کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۹۷۷
تاریخ خبر:

هزینه‌های سرسام‌آور ‌تبلیغ در برنامه دستپخت

روزنامه هفت صبح | هر هفته در روزهای شنبه و دوشنبه برنامه «دستپخت» از شبکه یک سیما در ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود و به معرفی دستورهای آشپزی متفاوت، مسابقات و… می‌پردازد. این برنامه که در «گروه اجتماعی» ساخته می‌شود حالا به یکی از درآمدزاترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شده که برندهای مختلف مواد غذایی به عنوان اسپانسر در آن شرکت می‌کنند. در این گزارش از پشت‌پرده‌های این برنامه تلویزیونی و رقم‌های تبلیغات برای آن خواهیم نوشت. قبل از آن اما مرور کوتاهی می‌کنیم به جنجالی که برنامه دستپخت در هفته گذشته ایجاد کرد.

* یک: در ماه‌های گذشته دو برند «طبیعت» و «میهن» که هر دو برای یک هلدینگ هستند، جزو اسپانسرهای بزرگ برنامه «دستپخت» بودند و عموما دستورهای آشپزی این برنامه به معرفی یکی از محصولات این برندها ختم می‌شد.

* دو: در یکی از قسمت‌های دستپخت، مجری این برنامه ‌سید وحید حسینی؛ صحبتی انجام داد که تبریزی‌ها را مکدر کرد. این مجری که می‌خواست پنیر سنتی «میهن» را تبلیغ کند، گفت: «قدیم‌ها یک پنیری بود که خیلی محبوب هم سن و سال‌های من بود که به آن پنیر لیقوان می‌گفتند. خیلی خوشمزه بود ولی یک ایرادی داشت. چون پنیر سنتی بود به روش غیر بهداشتی تولید می‌شد.

از شیر پاستوریزه برای تولید آن استفاده نمی‌کردند و در نتیجه بهداشتی نبود و زود کپک می‌زد. برای افرادی که عاشق پنیر لیقوان هستند، شرکت میهن، پنیر سنتی تولید کرده که به آن پنیر سنتی در آب نمک می‌گوید. این پنیر همان خصوصیات پنیر لیقوان را دارد و چند تا ویژگی باحال هم دارد. ویژگی باحال اولش این است که این پنیر را از شیر پاستوریزه‌ای که در دامداری صنعتی استفاده می‌شود، تولید می‌کنند و….»

* سه: پس از دست به دست شدن ویدئوی صحبت‌های سید وحید حسینی و اعتراض شدید تبریزی‌ها، مدیران برند «میهن» وارد عمل شدند. میهن جمعه هر هفته اقدام به پخش زنده قرعه‌کشی هفتگی سکه طلا خود می‌کند که «محمد سلوکی» مجری آن است. در برنامه این هفته؛ آقای مجری به روی خط آمد و گفت: «قصد مجموعه برنامه دستپخت و مجموعه میهن قطعا این نبوده که پنیر لیقوان را تخریب کنند. نکته‌ای که گفتیم، اشاره داشت به زمان گذشته و خصوصیت تولید سنتی در آن زمان‌های دور.

اگر هر کدام از مردم تبریز و آذری زبانان و هر کسی که از میهن و خصوصا من که گوینده این مطلب بودم، ناراحت شده، عذرخواهی می‌کنم. ماجرا این است که قصد جسارت نداشتم. در این برنامه گفتم خودم طرفدار این پنیر محبوب هستم و مصرف‌کننده‌اش. اگر جسارت و دلخوری بوده قطعا من عذرخواهی می‌کنم. این نگاه، نگاه میهن نیست که بخواهد این پنیر را با پنیر لیقوان مقایسه کند. ما قصدمان این بود که یک محصول محبوب را معرفی کنیم با این حال اگر دلخوری به وجود آمده، عذرخواهی می‌کنیم.»

* چهار: حالا می‌رسیم به اصل داستان و قیمت‌های تبلیغات در این برنامه. شایعه شده قیمت اسپانسرینگ برای هر قسمت از این برنامه ده ها میلیون تومان است و حداکثر آن نیز ممکن است تا به بالای صد میلیون تومان برسد. با این وجود، برندها برای تبلیغ در این برنامه سر و دست می‌شکنند.

* پنج: دلیل هجوم برندها به این برنامه این است که اگر بخواهند به جای اسپانسر شدن برای برنامه ۴۵ دقیقه‌ای دستپخت، فقط دو تا سه دقیقه تبلیغ در قبل از سریال‌ها بروند، باید همان مبلغ را هزینه کنند. کدام به صرفه‌تر است؟ تیزر ۲ دقیقه‌ای یا تبلیغ ۴۰ دقیقه‌ای؟

* شش: چین‌چین، دلپذیر، فامیلا و… همگی از این برنامه برای تبلیغات خود استفاده کردند و اما پس از عید، میهن و طبیعت همه قسمت‌ها را قبضه کردند و به برندهای دیگر راه نمی‌دهند.

* هفت: سید وحید حسینی کارگردان، تهیه کننده و همه کاره این مجموعه است که در ابتدای کار برنامه خود با زیرکی؛ برنامه دستپخت را با شکل و استانداردهای بالایی ساخت و بینندگان زیادی گرفت. پس از آن، آرام آرام برندها به سمت این برنامه آمدند و «دستپخت» که قرار بود یک برنامه اجتماعی باشد، به یک برنامه پر سود تبدیل شد. وحید حسینی هم که پیش از این به عنوان کارگردان سریال‌های نه چندان مطرح کار می‌کرد، بی‌خیال سریال‌سازی شد و همه انرژی خود را برای دستپخت گذاشته است.

کدخبر: ۳۳۲۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر