کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۴۳۸
تاریخ خبر:

هزینه خرید خوراکی‌های ضروری عید امسال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌دو هفته بیشتر تا سال جدید باقی نمانده.اگر این روزها برای خرید مواد خوراکی به فروشگاه می‌روید احتمالا باید ۴۸۰هزار تومان به ازای هر نفر کنار بگذارید.البته اگر هیچ‌چیز در یخچال نداشته باشید! در این گزارش قیمت انواع محصولات خوراکی از گوشت و برنج تا لبنیات و چای را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم هر کدام از آنها این روزها در فروشگاه‌ها با چه قیمتی فروخته می‌شود.

با در نظر گرفتن آمارهای موجود از سرانه مصرف خوراکی‌ها می‌توان گفت در حال حاضر هزینه خرید یک ماه مواد خوراکی به ازای هر نفر حدود ۴۸۰هزار تومان خواهد بود. سرانه مصرف گوشت در بین ایرانی‌ها حدود ۱۱کیلوگرم است و این هر نفر ماهی تقریبا ۹۰۰گرم گوشت قرمز مصرف می‌کند.اگر قیمت گوشت را میانگین ۱۳۰هزار تومان در نظر بگیریم، هر نفر در ماه حدود ۱۱۷هزار تومان برای گوشت پول خرج می‌کند.

هر نفر به طور متوسط در ماه حدود دو کیلوگرم مرغ مصرف می‌کند و با این حساب می‌توان گفت در سبد خرید ماهانه حدود ۵۰هزار تومان به مرغ اختصاص دارد.بیشترین سرانه مصرف در بین ایرانی‌ها به برنج اختصاص دارد. هر کدام از ما در ماه به طور میانگین ۲٫۷کیلوگرم برنج می‌خوریم که اگر برنج ایرانی کیلویی ۳۵هزار تومانی باشد، احتمالا در ماه ۹۵هزار تومان برای خرید برنج هزینه می‌کنیم.

سرانه مصرف لبنیات در کشور نشان می‌دهد هر ایرانی در ماه حدود ۳٫۲لیتر شیر می‌خورد که قیمت هر بطری یک لیتری آن ۱۰هزار تومان است و در مجموع ۳۲هزار تومان در ماه برای خرید شیر هزینه می‌شود.مصرف ماهانه ماست برای هر نفر به طور متوسط ۲٫۱کیلوگرم است و این یعنی احتمالا هر ماه نفری یک دبه ماست ۳۶هزار تومانی می‌خریم.

مصرف ماهانه پنیر به ازای هر نفر حدود دو کیلوگرم است و خرج خرید ماهانه پنیر حدود ۷۰هزار تومان خواهد بود. خانواده‌ها به نسبت تعداد اعضایشان در ماه نفری یک بطری روغن ۹۰۰میلی‌لیتری مصرف می‌کنند که هزینه آن حدود ۱۰هزار تومان است. مصرف ماهانه تخم‌مرغ حدود ۹۰۰گرم یعنی نصف یک شانه است و احتمالا برایش ۳۶هزار تومان هزینه می‌شود. سرانه مصرف چای برای هر ایرانی حدود یک کیلوگرم است و می‌توان گفت ماهانه حدود ۸۰گرم چای می‌خوریم.

با احتساب قیمت ۱۲۵هزار تومانی برای هر بسته ۵۰۰گرمی چای خارجی، احتمالا هزینه ماهانه خرید چای حدود ۲۰هزار تومان خواهد بود. همچنین هر نفر در ماه ۸۰۰گرم قند یا شکر مصرف می‌کند و هزینه آن حدود ۱۵هزار تومان خواهد بود. اگر همه این ارقام را با هم جمع کنیم، می‌بینیم احتمالا شب عید امسال باید نفری حدود ۴۸۰هزار تومان برای خرید خوراکی‌ها پول خرج کنیم.

*** قیمت برنج؛ کیلویی ۲۴ تا ۳۹هزار تومان
قیمت برنج ایرانی در بازار بین کیلویی ۳۴ تا ۳۹هزار تومان متغیر است. انواع برنج درجه یک طارم و هاشمی با قیمتی حدود ۳۷ تا ۳۹هزار تومان فروخته می‌شوند و گونی‌های ۱۰کیلویی آن عموما در محدوده ۳۸۰هزار تومان قیمت دارد.گونه‌های پنج کیلوگرمی حدود ۱۹۰هزار تومان و بسته‌های ۲٫۵کیلوگرمی برنج ایرانی درجه یک با قیمتی حدود ۹۵ تا ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. انواع برنج نیم‌دانه، سر لاشه، صدری و شیرودی و … که برنج ایرانی درجه دو به حساب می‌آیند، قیمتشان پایین‌تر و بعضا کیلویی ۳۲هزار تومان است. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برای محصولاتشان تخفیف می‌گذارند، می‌توان گونی ۱۰کیلویی این برنج‌ها را ۳۰۰هزار تومان خرید. هر کیلو برنج خارجی در بازار بین ۲۴ تا ۲۸هزار تومان فروخته می‌شود. گونی ۱۰کیلویی برنج طبیعت ۲۵۰هزارتومان، هایلی ۲۴۰هزار تومان و سان شید حدود ۲۸۰هزار تومان قیمت دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در فروشگاه‌های مختلف کشور، به طور میانگین برنج ایرانی کیلویی ۳۴هزار و ۵۰۰تومان و برنج خارجی کیلویی ۲۴هزار تومان قیمت دارد.

*** قیمت روغن؛ حدود ۱۰هزار تومان
پیدا کردن روغن در فروشگاه‌ها سخت‌تر از قبل است اما غیرممکن نیست. روغن مایع آفتابگردان در بسته‌های ۸۱۰گرمی یا ۹۰۰میلی‌لیتری حدود ۹هزار و ۷۰۰تومان تا ۱۰هزار و ۳۰۰تومان است. بطری‌های ۱٫۵لیتری روغن مایع هم با قیمتی حدود ۱۸هزار تومان فروخته می‌شود. پیدا کردن روغن جامد در بازار سخت‌تر است و فروشگاه‌ها حلب پنج کیلوگرمی آن را با قیمتی حدود ۷۰هزار تومان می‌فروشند. اگر قصد خرید روغن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارید، بهتر است صبح به خرید بروید. آمارهای رسمی می‌گویند هر لیتر روغن مایع در فروشگاه‌های سطح کشور به طور میانگین ۱۴هزار و ۵۰۰تومان و هر کیلوگرم روغن نباتی جامد ۲۱هزار و ۷۵۰تومان است.

*** قیمت گوشت؛ حدود ۱۱۵ تا ۱۳۰هزار تومان
گوشت گوسفندی به صورت مخلوط در قصابی‌ها با قیمتی حدود کیلویی ۱۳۰هزار تومان فروخته می‌شود و هر کیلوگرم گوشت گوساله حدود ۱۱۵هزار تومان است. البته رئیس اتحادیه گوشت می‌گوید قیمت گوشت گوسفندی کیلویی ۱۱۵هزار و گوشت گوساله کیلویی ۹۵هزار تومان است. انواع گوشت قیمت متفاوتی دارند. راسته با استخوان گوسفندی کیلویی ۱۲۳هزار تومان، ران کامل گوسفندی کیلویی ۱۳۸هزار تومان، کف دست گوسفندی با ماهیچه کیلویی ۱۳۵هزار تومان سردست گوسفندی کیلویی ۱۱۲هزار تومان، نیمه‌شقه سردست گوسفندی کیلویی ۱۱۶هزار تومان، نیم‌شقه ران گوسفندی هم کیلویی ۱۱۶هزار تومان است. از طرف دیگر ران پاک کرده گوساله کیلویی ۹۰هزار تومان، سردست پاک‌کرده گوساله کیلویی ۱۲۱هزار تومان و ماهیچه گوساله کیلویی ۱۲۰هزار تومان است.

قیمت انواع گوشت بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها خیلی بالاتر از قصابی‌ها و پروتئینی‌هاست. بسته‌های یک کیلوگرمی ران گوسفندی ۱۶۲هزار تومان، آبگوشتی گوسفندی ۱۴۶هزار تومان، خورشتی ۲۰۰هزار تومان، ماهیچه ران گوسفند ۱۷۰هزار تومان، راسته بدون استخوان ۲۴۵هزار تومان و سردست کیلویی ۱۶۰هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین بسته‌بندی‌های یک کیلوگرمی ران گوساله ۱۴۴هزار تومان، مخلوط گوساله ۱۵۰هزار تومان، خورشتی گوساله ۱۴۴هزار تومان، نگینی ۱۷۰هزار تومان، قیمه‌ای ۱۸۰هزار تومان و راسته گوساله ۱۶۴هزار تومان قیمت دارد. گوشت چرخ‌کرده گوساله در فروشگاه‌ها کیلویی ۱۲۵هزار تومان و گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند کیلویی ۱۱۴هزار تومان است. گزارش‌های رسمی مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت گوشت گوسفند در کل کشور حدود ۱۲۳هزار تومان و میانگین قیمت گوشت گاو یا گوساله حدود ۱۱۲هزار تومان است.

*** قیمت مرغ و تخم مرغ؛ ۲۴ و ۳۴هزار تومان مرغ کامل تازه در پروتئینی‌ها با قیمتی حدود کیلویی ۲۴هزار تومان فروخته می‌شود و این رقم در برخی فروشگاه‌ها به کیلویی ۲۷هزار تومان می‌رسد. قیمت مرغ قطعه‌بندی شده متفاوت و بالاتر از این ارقام است. مثلا ران مرغ بدون پوست کیلویی ۳۴هزار تومان، مغز ران بدون استخوان کیلویی ۴۰هزار تومان، سینه بدون پوست کیلویی ۳۷هزار تومان، بال کبابی کیلویی ۳۲هزار تومان، بازوی کبابی کیلویی ۳۰هزار تومان و فیله مرغ کیلویی ۵۶هزار تومان قیمت دارد.

قیمت مرغ بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها عموما بالاتر از مرغ تازه پروتئینی‌هاست. مثلا بسته‌بندی ۹۰۰گرمی سینه مرغ ۵۶هزار تومان، ران بدون پوست ۶۰هزار تومان، بازو و بال کبابی ۴۵هزار تومان و فیله مرغ حدود ۷۸هزار تومان فروخته می‌شود و به کلی با قیمت‌هایی که درباره مرغ می‌شنوید و می‌خوانید متفاوت است.آمارهای رسمی می‌گویند میانگین قیمت مرغ در کشور کیلویی ۲۴هزار تومان است و یک کیلوگرم تخم مرغ با قیمت ۲۳هزار تومان فروخته می‌شود. هر شانه ۳۰تایی حدود ۱٫۸کیلوگرم وزن دارد.

*** قیمت انواع شیر و لبنیات
بطری‌های یک لیتری شیر عموما در محدوده هشت هزار تومان فروخته می‌شود و قیمت انواع پرچرب آن نهایتا حدود ۱۰هزار و ۵۰۰تومان است. بسته‌بندی‌های تتراپک شیر پاستوریزه هم عموما حدود ۱۴هزار تومان قیمت دارد. قالب‌های ۴۰۰گرمی پنیر بین ۱۳ تا ۱۶هزار متغیر است. مثلا پنیر سفید رامک حدود ۱۳هزار تومان و پنیر پگاه و هراز حدود ۱۶هزار تومان قیمت دارد.

دبه‌های ۲٫۲لیتری ماست برندها مختلف مثل کاله، هراز و میهن در حدود ۳۶هزار تومان است. سطل‌های متوسط ۱٫۵لیتری ماست طعم‌دار یا مدل‌های خاص مثل یونانی و لاکتیویا و… هم عموما با قیمتی حدود ۳۰ تا ۳۳هزار تومان فروخته می‌شوند. قالب‌های ۱۰۰گرمی کره در فروشگاه‌ها عموما ۱۰هزار تومان و انواع ۲۵۰گرمی حدود ۲۴ تا ۲۵هزار تومان قیمت دارند. خامه پاستوریزه پگاه و میهن حدود ۱۲هزار تومان و کاله حدود ۱۴هزار تومان در بسته‌های ۲۰۰گرمی فروخته می‌شود.

قیمت بطری ۱٫۵لیتری دوغ هم عموما در حدود ۱۲هزار و ۵۰۰تومان است. آمارهای رسمی می‌گوید قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه به طور میانگین حدود ۱۰هزار و ۷۰۰تومان، خامه ۲۰۰گرمی حدود ۱۲هزار و ۹۰۰تومان، ماست یک کیلوگرمی ۱۲هزار و ۷۰۰تومان، پنیر ۵۰۰گرمی ۱۹هزار تومان، کره ۱۰۰گرمی ۱۰هزار تومان و دوغ یک و نیم لیتری ۱۱هزار و ۳۰۰تومان است.

*** قیمت انواع صیفی‌جات
این‌روزها اگر سری به میوه‌فروشی‌ها بزنید احتمالا از قیمت خیار تعجب کنید. قیمت خیار در میوه‌فروشی‌ها بعضا ۱۳هزار تومان است و قیمت خیار گلخانه‌ای در برخی میوه فروشی‌ها به حدود ۲۰هزار تومان می‌رسد. یعنی حتی گران‌تر از میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال. بقیه صیفی‌جات شرایط بهتری دارند. قیمت سیب‌زمینی عموما کیلویی شش هزار تومان، گوجه فرنگی حدود پنج تا شش هزار تومان و پیاز بین شش تا هفت هزار تومان است. در میدان‌های میوه و تره‌بار پیاز با قیمت سه هزار و ۶۰۰تومان، سیب‌زمینی کیلویی سه هزار و ۹۰۰تومان، گوجه کیلویی سه هزار تومان و خیار کیلویی پنج هزار تومان فروخته می‌شود. البته خیار گلخانه‌ای در میدان‌های تره‌بار تقریبا ۱۰هزار تومان قیمت دارد.

*** قیمت قند و شکر
بسته‌های ۹۰۰گرمی شکر در فروشگاه‌ها عموما در حدود ۱۴هزار تومان فروخته می‌شود و بعضا به ۱۸هزار تومان می‌رسد. بسته‌های بزرگ ۲٫۹کیلوگرمی شکر هم حدود ۵۸هزار تومان است. قند شکسته در بسته‌بندی‌های ۷۰۰گرمی در بازار بین ۱۳هزار و ۵۰۰ تا ۱۵هزار تومان است و بسته‌های بزرگ پنج کیلویی قند بعضا ۸۵هزار تومان قیمت دارد. توجه داشته باشید که قیمت قند و شکر فله‌ای در سوپرمارکت‌ها کمتر از قیمت قند و شکر بسته‌بندی شده است.آمارهای رسمی می‌گوید هر کیلوگرم شکر به طور میانگین در فروشگاه‌های کل کشور حدود ۱۱هزار تومان و هر کیلوگرم قند حدود ۱۴هزار تومان است.

*** قیمت چای و رب گوجه فرنگی
بسته‌های ۵۰۰گرمی چای سیاه خارجی در فروشگاه‌ها حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵هزار تومان است. چای ایرانی تقریبا نصف این قیمت است و حدود ۵۰ تا ۶۰هزار تومان فروخته می‌شود. بعضی برندهای چای هندی در بسته‌بندی‌های ۵۰۰گرمی حدود ۷۰هزار تومان قیمت دارند. همچنین کنسروهای ۸۰۰گرمی رب گوجه فرنگی برندهای مختلف بین ۱۸ تا ۲۰هزار تومان است. مثلا رب طبیعتا حدود ۱۸ هزار تومان و روژین، بیژن، یک و یک و اصالت ۲۰هزار تومان فروخته می‌شوند. آمارهای رسمی می‌گوید قیمت بسته‌های ۵۰۰گرمی چای خارجی در فروشگاه‌های سطح کشور به طور میانگین ۹۳هزار تومان و قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی حدود ۱۹هزار و ۶۰۰تومان است.

کدخبر: ۳۷۷۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر