کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۶۴۶
تاریخ خبر:

هرآنچه باید از‌ سوپر میلیاردر آراسته بدانید

روزنامه هفت صبح | پای عباس ایروانی، غول بزرگ صنایع قطعه سازی اتومبیل به دادگاه باز شد. مرد ۶۲ ساله‌،‌ آراسته با کت و شلوار سرمه‌ای با خط‌های ریز با صورتی تراشیده و بدنی که معلوم بود از سلامت و فیتنس خود به شدت مراقبت می‌کند. در اولین صندلی متهمین نشسته بود‌.

او عباس ایروانی است. یکی از ثروتمند‌ترین و با نفوذترین سرمایه‌داران ایرانی‌. اما مدت‌هاست این صفت دیگر نمی‌تواند توصیف درستی از موقعیت این طبقه اجتماعی باشد. همین چند هفته قبل بود که یکی دیگر از این مردان پرآوازه ثروتمند، ‌بهروز ریخته‌گران با پرونده‌ای سنگین حکم محکومیت گرفت و عازم زندان شد. مردانی مثل ریخته‌گران و یا همین ایروانی با امثال هادی رضوی و امامی و حتی حسین هدایتی متفاوت هستند‌. یا بابک زنجانی. ثروت بسیار بیشتری دارند و در بطن مهم‌ترین نقاط اقتصادی ایران خانه کرده‌اند.

اگر هدایتی و امامی و رضوی و زنجانی در بخش خدمات و در حاشیه و سرریز پول‌های بادآورده بانکی و تقلا در بازار ارز و مسکن در حرکت و تلاش بودند و شیفته معاشرت با زیبارویان و چهره‌های سینما و سلبریتی‌های فوتبال‌،‌ امثال ریخته‌گران و ایروانی افق‌های دورتری را نگاه می‌کردند.

ریخته‌گران در صنایع پتروشیمی و ایروانی در خودروسازی. ایروانی مالک و سهامدار اصلی شرکت عظام است. یکی از دو و یا سه غول بزرگ قطعه سازی برای خودرو سازان. سه غولی که بیش از ده میلیارد دلار گردش مالی در هرسال را تامین می‌کنند و برخی این رقم را تا ۳۰ میلیارد دلار هم تخمین زده‌اند. عظام شرکت تحت مالکیت ایروانی هلدینگ غول آسایی است که ۶۷ درصد قطعات تولیدات خودرو در داخل کشور را تامین می‌کند.‌و دو غول رقیب خود یعنی کروز و جمع ساز را عقب گذاشته است. قطعات عظام حتی به ۱۱ کشور دیگر هم صادر می‌شده است.

چهارشنبه مالک این هلدینگ عظیم در صندلی متهمان نشسته بود. با چهره‌ای نگران. آیا او از این محاکمه سلامت بیرون می‌آید یا مثل ریخته گران همتایش در صنعت پتروشیمی راهی زندان خواهد شد‌؟‌ دیروز در کیفرخواستی که توسط نماینده دادستان در دادگاه قرائت شد و در میان پینگ پنگ اعداد و ارقام غول آسا مدارک متعددی منتشر شد از رشوه‌،‌ دستکاری در تعرفه‌های واردات‌،‌ دستکاری در صورت گمرکی واردات‌،‌ فرارهای چند صد میلیاردی از مالیات‌،‌ استفاده از رانت‌های اطلاعاتی و نهادها، تقلب در قطعات وارداتی برای استفاده از تسهیلات بانکی که به تولیدات داخلی تعلق می‌گیرند، واردکردن کامپیوترهای خودروهای بنزینی تحت عنوان قطعات لازم برای خودروهای گازسوز. در نتیجه استفاده از تعرفه ۵ درصدی به جای تعرفه ۲۰ درصدی و مجموعه‌ای از ژانگولرهای حیرت انگیزو ۳۰۰۰ میلیارد بدهی بانکی و… باید دید سرنوشت این اتهامات به کجا خواهد رسید.

عباس ایروانی متولد ۱۳۳۵ است. او در بیوگرافی‌ای که روی سایت شخصی‌اش منتشر کرده نوشته که فعالیت‌های سیاسی و مذهبی‌اش را از سال ۵۶ و در صندوق قرض‌الحسنه حجت‌الاسلام عبدالحمید ایروانی آغاز کرده و با هماهنگی حجت‌الاسلام ناطق نوری در ساماندهی تظاهرات انقلابی غرب تهران مشارکت داشته. از سرمایه گذاری‌های غیر خودرویی گروه عظام می‌توانیم به پارک آبی کیش، هتل عامری‌های مجتمع هزار و یک شهر تهران و بیمارستان دکتر سمیعی اشاره کنیم. یکی از حاشیه‌هایی که اخیرا گریبانگیر این گروه قطعه‌سازی شده رابطه آن با ایران خودرو است.

نکته ابهام برانگیز اینجاست که به‌رغم بدهی‌های کلان خودروسازان به گروه‌های خودروسازی، عظام از ایران خودرو حدود ۵۰۰ میلیارد تومان طلب دارد. همین مسئله باعث شده که بعضی رسانه‌ها به مراودات مالی این دو شرکت حساس شوند. پرونده عظام کار دست مدیران ایران خودرو و سایپا هم داده است‌. ‌

کدخبر: ۲۸۳۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر