کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۷۹۸
تاریخ خبر:

هفت‌ سین بدون دلار و طلا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی پر از عدد و رقم که نشان می‌دهد چرا تعطیلات عید به‌ هیچ‌ وجه برای حضور در بازار طلا و ارز مناسب نیست. هفته آخر سال است و حالا خیلی‌ها به فکر سرمایه‌‌گذاری در بازار طلا و ارز افتاده‌اند. بعضی می‌گویند همین حالا بخر و بعد از عید پول پارو کن! از طرف دیگر سفرهای نوروزی کنسل شده و دید و بازدید هم که در این شرایط معنای سابق خودش را از دست داده. حالا بودجه‌ای که قرار بود با آن تور مسافرتی و آجیل و شیرینی بخریم، روی دستمان مانده.

عیدی و پاداش آخر سال هم همین ‌روزها به حسابمان واریز می‌شود و ما می‌مانیم و پول‌هایی که نمی‌دانیم با آنها چه کار کنیم. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا سرمایه‌گذاری نوروزی بیشتر از هرسال دیگری جذابیت پیدا کند اما بهتر است قبل از هر کاری کمی صبر کنید. این گزارش احتمالا بتواند نظرتان را در این مورد تغییر دهد. بررسی تغییرات قیمت طلا و ارز در تعطیلات نوروز نشان می‌دهد در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت ممکن کمتر از دودرصد سود نصیبتان خواهد شد.

شاید این رقم برای دوهفته قابل قبول به نظر برسد اما باید به ریسک زیاد آن هم توجه کنید. چراکه ممکن است پس‌انداز آخر سال و بودجه‌ای که برای عید نوروز کنار گذاشته بودید، با یک حرکت اشتباه دچار ضرر و زیان شود. در نوروز هفت‌سال گذشته بازدهی بازارهای طلا و ارز دقیقا یک‌درصد بوده. شاید فکر کنید، این رقم قابل قبول است اما با توجه به اختلاف قیمت خرید و فروش در بازارهای سکه و ارز، بعد از تعطیلات نوروز باید سرمایه‌تان را با نرخ‌های پایین‌تری به پول نقد تبدیل کنید. با این حساب اگر ریسک بالای این بازارها را هم در نظر بگیریم، به‌کلی باید بی‌خیال سرمایه‌‌گذاری در تعطیلات نوروز شویم.

*** نوروز ۹۲؛ ضرر نیم‌درصدی
آغاز سال ۹۲ با یک ضدحال اساسی برای آنهایی که فکر می‌کردند می‌توانند از تعطیلات نوروز نوسان‌گیری کنند همراه بود. همان‌هایی را می‌گویم که به خیال گران شدن دلار در تعطیلات دو‌سه‌هفته‌ای بازار رسمی، بخش بزرگی از سرمایه خود را برای خرید دلار و سکه در اسفند ۹۱ از دست دادند و نهایتا بعد از تعطیلات نوروز نه تنها دلار گران نشد، بلکه به خریدارانش ضرر رساند. دلار در آخرین روزهای اسفند ۹۱ بازار را با نرخ سه هزار و ۴۰۰تومانی تنها گذاشت تا بعد از تعطیلات نوروز با نرخ پایین‌تر یعنی سه‌هزار و ۳۸۳ تومان دوباره فعالیت خود را آغاز کند.

در این بین کسانی که روی دلار سرمایه‌گذاری کرده بودند، نه‌تنها سودی نصیبشان نشد، بلکه شاهد کاهش نیم‌درصدی ارزش دلار بودند. سرمایه‌گذاران نوروزی بازار سکه وضعیتی بهتر از وضعیت دلاردارها نداشتند. سکه در روزهای آخر اسفند با نرخ یک‌میلیون و ۳۳۰هزار تومانی به استقبال نوروز رفت و نهایتا بعد از گذشت دو‌سه‌هفته تعطیلی، با نرخ یک‌میلیون و ۳۴۶ هزار تومان به بازار آزاد بازگشت. این یعنی سکه با نهایت تلاشی که به خرج داد، صرفا ۱٫۲درصد سود به سرمایه‌گذارانش عیدی داد.

*** نوروز ۹۳؛ سود ۱٫۳درصدی
سال ۹۳ اوضاع برعکس سال قبل بود. آنهایی که خیال سرمایه‌گذاری روی دلار به سرشان زده بود، موفق‌تر از کسانی بودند که به تعطیلی بازار سکه اعتماد کردند. هرچند سرمایه‌گذاران حوزه دلار هم آنچنان سودی به جیب نزدند. فکرش را بکنید آنها دوهفته پولشان را در بازار دلار خوابانده و خودشان را از خرج‌کردن در عید محروم کردند تا کلا ۱٫۳۲درصد سود روی سرمایه‌شان بیاید. آنها دلار را در آخرین روزهای اسفند ۹۲ با قیمت سه‌هزار و ۲۰تومان خریدند و بعد از دو‌سه‌هفته تعطیلی و فعالیت بازار غیررسمی، دلار کلا ۴۰تومان افزایش قیمت پیدا کرد و با آغاز بازار رسمی در فروردین ۹۳، به سه‌هزار و ۶۰ تومان رسید.

اوضاع بازار سکه از این هم بدتر بود. آنهایی که به خیال گران شدن سکه به دست بازار غیررسمی، هر سکه طرح جدید را در آخرین روزهای اسفند ۹۲ با قیمت ۹۶۱هزار تومان خریدند و آخر سر سکه بعد از تعطیلات نوروز ۹۳ ارزان‌تر شد و ۹۵۰هزار تومان قیمت خورد. این یعنی کسانی که پولشان را در بازار سکه سرمایه‌گذاری کردند، نهایتا با ضرر ۱٫۱۴درصدی روبه‌رو شدند. طلا روزهای آخر سال ۹۲ حدود ۹۸هزار تومان بود و بعد از نوروز با نرخ ۹۶هزار تومانی به استقبال مشتریانش آمد که نشان‌دهنده ضرر ۲٫۱درصدی سرمایه‌گذاری در بازار طلا بود.

*** نوروز ۹۴؛ ضرر سه‌درصدی
نوروز سال ۹۴ بدترین روزها برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه رقم خورد. خیلی‌ها به خیال اینکه دلار و سکه در تعطیلات نوروز به دست دلال‌ها گران می‌شود، سراغ سرمایه‌گذاری در این بازارها رفتند. قیمت سکه در روزهای پایانی سال ۹۳ حدود ۹۴۰هزار تومان قیمت داشت و بعد از گذشت دو‌سه‌هفته تعطیلی هیچ تغییری در قیمت سکه و طلا اتفاق نیفتاد. به‌عبارتی، کسانی که در نوروز ۹۴ سراغ سرمایه‌گذاری در بازار سکه رفتند، هیچ چیزی نصیبشان نشد.

خریداران طلا هم شرایط مشاهبی داشتند. آنها طلا را قبل نوروز ۹۶هزار تومان خریدند و بعد از تعطیلات با همین قیمت روبه‌رو شدند. تازه آنهایی که سراغ دلار رفتند وضعشان بدتر است. آخرین روزهای اسفند سال ۹۳ دلار آمریکا سه‌هزار و ۳۸۰تومان قیمت داشت. آنهایی که آن زمان سراغ خرید دلار رفتند اول سالی یک ضدحال درست و حسابی خوردند. دلار به‌جای اینکه در تعطیلی بازار رسمی افزایش قیمت پیدا کند، روند کاهشی به خود گرفت و نه‌تنها سودی به سرمایه‌گذاران نوروزی دلار نرساند، اتفاقا ضرر سه‌درصدی نصیب آنها کرد.

*** نوروز ۹۵؛ سود ۲٫۵درصدی
تعطیلات نوروز ۹۵ بیشترین سود به سرمایه‌گذاران نوروزی دلار رسید. البته فکر نکنید نوروز آن سال خبر خاصی بود، نه! اتفاقا بازهم سرمایه‌گذاران دلار و سکه از تعطیلی بازار رسمی رودست خوردند. دلار با اینکه بیشترین رشد بی‌سابقه نوروزی را تجربه کرد، تنها ۲٫۴۷درصد سود به سرمایه‌گذارانش رساند. دلار قبل از نوروز حدود سه‌هزار و ۴۳۵تومان بود و بعد از دو‌سه‌هفته تعطیلی در نوروز ۹۵ با نرخ سه‌هزار و ۵۲۰ تومان به بازار بازگشت.

البته باز صدرحمت به دلار؛ آنهایی که روی سکه سرمایه‌گذاری کردند ضدحال بدتری خوردند. سکه در آخرین‌روزهای سال ۹۴ حدود یک‌میلیون و ۱۲هزار تومان قیمت داشت و بعد از گذشته دوسه‌هفته تعطیلی، کلا سه‌هزار تومان گران شد و سود ناچیز سه‌دهم درصدی نصیب سرمایه‌گذاران در حوزه سکه کرد. بازار طلا با شرایط مشابهی روبه‌رو بود. سرمایه‌گذاران طلا قبل از عید برای هر گرم ۱۰۳هزار تومان پول خرج کردند و بعد از نوروز نهایتا هزار تومان سود نصیبشان شد. طلا بعد نوروز ۹۵ حدود ۱۰۴هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

*** نوروز ۹۶؛ ضرر دو‌دهم درصدی
ابتدای سال ۹۶ یک نوروز ضرررسان دیگر برای آنهایی بود که به خیال افزایش قیمت در تعطیلی بازار رسمی سراغ خرید طلا و ارز رفتند. آنها بخش عظیمی از پولشان را به جای خرید بلیت و رزرو هتل در نوروز ۹۶، برای خرید دلار سه‌هزار و ۷۴۱تومانی خرج کردند. وقتی تعطیلات نوروز به پایان رسید و بازار رسمی شروع به کار کرد و تابلوی صرافی‌ها روشن شد، فهمیدند در این مدت دلار هیچ تغییری نکرده و روی همان نرخ باقی مانده و تازه در حد چند ده‌تومان کاهش پیدا کرده است. سکه کم از دلار نداشت.

در دو‌سه‌هفته تعطیلی نوروز و فعالیت بازار غیر رسمی قیمت سکه حتی یک تومان هم گران نشد و روی همان قیمت یک‌میلیون و ۲۱۰هزار تومان باقی ماند تا به سرمایه‌گذاران بازار سکه هم ثابت کند که سرمایه‌گذاری روی سکه و دلار در ایام نوروز چقدر کار اشتباهی است. طلا در نوروز ۹۶ تنها هزارتومان افزایش قیمت پیدا کرد. قبل از عید طلافروش‌ها هر گرم را ۱۱۵هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کردند و بعد از عید با نرخ ۱۱۶هزار تومانی کرکره مغازه را بالا زدند.

*** نوروز ۹۷؛ سود ۶٫۲درصدی
نوروز ۹۷، یک نوروز استثنایی بود که بعید است تکرار شود. شروع سال با تلاطم شدید ارزی روبه‌رو بود و همین مورد باعث شد که قیمت سکه و دلار در نوروز ۹۷ افزایشی شود. توجه داشته باشید که افزایش قیمت دلار تازه از اسفند شروع شده بود و نمی‌توانستیم نوروز خوبی را در بازار سکه و دلار متصور باشیم. سرمایه‌گذاران نوروزی توانستند ۶٫۲۵درصد روی سرمایه‌ای که خرج خرید دلار در اسفند ۹۶ کرده بودند، سود ببرند. به عبارتی آنها دلار را در روزهای آخر سال ۹۶ با قیمت چهارهزار و ۸۲۰تومان خریدند و بعد از گذشت دو‌سه‌هفته تعطیلات نوروز، دلارهایشان در نیمه فروردین پنج‌هزار و ۱۲۰تومان قیمت خورد.

البته وضع آنهایی که در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودند بهتر بود. سکه در روزهای آخر اسفند یک‌میلیون و ۶۱۵هزار تومان بود و با بازگشایی بازار در روزهای بعد تعطیلی، یک‌میلیون و ۷۳۰هزار تومان قیمت خورد. این یعنی بازدهی مثبت ۷٫۱درصد! طلا در این مدت هفت‌هزار تومان معادل ۴٫۵درصد افزایش پیدا کرد و از ۱۵۳ به ۱۶۰هزار تومان به ازای هر گرم رسید. می‌توان گفت سال ۹۷ تنها سالی بود که برای سرمایه‌گذاران نوروزی، بازدهی قابل قبولی به همراه داشت.

*** نوروز ۹۸؛ سود هفت‌دهم درصدی
ابتدای سال ۹۸ دیگر خبری از آن تلاطم‌های عجیب و غریب پارسال در بازار طلا و ارز نبود. بازدهی سرمایه‌گذاری نوروزی دوباره به روال کم‌رونق هر ساله برگشت. طوری که سرمایه‌گذاران بازار ارز تنها هفت‌دهم درصد سود نصیبشان شد. آنها دلار را در روزهای‌ پایانی سال ۹۷ حدود ۱۳هزار و ۵۰۰تومان خریدند و بعد از تعطیلات نوروز نهایتا با نرخ ۱۳هزار و ۶۰۰تومان روبه‌رو شدند. شرایط برای سرمایه‌گذاران سکه بدتر بود.

قیمت هر سکه قبل از نوروز ۹۸ تقریبا چهار‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود و بعد از دو‌سه‌هفته تعطیلات نوروزی، نهایتا ۱۰هزار تومان افزایش پیدا کرد و به چهار‌میلیون و ۷۱۰هزار تومان رسید. با در نظر گرفتن تفاوت قیمت خرید و فروش در بازار سکه و ارز می‌توان گفت حتی سرمایه‌گذاران نوروزی در سال ۹۸ ضرر کردند. چراکه آنها باید دلار و سکه‌هایشان را با قیمت پایین‌تری نسبت به نرخ روز می‌فروختند. با اینکه سکه و دلار در حد نیم‌درصد گران‌تر شدند، طلا سرمایه‌گذارانش را از همان بازدهی ناچیز محروم کرد. قبل از شروع تعطیلات نوروز، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۴۳۰هزار تومان بود و بعد از نوروز، طلا در نیمه‌ فروردین حدود ۴۲۸هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

کدخبر: ۳۱۴۷۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر