کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۰۹۳
تاریخ خبر:

هشدار جدی؛ استودیوها قربانگاه نشوند

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | روز گذشته مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این مسئله که زنده‌یاد مهرداد میناوند در استودیوی ضبط برنامه به این بیماری دچار شده است، توئیتی درباره وضعیت نامناسب استودیوهای ضبط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مکان‌ها منتشر کرد. حسین کرمانپور نوشت:

«میناوند آخرین نخواهد بود! روی استودیوهای ضبط برنامه و تهیه فیلم و سریال نظارت چندانی نیست. من خود در چندین برنامه شرکت کرده و ملاحظه کرده‌ام! برای این عزیزان موضوع چندان جدی نیست. ماسک‌ها به‌صورت موثر زده نمی‌شود، فاصله رعایت نمی‌شود و تهویه مناسب نیست!»

روز گذشته این توئیت با تیتر «میناوند آخرین نخواهد بود» در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. آنچه مسلم است، با توجه به شرایطی که در استودیوهای ضبط برنامه وجود دارد، محتوای توئیت کرمانپور کاملا درست به نظر می‌رسد.

*** وضعیت ظاهر برنامه‌های تلویزیونی
در همین صفحه بارها به عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌های مختلف تلویزیونی (به‌خصوص ویژه‌برنامه‌ها یا میزگردهای مختلف) اشاره کرده‌ایم. بارها نوشته‌ایم وقتی چهار، پنج نفر بدون ماسک کنار دست هم می‌نشینند و گپ می‌زنند چطور می‌توان از رعایت پروتکل‌ها صحبت به میان آورد؟

اما خب هنوز هم در اکثر برنامه‌ها با چنین شرایطی روبه‌رو هستیم. آنچه ما در برنامه‌های تلویزیونی تماشا می‌کنیم، صرفا اتفاقی است که جلوی دوربین شاهدش هستیم. فضایی متشکل از یک یا دو مجری به همراه سه، ‌چهار مهمان. در واقعیت اما وضعیت خیلی بدتر از اینهاست. برای تولید یک برنامه تلویزیونی، جمعیت زیادی ناگزیر در استودیوهای ضبط کنار هم جمع می‌شوند و همین امر باعث می‌شود کنترل کاملا از دست برود.

*** فضای بسته‌ اتاق فرمان
بخش مهمی از مراحل تولید و ضبط یک برنامه‌ تلویزیونی در اتاق فرمان اتفاق می‌افتد؛ جایی که علاوه‌بر تهیه‌کننده و کارگردان هنری، مسئول گرافیک، منشی صحنه، مهندس فنی، صدابردار و نورپرداز به همراه دستیارانشان و … حضور دارند. همه‌ اینها در فضایی بسیار کوچک و تنگ کنار هم قرار می‌گیرند و در مدت‌زمانی طولانی مشغول به کار می‌شوند.

این شرایط در برنامه‌هایی که از طریق واحد سیار پخش زنده دارند به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر است. حالا این را هم در نظر بگیرید که زمان ضبط یا زمان پخش در برنامه‌های زنده، عملا باید درهای استودیو رژی بسته باشند تا کسی تردد نکند و سروصدایی وارد نشود. در این شرایط واقعا چطور می‌شود تمام پروتکل‌های بهداشتی را موبه‌مو رعایت کرد؟

*** استودیوهای شلوغ
در این استودیوها هم دست‌کم سه، ‌چهار تصویربردار، یک مدیر صحنه، مجری یا مجریان و مهمان‌ها حضور دارند. از طرفی کارگردان و تهیه‌کننده هم مدام در حال رفت‌وآمد هستند. محیط استودیو هم در اکثر برنامه‌ها چندان بزرگ نیست. در آنجا هم درها باید در زمان ضبط به طور کامل بسته باشند تا هیچ‌ صدایی وارد نشود. حالا به اینها نقص در تهویه را هم اضافه کنید.

*** برنامه‌ها تعطیل نمی‌شوند
زمانی که ویروس کرونا تازه شیوع پیدا کرده بود، ضبط بسیاری از پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی به این دلیل که امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پشت‌صحنه‌ها وجود ندارد، متوقف شد، گرچه این توقف چندان هم ادامه پیدا نکرد و با طولانی شدن زمان شیوع این بیماری مجددا به جریان افتاد. بااین‌حال اما در هیچ‌ دوره‌ای امکان تعطیلی ضبط برنامه‌های تلویزیونی وجود نداشت.

در نوروز ۹۹ اکثر مردم در قرنطینه بودند و طبیعتا باید پای تلویزیون می‌نشستند و تولید برنامه‌های مختلف هم از اولویت‌ها بود. این در حالی است که شاید بتوان هنگام ساخت یک سریال یا فیلم سینمایی، فضای پشت‌صحنه را کنترل کرد، اما وضعیت اتاق فرمان تولید یک برنامه تلویزیونی عملا غیرقابل کنترل است.

*** وضعیت نامناسب و ادامه‌دار
مهمترین اتفاقی که در کاهش آسیب‌های کرونا در پشت‌صحنه ضبط برنامه‌های تلویزیونی اتفاق افتاد، حذف تماشاچی‌ها و به حداقل رساندن شرکت‌کننده‌ها و مهمان‌های برنامه در مسابقات و تاک‌شوهای تلویزیونی بود. درست است که این حذفیات تا حد قابل‌قبولی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد، اما باعث نشد مسئله به طور کامل حل شود.

وضعیت نامناسب پشت‌صحنه تولید برنامه‌ها در استودیوها و اتاق‌های فرمان، کماکان به همان صورت پیش می‌رود. هنوز به هیچ‌ راه‌حلی برای این مسئله نرسیده‌اند. به همین دلیل هم متاسفانه باید بپذیریم که تا وقتی چنین شرایطی وجود دارد، پیش‌بینی مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی دراین‌باره کاملا درست است و مهرداد میناوند هم آخرین نفر نخواهد بود.

کدخبر: ۳۷۱۰۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر