی‌پور مدرک دکترایش را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا گرفته و جزو بخشی از کابینه است که سابقه همکاری با رئیسی در قوه قضائیه را دارد و از آنجا به دولت دعوت شده است.

او مدیریت را از سن خیلی کم و وقتی ۲۶ سال داشته با ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کرده و سابقه همکاری با وزرای مختلف در هر دو دولت احمدی‌نژاد را دارد. دومین وزیر جوان کابینه رئیسی، احسان خاندوزی است که او هم ۴۱سال دارد و برای وزارت اقتصاد معرفی شده است.

چهار: در وضعیت فعلی کرونا خیلی‌ها چشمشان به گزینه وزارت بهداشت بود و عده‌ای آن را برای امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی قطعی می‌دانستند اما این سمت‌ تا اینجای کار به بهرام عین‌اللهی رسیده؛ یکی از پزشکان معروف در حوزه چشم که اگر وزیر شود دومین وزیر چشم‌پزشک بعد از حسن قاضی‌زاده‌هاشمی است. جالب اینکه عین‌اللهی یکی از ۲۵۰۰ پزشکی است که نامه به رئیس‌جمهور برای خودداری از خرید واکسن‌های فایزر و مدرنا را امضا کرده بودند.

پنج: یکی از گمنام‌ترین چهره‌های پیشنهاد شده در کابینه رئیسی حسین باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش است که با ۴۳ سال سن ازجمله وزرای جوان کابینه محسوب می‌شود. جدی‌ترین کار اجرایی او قبل از این مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی یا همان مدارس عام‌المنفعه امام رضا است. جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی هم در همین بنیاد و در زمینه تحول این مدارس فعالیت داشته است و به نظر می‌رسد که این سابقه آشنایی در معرفی باغگلی بی‌تاثیر نبوده باشد.

در بین وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی، سه نفر سابقه وزارت دارند، رستم قاسمی که در دولت دوم احمدی‌نژاد وزیر نفت بوده، احمد وحیدی وزیر دفاع دولت نهم بوده و محرابیان وزیر صنایع دولت نهم و دهم بوده است. دو نفر هم از مجلس یازدهم آمده‌اند. احسان خاندوزی، گزینه وزارت اقتصاد و سجاد ساداتی‌نژاد گزینه وزارت جهاد کشاورزی.

شش: یکی دیگر از نکات قابل توجه کابینه پیشنهادی رئیسی چهره‌هایی هستند که او از آستان قدس رضوی و قوه قضائیه با خود به دولت آورده است. سیداسماعیل خطیب گزینه وزارت اطلاعات یکی از کسانی است که سابقه کار در هر دوی این دو نهادها را دارد و نشان می‌دهد که ابراهیم رئیسی به او اعتماد دارد. خطیب رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی بوده است. حسین باغگلی هم عضو هیات مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی بوده است. محمدمهدی اسماعیلی هم مشاور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی بوده است. عیسی زارع‌پور گزینه جوان وزارت ارتباطات هم احتمالا در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه با او آشنا شده است. او معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

هفت: در بین چهره‌هایی که ابراهیم رئیسی برای کابینه سیزدهم معرفی کرده یک نفر بیشتر از بقیه طی ماه‌های اخیر حاشیه داشته: حجت عبدالملکی. احتمالا واکنش‌ها به انتخاب او هم برخاسته از همین حاشیه‌ها بوده است. عبدالملکی کسی است که مدتی پیش اعلام کرد چند جوان در تبریز لامبورگینی ساخته‌اند اما بروکراسی‌های دولتی اجازه گسترش کار را به آنها نداده است. او یک بار دیگر هم در توئیتی نوشت که با یک میلیون تومان می‌شود اشتغال ایجاد کرد و کسانی که از بیکاری شکایت می‌کنند به این مسائل بی‌توجه هستند. این تنها توئیت پر سر و صدای عبدالملکی نیست.

او چند وقت پیش هم نوشت: «در انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد و در اختیار مالک خواهد بود. یعنی مالک زمین کشاورزی می‌تواند روی زمینش فعالیت صنعتی، دامپروری، پرورش طیور و ماهی و حتی ساخت و ساز کند.» غیر از همه اینها ایده او برای افزایش آمار ازدواج هم جالب بود، اینکه به نام هر زوج تازه ازدواج کرده یک شرکت ثبت شود تا آنها به کارآفرینی ترغیب شوند. عبدالملکی برای تلویزیون‌بین‌ها هم چهره آشنایی است. او مدتی یکی از داوران مسابقه میدون بود. مسابقه‌ای که در آن کارآفرین‌ها حضور پیدا می‌کردند تا درباره کارشان حرف بزنند و نقاط قوت و ضعف کارشان در جریان مسابقه مشخص شود.

کدخبر: ۴۰۷۹۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر