کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۸۰۴
تاریخ خبر:

هشت ‌نکته درباره پروازهای اربعین ۹۸

روزنامه هفت صبح | قیمت بلیت هواپیما مشخص شده است و برای اینکه بتوانید هوایی خودتان را به مراسم امسال برسانید، باید قبل از تکمیل شدن ظرفیت اقدام کنید.
* یک: تکلیف پرواز‌های اربعین ۹۸ روشن شده است. قرار است قیمت بلیت پرواز اربعین ۹۸ مثل سال گذشته همان دو‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان رفت و برگشت از تهران و دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رفت و برگشت از مشهد محاسبه شود و بلیت یک‌طرفه هم نصف این ارقام هزینه دارد. در روز‌های عادی بلیت پرواز تهران-نجف رقمی ‌بین ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان است و پرواز مشهد-نجف، بین یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. تاریخ اربعین امسال شنبه ۲۷مهرماه است و قرار است پرواز‌های اربعین در بازه ۲۰ تا ۳۰ مهرماه انجام شود.

* دو: مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره قیمت بلیت پرواز از تهران و مشهد می‌گوید، قیمت بلیت تهران-نجف و تهران-بغداد، رفت و برگشت دو‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و قیمت بلیت پرواز اربعین مشهد-نجف و مشهد-بغداد به صورت رفت و برگشت، دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت بلیت یک‌طرفه پرواز اربعین از تهران به نجف، یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان و از مشهد به نجف، یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

البته باید توجه داشت که این قیمت‌ها برای بلیت پرواز اکونومی ‌است و بلیت بیزینس همچنان به صورت آزاد قیمت‌گذاری خواهد شد. قیمت بلیت پرواز اربعین سایر شهرستان‌ها هم در مسیر‌های نجف و بغداد، مشابه نرخ تهران به نجف و بغداد محاسبه می‌شود. قیمت بلیت کودکان زیر ۱۲سال هم ۷۵درصد قیمت بلیت بزرگسالان است.

* سه: در روز‌های عادی قیمت بلیت پرواز تهران-نجف در کلاس اکونومی‌ برای روز‌های مختلف بین ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان است. قرار است برای پرواز‌های اربعین، قیمت بلیت تهران-نجف به شکل ثابت و یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان در نظر گرفته شود. همچنین قیمت بلیت پرواز مشهد-نجف در روز‌های عادی رقمی‌ بین یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت‌ها، نرخ بلیت پرواز اربعین مشهد-نجف را یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان در نظر گرفته است.

* چهار: قیمت‌های اعلام‌شده برای بلیت پرواز اربعین ۹۸ تفاوتی با سال گذشته ندارد. چراکه پارسال هم شرکت‌های هواپیمایی پرواز اربعین را با همین نرخ‌های ۲.۲میلیون برای رفت و برگشت تهران-نجف و ۲.۸میلیونی مشهد-نجف انجام می‌دادند.

* پنج: پرواز‌های اربعین در بازه ۲۰مهر تا ۳۰مهر انجام می‌‎شود. باید توجه داشته باشید که اربعین امسال به تاریخ شنبه ۲۷مهر افتاده که برعکس سال گذشته، با تاریخ اربعین در عراق یکسان است. پیش‌فروش بلیت پرواز اربعین هرسال از چند‌هفته قبل‌تر شروع می‌شود و همین روز‌ها باید منتظر آغاز پیش‌فروش بلیت پرواز اربعین باشیم.

اگر امسال برنامه سفرتان قطعی شده و می‌خواهید با هواپیما به سفر اربعین بروید، بهتر از است از همان روز‌های اول پیش‌فروش برای خرید بلیت پرواز اربعین اقدام کنید. چراکه تقاضا برای خرید بلیت این پرواز بالاست. طوری که سال گذشته دوهفته مانده به روز اربعین، بلیت پرواز‌ها به پایان رسید و شرکت‌های هواپیمایی سراغ پرواز‌های فوق‌العاده رفتند.

* شش: بررسی آمار‌های شرکت فرودگاه‌های ایران نشان می‌دهد، سالانه حدود ۳۰۰هزار نفر برای سفر اربعین گزینه هوایی را انتخاب می‌کنند. هرچند سال پیش با افزایش قیمت بلیت هواپیما، تعداد مسافران پرواز‌های اربعین کاهش چشمگیری داشت و بیشتر زائران سراغ گزینه‌های زمینی رفتند.

آمار‌ها نشان می‌دهد پارسال هزار و ۳۱۳پرواز از فرودگاه‌های ایران عازم نجف و بغداد شده‌اند و همراه خود ۲۲۳هزار زائر را به سفر اربعین برده‌اند. با توجه به اینکه تعداد زائران ایرانی حاضر در مراسم اربعین سالانه حدود دو‌میلیون نفر است، می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۱۰درصد زائران اربعین از هواپیما برای سفر به نجف استفاده می‌کنند.

* هفت: پرواز‌های اربعین پارسال از پنج‌فرودگاه کشور انجام شد. فرودگاه امام خمینی با سهم ۶۷درصدی بیشترین تعداد پرواز‌های اربعین را برعهده داشت. بعد از آن فرودگاه مشهد مبدا بیشترین پرواز‌ها به مقصد نجف و بغداد معادل ۲۶درصد پرواز‌ها را به خود اختصاص داده بود. به جز این دوفرودگاه اصلی، فرودگاه‌های اصفهان، کرمانشاه، ساری و کیش دیگر فرودگاه‌هایی بودند که از آنجا پرواز‌هایی به مقصد نجف و بغداد انجام شد. البته باید توجه داشته باشید که تعداد پرواز‌های اربعین از شهرستان‌های دیگر بسیار پایین بود.

* هشت: امسال ۱۱ایرلاین انجام پرواز‌های اربعین را برعهده گرفته‌اند. اسامی‌ این ایرلاین‌ها هنوز اعلام نشده است اما با نگاهی با پرواز‌های اربعین سال گذشته می‌توان درباره آنها حدس‌هایی زد؛ پارسال در ابتدا قرار بود پنج‌شرکت ماهان، ایران‌ایر، قشم‌ایر، کیش‌ایر و تابان پرواز‌های اربعین را انجام دهند اما با بالارفتن تقاضای خرید بلیت، در ادامه چهارشرکت هواپیمایی دیگر یعنی هواپیمایی آتا، زاگرس، معراج و پویا‌ ایر به جمع پرواز‌های اربعین پیوستند. پیش از این در اربعین سال ۹۶ علاوه بر این ۹شرکت، ایرلاین‌های آسمان و کاسپین هم در پرواز‌های اربعین شریک بودند.

کدخبر: ۲۸۰۸۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر