کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۰۷۴
تاریخ خبر:

هشت بازیگری‌ که‌ بهترین موقعیت را در‌ سینمای ایران دارند

روزنامه هفت صبح | امروز تقسیم‌بندی بازیگران سینمای ایران را به پایان می‌رسانیم. با مرور موقعیت هشت بازیگر اصلی و به قولی ساکنین شاه‌نشین طبقه اول سینمای ایران .
‌لیلا حاتمی. ۴۹ساله است امااین توانایی رادارد که نقش زن‌های بیست و چند ساله را ایفا کند. گزیده کار و سختگیر است حداقل تا همین چهار یا پنج سال گذشته‌. امابه تدریج حاضر به بازی در سریال‌های شبکه سینمای خانگی و تیزرهای تبلیغاتی لوازم خانگی شد. در کارهای پربازیگر تجاری به شرط دریافت رقم‌های سنگین حاضر شد و سفر به اسپانیا برای بازی در یک فیلم سینمایی را به اندازه کافی دلچسب دانست تا نقش مبهم فیلم را قبول کند. با همه این‌ها او هنوز هم بهترین بازیگر زن سینمای زن پس از انقلاب ایران است که یک حضور در جمع داوران بخش اصلی جشنواره کن را نیز در کارنامه دارد‌. دو تا سیمرغ برده و انبوهی از آثار درخشان سینمای ایران را در کارنامه دارد و هنوز هم گزینه اول همه سینماگران معتبر برای ایفای نقش زنان ۲۵ تا ۴۵ سال است‌.

‌هدیه تهرانی. او یکی از معدود سوپراستارهای واقعی سینمای ایران بین سال‌های ۷۷ تا ۸۳ بود. بازیگری که مردم مشتاقانه می‌رفتند تا او رابرپرده سینما ببینند. نه به خاطر چهره (الزاما)بلکه به خاطر کاراکتری که او بر پرده ایفا می‌کرد و برای عموم تماشاگران تازگی و جذابیت داشت. در آن سال‌ها او به همه چیز رسید:‌ هیجان، ‌عشق‌، ثروت و جوایز معتبر سینمایی. بعدش او قریب به یک دهه در سینما کم کار شد و به سرگرمی‌های دیگرش رسید و در این یک دهه دو سه تا فیلم بیشتر بازی نکرد(مثل پرسه در مه و پل چوبی )‌.

سروکله‌اش در سیل‌ها و حفاظت از یوزپلنگ‌ها و نمایشگاه‌های جنجالی عکس و مهمانسراهای کویری پیدا می‌شد. اما از میانه دهه نود دوباره به حرفه بازیگری بازگشت و در چند فیلم و سریال ظاهر شد و نتیجه‌اش صعود سریع و دوباره‌اش به صدر جدول بازیگران سینمای ایران بود. تهرانی حتی در سن بالای ۴۵‌سالگی نوعی افسون زنانه را منعکس می‌کرد که هنوز هماوردی برای خود نداشت و در آینده نزدیک هم ندارد. او هم ۴۹ ساله است‌.

‌نیکی کریمی. ستاره اول سینمای ایران بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ هنوز هم جایگاه خودرا با دقت و وسواس درآن بالا حفظ کرده است‌. او سی سال در این سینما دوام آورده است‌. با انبوهی از فیلم‌های درخشان‌. برتری او برلیلاوهدیه،‌آزمایش خود درحیطه سخت کارگردانی است.اوکه هفت هشت سال با مرحوم کیارستمی همنشین بود تا به امروز شش فیلم کارگردانی کرده که آخری آنها یعنی آتابای یک اثر به یاد ماندنی است. کریمی در همین دهه نود با بازی در سریال بسیار پربیننده آقازاده باردیگر نشان داد که حضورش درهرکار سینمایی وتلویزیونی به اعتبارآن اثردربین تماشاگران عام می‌افزاید. کریمی همچون دو بازیگر دیگر همدوره‌اش‌، ‌نفوذ‌،‌ شهرت و البته میزان دستمزدش را کاملا حفظ کرده است.

‌ترانه علیدوستی. باورنکردنی است اما علیدوستی که ۳۷‌سال دارد به زودی بیستمین سالگرد حضورش در سینمای حرفه‌ای را جشن خواهد گرفت. او دهه هشتاد را افتان و خیزان طی کرد اما در دهه نود با چندبازی ویژه به‌خصوص در سریال شهرزاد و فیلم فروشنده جایگاه خود را در شاه‌نشین بازیگران زن سینمای ایران تثبیت کرد. او در جشنواره‌های متعدد خارجی حضور پیدا کرده و به چهره‌ای محبوب بدل شده است. بخشی از انرژی‌اش صرف واکنش‌های سیاسی‌اش شد اما به نظر می‌رسد پس از یک دوره فترت و دل زدگی دوباره به حرفه بازیگری بازگشته است.

پریناز ایزدیار. تقریبا تنها ستاره زنی است که در دهه نود رو شد و با سرعتی چشمگیر پله‌‌های ترقی را طی کرد. خصوصیات ظاهری به اضافه قدرت بیان بالا او را به سطح اول سینمای ایران آورد. به دست آوردن نقش تضمین شده به لحاظ موفقیت در ابد و یک‌روز و همین طور بازی در نقش منفی مقابل ترانه علیدوستی در شهرزاد راه او را بسیار کوتاه کرد. ایزدیار نشان داد که می‌داند چگونه بر اعتبار خودش آرام آرام اضافه کند. سرخپوست و متری شیش و نیم فهرست فیلم‌های موفق او به لحاظ فروش را افزایش داد‌. او اما حواسش بود که در فیلم‌های تجربی هم ظاهر شود و اعتبار یک بازیگر جسور را هم به خود اختصاص دهد. فیلم‌هایی مثل هت‌تریک و لتیان. نمایش سریال جیران می‌تواند جایگاه او را محکم‌تر از قبل کند.

‌الناز شاکر دوست. باورنکردنی است اما همین هفت یا هشت سال قبل نماد سینمای زرد و عامه پسند و دختر چشم رنگی بود. بازیگری که معمولا جلوی رضا گلزار بازی می‌کرد‌. با لباس‌های مجلل مبتذل و کمی کرشمه و پشت چشم و از این جور چیزها در پس‌زمینه تالارهای مجلل و خانه‌های ویلایی‌. مبل‌های اشرافی و خواهر شوهرهایی که روسری‌شان را بالای سرشان پیچیده‌اند و گل سرهای طلایی زده‌اند!

اما شاکردوست که در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود به ماشین پول پاروکنی برای خودش البته بدل شده بود در اوایل دهه نود شروع به تجدید نظر کرد و با گذراندن دوره‌ای سکوت و دوری از سینما ،‌کارنامه‌ای حیرت انگیز از خود برجای گذاشت‌. با خفه‌گی ،‌ شبی که ماه کامل شد، ‌ابلق و تی تی‌. در این میان با فروش حیرت انگیز فیلم مطرب نشان داد که محبوبیت چشمگیری هم دارد و ۱۲ میلیون فالوئرش او را حمایت می‌کنند. او در حال حاضر بازیگر سطح اول سینمای ایران محسوب می‌شود که طی پنج یا شش سال گذشته توانایی‌های خود به عنوان بازیگر را اثبات کرده است‌.

‌فاطمه معتمد آریا. این دانش آموخته تئاتر و تئاتر عروسکی از سال ۱۳۶۵ و با فیلم جهیزیه برای رباب و برهوت و سپس ریحانه وارد عرصه بازیگری شد و در دهه هفتا‌د یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران محسوب می‌شد‌. به‌خصوص به خاطر بازی در سریال‌هایی مثل گل پامچال و آرایشگاه زیبا و بعدش هم فیلم‌هایی مثل روسری آبی وکلاه قرمزی و زیربام‌های شهر و مردعوضی. او در میانه دهه هشتاد کمی با شهرت فاصله گرفت اما در نیمه دوم دهه نود دوباره به عنوان یک بازیگر مطرح شد. اعتبار او و فهرست جوایزش به گونه‌ای است که به رغم افول محبوبیتش هنوز کسی در جایگاه او در این منطقه از عمارت طبقه اول شک و شبهه‌ای ندارد‌.

‌مورد ویژه. مهناز افشار. در اوج شهرت و موفقیت از ایران رفت. در ۴۲ سالگی. بادلایلی مبهم و حتی مرموز. کسی نمی‌داند اصل ماجرا چیست و شاید ۱۰سال دیگر فهمیدیم. او دو دهه ماشین پولسازی برای سینمای ایران بود و حتی ازدواج جنجالی‌اش هم نتوانست شهرت و محبوبیتش را خدشه دار کند. او از اواخر دهه هشتاد بازی در آثار خاص سینمایی را شروع کرد و به شکلی باورنکردنی درآن نوع سینما هم موفق بود. مثل بازی در برف روی کاج‌ها و یا ناگهان درخت و نقش سختش در فیلم قسم و عجیب آنکه همه این موقعیت‌های طلایی را بی‌خود و بی‌جهت رها کرد و رفت و…امیدواریم بازگردد.

کدخبر: ۴۲۱۰۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر