کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۳۸۹
تاریخ خبر:

هفت حقیقت شگفت‌انگیز درباره دوج‌کوین

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بازار ارزهای دیجیتال را عموما با اتفاقات عجیب و غریبش می‌شناسند با این حال کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که یک تازه‌وارد بتواند به ستاره این روزهای بازار تبدیل شود. عجیب‌تر اینکه ماجرای خلق و پیدایش دوج‌کوین بیشتر حالت شوخی داشته و سازندگان آن فکر نمی‌کردند یک روز صاحب سرمایه میلیارد دلاری شوند. قیمت دوج‌کوین در دو هفته اخیر نوسانات چشمگیری داشته و از هزار و ۶۰۰تومان تا ۱۲هزار تومان رشد کرده است. هرچند در روزهای اخیر قیمت این ارز دیجیتال تا چهار هزار تومان عقب‌ نشسته.

* یک:شوخی دو مهندس نرم‌افزار با جهان نوظهور ارزهای دیجیتال خیلی زود مشتری پیدا کرد و جدی شد. داستان از این قرار بود که یک مهندس نرم‌افزار ساکن استرالیا به نام جکسون پالمر که برای شرکت ادوبی کار می‌کرد دامنه‌ اینترنتی Dogecoin.com را ثبت کرد و بعد عکس یک سگ از نژاد «شیبا اینو» را با فتوشاپ روی آن گذاشت و در صفحه‌ اصلی سایتش بارگذاری کرد و نوشت: «ارز دیجیتال آینده».

او هیچ برنامه‌ای برای توسعه‌ این ارز دیجیتال نداشت تا اینکه به لطف اینترنت، آن طرف کره‌ زمین در آمریکا یک مهندس نرم‌افزار دیگر به نام بیلی مارکوس این سایت را دید. او با پالمر تماس گرفت و تلاش آنها برای پی‌ریزی یک ارز دیجیتال جدید آغاز شد و مارکوس برنامه‌نویسی دوج‌کوین را بر اساس پروتکل‌های ارز لایت‌کوین برعهده گرفت. دوج‌کوین در ابتدا ارزش مادی نداشت و در شبکه اجتماعی ردیت به عنوان پاداش به کاربران داده می‌شد. چیزی مثل لایک در اینستاگرام با این تفاوت که حالا دوج‌کوین ارزش بسیار بالایی پیدا کرده.

* دو: هجوم سرمایه‌گذارهای بازار ارز دیجیتال به دعوت ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان به خرید دوج‌کوین، باعث شد در کمتر از یک هفته از ۱۲سنت به بیش از ۴۰سنت رسید. قیمت این ارز دیجیتال شگفتی‌ساز در صرافی‌های ایرانی هم از هزار و ۶۰۰تومان تا ۱۲هزار تومان پیش‌روی کرد، هرچند در ادامه سقوط سنگینی‌ را پشت سر گذاشت و در لحظه نگارش این متن قیمت آن به کمتر از پنج هزار تومان رسیده است.

* سه: ایلان ماسک، از مهم‌ترین حامیان دوج‌کوین به حساب می‌آید. او چندین‌بار درباره دوج‌کوین توئیت کرده و آن را ارز دیجیتال مورد علاقه خود نامیده است. حتی چند مرتبه او تنها کلمه دوج را در یک توئیت نوشته و بیش از ۳۰۰هزار نفر آن را لایک کرده‌اند. همین اتفاقات باعث شده نام دوج‌کوین از میان هزاران ارز دیجیتال کمترشناخته شده بیرون بیاید و به یکی از بحث‌انگیزترین دارایی‌های عصر رمزارزها تبدیل شود که البته برخی این کار را دخالت و دستکاری در بازار می‌دانند.

* چهار: زمانی که دو مهندس نرم‌افزار به شوخی دوج‌کوین را راه‌اندازی کردند، کمتر کسی فکر می‌کرد ارزش بازار این ارز دیجیتال به ۵۰میلیارد دلار برسد. اتفاقی که باعث شده این رمزارز تازه‌وارد در جمع ۱۰ارز دیجیتال با بیشترین ارزش بازار قرار بگیرد. در حال‌ حاضر دوج‌کوین بعد از بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین، ریپل، تتر و کاردانو در رتبه هفتم بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در بازارهای جهانی قرار دارد، البته محبوبیت آن بین ایرانی‌ها بیشتر از بقیه کشورهاست.

* پنج:دوج‌کوین جدیدترین ارز دیجیتال است که امکان معامله آن در صرافی‌های ایرانی به وجود آمده. معاملات این رمزارز در صرافی‌های ایرانی از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده و این‌ روزها دوج‌کوین با فاصله قابل توجهی در صدر بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار دارد. طوری هر روز رقمی بین ۵۰۰ تا هزار و ۲۰۰میلیارد تومان دوج‌کوین در یکی از صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شود. بعد از دوج‌کوین، بایننس‌کوین با معاملات روزانه ۱۵۰میلیارد تومان در رتبه دوم پرمعامله‌ترین ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی ایستاده است.

* شش: نوسانات دوج‌کوین حتی مدیران صرافی ایرانی را هم ترسانده. طوری که آنها در اقدامی شگفت‌انگیز بعد از رشد عجیب و غریب قیمت دوج‌کوین در پیامی به کاربرانشان اعلام کردند معاملات دوج‌کوین ریسک‌های بسیار بالایی دارد و اگر دست به خرید و فروش می‌زنید، احتمال ضرر و زیان وجود دارد.

* هفت: یکی از اشتباهات بزرگی که معامله‌گران ایرانی ارز دیجیتال به آن دچار می‌شوند، توجه نکردن به قیمت تتر است. تتر در بازارهای جهانی معادل یک دلار در نظر گرفته می‌شود و برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مثل دوج‌کوین از تتر استفاده می‌کنند. درحالی که تتر در بازار ارز دیجیتال ایران، بالاتر از یک دلار قیمت دارد. برای مثال دیروز قیمت دلار در بازار ایران ۲۴هزار تومان بود اما تتر در صرافی‌های ایرانی با قیمت ۲۵هزار و ۴۰۰تومان معامله می‌شد. همین موضوع باعث می‌شود قیمت دوج‌کوین در صرافی‌های ایرانی بالاتر از بازارهای جهانی باشد.

کدخبر: ۳۸۵۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر