کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۶۵۱
تاریخ خبر:

هفت رویداد مهم ‌‌از سال سیاه ۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | سال ۲۰۲۰ سال چین است. سالی که با چهره‌های هراسان مردم ووهان و قرنطینه و استمداد از جهان آغاز شد. سالی که کافه چی ایرانی مقیم ووهان با کمک رسانی‌اش به پرستارها و کادر درمان همچون یک قهرمان ستایش شد و سالی که ما در ایران از راه دور شرایط سخت کرونایی‌های ووهان و میزان تلفاتشان را گزارش می‌کردیم.

و حالا سال را به شکلی پایان می‌بریم که همه دنیا درگیر نسل‌های اول و دوم و سوم کرونا هستند،‌ اقتصاد جهانی ریزش کرده است،‌حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر کرونا مرده‌اند، در ایران از اینکه تلفات از ۵۰۰نفر به ۱۲۰نفر در روز رسیده خوشحالیم و در اروپا دلهره ویروس‌های جدید کرونا خواب را از چشم مردمانشان ربوده است.

و بیزینس ۱۴۰ میلیارددلاری واکسن سازی از همه صنعت‌ها پیشی گرفته است و در این میان این تنها چین است که با کنترل کامل کرونا،‌رشد سریع اقتصادی خود را بازیابی کرده و سایه سنگینش را بر بلوک غرب و آمریکا انداخته است. مگر می‌شد در ابتدای سال ۲۰۲۰ چنین پایانی را تصور کرد؟

اژدهای سرخ سال ۲۰۲۰ را در شرایطی آغاز کرد که متهم به مخفی‌کاری درباره ویروس کرونا بود. از سوی افکار عمومی در جهان تحت فشار شدیدی قرار داشت. با قرنطینه و قطع پرواز‌های بین‌المللی در محاصره قرار گرفته بود. رشد اقتصادی‌اش در همان ماه‌های ابتدایی نزدیک به ۷درصد آب رفت. به تدریج اما اوضاع برای چین تغییر کرد.

در شرایطی که خیلی از کشورهای توسعه‌یافته جهان با رکود و رشد اقتصادی منفی مواجه شدند، درآمدهای چین بالا رفت و حالا بانک جهانی می‌گوید رشد اقتصادی این کشور به ۸درصد و همان شرایط قبل از کرونا برگشته. دست‌کم سه واکسن ساخت این کشور تاکنون در کشورهای مختلف تأیید شده و مورد استفاده قرار گرفته .

و خلاصه وضعیت چین با آنچه در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ می‌دیدیم کاملا متفاوت شده. چین کل سال ۲۰۲۰ را در اختیار دارد. در هیبت فریب‌دهنده کشوری آفت‌زده وارد بازی بین‌المللی شد و در قامت یک فاتح بلامنازع ازآن خارج شد. در ادامه نگاهی داریم به ۷ رویداد مهم سال اخیر میلادی که در سطح بین‌المللی حسابی سروصدا درست کرد.

* یک: شیوع کرونا
در آستانه آغاز سال ۲۰۲۰ بود که از چین خبر رسید نوعی ذات‌الریه ناشناخته در شهر ووهان به ثبت رسیده. ابتدا تعداد بیماران کم بود و کسی خیلی این اخبار را جدی نمی‌گرفت. به تدریج اما ابعاد ترسناک ماجرا آشکار شد. تا ۳۰ ژانویه تعداد بیماران کرونایی در سراسر جهان به حدود ۸هزار نفر رسید و این ویروس در ۱۹ کشور مشاهده شد. حالا سال ۲۰۲۱ هم در شرایطی آغاز شده که تعداد مبتلایان به حدود ۸۴ میلیون نفر رسیده و بیش از ۱٫۸ میلیون نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

* دو: آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا
آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های استرالیا از هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۹ شروع شده بود، اما تا روزهای اول ژانویه ۲۰۲۰ ادامه داشت. در این آتش‌سوزی‌ها ۲۸ نفر جان باختند و یک میلیارد جانور از بین رفتند و بیش از ۳۰ گونه گیاهی و جانوری منقرض شدند. در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۰ تصاویر ناراحت‌‌کننده‌ای از این فاجعه مرتب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مخابره می‌شد.

* سه: شهادت سردار سلیمانی
سه روز از شروع سال نوی میلادی نگذشته بود که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در فرودگاه بغداد و به دستور مستقیم ترامپ به شهادت رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که این فرمانده ایرانی نقش مهمی در برچیدن بساط داعش داشت و افکار عمومی در جهان از این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا متحیر شد. بعضی حتی حدس می‌زدند یک جنگ تمام‌عیار بین ایران و آمریکا صورت بگیرد. بعد ایران پایگاه سربازان آمریکایی در عین‌الاسد را هدف گرفت و در پی آن حادثه تلخ سقوط پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین پیش آمد که منجر به جان باختن ۱۷۶ نفر از سرنشینان آن در ۱۸ دی‌ماه یا ۸ ژانویه شد.

* چهار: برگزیت
بریتانیا به طور رسمی از ۳۱ ژانویه یا سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا جدا شد؛ اتفاقی که بعد از یک دوره انتقال ۱۱ ماهه همین پریشب به ایستگاه پایانی رسید. این تصمیم در پی همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ در این کشور گرفته شده بود و رویداد مهمی در عالم سیاست و اقتصاد جهانی قلمداد می‌شود.

* پنج: قتل جرج فلوید
۲۵ مه ۲۰۲۰ یک مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله به نام جرج فلوید در ایالت مینه‌سوتا با خشونت پلیس آمریکا به قتل رسید. او به اتهام خرید سیگار با یک ۲۰ دلاری جعلی دستگیر شده بود که مامور پلیس ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زانوی خود را روی گردن او فشار داد تا کشته شد. قتل او نقطه شروع جنبشی به نام «جان سیاهان مهم است» در سراسر دنیا بود.

* شش: جنگ قره‌باغ
جنگ قره‌باغ حادثه دیگر سال ۲۰۲۰ بود که توجه جهانیان را به خود جلب کرد. قره‌باغ منطقه‌ای است که از سال ۱۹۸۸ دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر آن با هم اختلاف‌نظر دارند. جنگ این دو کشور از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ یا به عبارتی ششم مهرماه شروع شد و به مدت یک‌ماه‌ونیم ادامه داشت. نتیجه صلح در پایان طوری بود که ارمنستانی‌ها ناراحت بودند و آذربایجانی‌ها خوشحال.

* هفت: شکست ترامپ در انتخابات آمریکا
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰ یا ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار شد. در این انتخابات، دونالد ترامپ از جو بایدن، نامزد مورد حمایت دموکرات‌ها شکست خورد تا از معدود رؤسای‌جمهور تک‌دوره‌ای در تاریخ آمریکا باشد. روند کُند اعلام نتایج و شمارش آرای الکترال تبدیل به یک سوژه بین‌المللی شده بود.

کدخبر: ۳۶۶۶۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر