کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۴۷۶
تاریخ خبر:

نگرانی از افزایش آمار مبتلاها به ویروس کرونا

روزنامه هفت صبح | چند روزی است که آمارهای مربوط به کرونا در ایران سیر نزولی نشان می‌دهند البته گاهی تعداد مبتلاها نسبت به روز قبل بالا رفته و گاهی هم حتی در تعداد فوتی‌ها شاهد اندک افزایشی بوده‌ایم اما کل روند نزولی بوده است با این وجود به نظر می‌رسد اگر وضعیت فاصله‌گذاری اجتماعی وهجوم مردم به زندگی عادی ادامه داشته باشد، شاید خبرهای خوب زیاد دوام نداشته باشند.

عجیب اینکه اوضاع در شهرهای جنوبی که هوای گرمی دارند و انتظار می‌رفت وضعیت بهتری از نظر شیوع کرونا داشته باشند رو به پیچیده شدن گذاشته است تا جایی که دیروز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت شخصا به جنوب رفته تا ببیند ماجرا از چه قرار است و باید چه کرد. او در نشست خبری‌اش اعلام کرده که فقط در یک بازار ماهی فروشی ۱۰۷ نفر مورد جدید مبتلا به کرونا تشخیص داده شده است.

او توضیح داده: «یکی از استان‌هایی که در آن روند صعودی قابل‌توجهی داریم، استان خوزستان است؛ در هفته گذشته نیز در استان هرمزگان روند صعودی اندکی داشتیم که با اقدامات مناسب و بیماریابی فعالی که در سطح استان انجام شده است، یک خوشه اصلی در بازار ماهی‌فروشان شناسایی شده که ۱۰۷ مورد بیمار بدون علامت یا کم علامت را با غربالگری تشخیص داده‌اند و توانسته‌اند آن‌ها را جداسازی کنند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد ممکن بود دچار مشکلات شدیدی شویم.»

او ادامه داده: «در استان هرمزگان شناسایی بیماران در مرحله اولیه به نحو خوبی انجام می‌شود و این استان از لحاظ شیوع و تعداد ابتلا نسبت به یک میلیون نفر جمعیت، جزو استان‌هایی با شیوع پایین است اما امروز دمای هوا ۳۵ درجه بود و همچنان روند جزئی افزایشی داریم که این مسئله نشان می‌دهد که ویروس در فصل گرم نیز در استان‌های مختلف وجود خواهد داشت و این مسئله تأکید ما را بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی به حداکثر می‌رساند.»

استاندار خوزستان هم دیروز از افزایش تعداد مبتلاهای سرپایی ویروس کرونا خبر داده و گفته: «تعداد بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان به دلیل رعایت نشدن فاصله اجتماعی، آغاز مجدد فعالیت بازار و اصناف و تقویت سیستم بیماریابی در این استان افزایش یافته است.»
از طرف دیگر شهرهایی مانند مازندران و گیلان هم که با برداشته شدن محدودیت‌های سفر شاهد افزایش تعداد مسافران بودند حالا با صعودی شدن نرخ ابتلا، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای بروز می‌دهند.

شهر دیگری که میانگین نزولی آمار مبتلاها و فوتی‌ها را متزلزل می‌کند تهران است؛ شهری که هم جمعیت بسیار زیادی دارد و هم اینطور که مسئولان می گویند این جمعیت زیاد، چنان که باید و شاید تن به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نمی‌دهند. این خبر را علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران داده و گفته:

«شاهد اجرای ۶۲درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاغل در تهران بوده‌ایم که این میزان نسبت به متوسط کشوری که ۸۵درصد است، قابل قبول نیست. به همین جهت در روز‌های آتی نشستی را با مجموعه اصناف خواهیم گذاشت. از روز گذشته برنامه‌های نظارتی دوره‌ای بر نحوه فعالیت مشاغل بیشتر شده است و البته عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی به معنای نافرمانی یا عدم تمکین نیست بلکه بهتر است آموزش‌ها محیطی‌تر و میدانی‌تر انجام شود.»

او ادامه داده: «عملا امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز پیشخوان دولت و مراکز تعویق پلاک که حجم زیادی از مردم به آنها مراجعه می‌کنند، وجود ندارد. در این مکان‌ها بارها این فاصله‌گذاری مختل شده و پروتکل‌هایی که فعلا برای مراکز صادر شده در تناسب با شرایط جمعیت مراجعه‌کننده به این مراکز نیست. طبیعتا بخشی از تصمیماتی که در روزهای آتی اتخاذ خواهیم کرد در زمینه ایجاد پروتکل‌های سختگیرانه‌تر است.

بنابراین باید پروتکل‌ها تغییر کند و بخشی از آن هم که در فرآیند نوبت‌دهی و چرخشی وجود دارد، باید دستورالعمل‌های جدیدی برای آنها تدوین شود. شرایط تهران در زمینه مقابله با بیماری کرونا شکننده و بی‌ثبات است و هرگونه تقلیل ملاحظات بهداشتی باعث می‌شود شاهد بروز شکل جدیدی از ویروس کرونا در کشور باشیم.»

کدخبر: ۳۲۵۴۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر