کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۹۴۱
تاریخ خبر:

نگرانی‌ پزشکان از‌ کاهش ‌مراجعان به‌مطب‌های خصوصی

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | این ویروس کرونای مرموز و اعصاب‌ خرد کن هر روز یک سویه از عواقب خود را نشان می‌دهد و ق شری از جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. حالا نوبت به پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و مطب‌های خصوصی رسیده که از وضع موجود گلایه داشته باشند و از اوضاع ناراضی باشند. آن‌ها می‌گویند از زمانی که کرونا در ایران همه‌گیر شده، تعداد مراجعه‌کنندگان آن‌ها کاهش پیدا کرده و در خطر ورشکستگی هستند.

این موضوع را سازمان نظام پزشکی هم تایید کرده و در نامه‌ای به وزارت بهداشت خواستار پیدا کردن راه‌حلی برای این موضوع شده است. «ایرج خسرونیا» رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با «هفت‌صبح» توضیح داد این راه‌حل‌ها چیست که آن را در ادامه گزارش خواهید خواند. از سوی دیگر، شرکت‌های مهاجرتی در تبلیغات خود دست روی قشر جدیدی گذاشته‌اند:‌ «پرستاران و کادر درمان».

با کنار هم قرار دادن دو گزاره فوق به این نتیجه می‌رسیم هر چقدر پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی در حال ضرردهی مالی هستند اما مرزهای جدید کاری برای پرستاران و کادر درمان باز شده که پیش از این امید زیادی به آن داشتند (البته که می‌دانیم پرستاران و کادر درمان با شیوع ویروس کرونا جان خود را کف دستشان گذاشته‌اند و آسیب‌های جبران ناپذیری به آن‌ها وارد شده است). در این گزارش به بررسی همه این موارد پرداختیم و جزئیات آن را بررسی کردیم.

*** کاهش ۷۰درصدی
«ایرج خسرونیا» رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره این موضوع می‌گوید: «کاهش مراجعه به مطب‌های خصوصی واقعا اتفاق افتاده و بخش بزرگی از پزشکان دچار آسیب شده‌اند. در این میان، پزشکان عمومی و متخصصان داخلی بیشترین کاهش را داشته‌اند. در حدود ۷۰درصد مراجعه‌کنندگان این گروه از پزشکان کم شده‌اند که ترجیح می‌دهند خود درمانی کنند و یا مراجعه خود به پزشک را به تعویق بیندازند.

این اتفاق در بلند‌مدت مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد و این موضوع را به مسئولان مرتبط نیز اعلام کرده‌ایم. فرض کنید یک بیمار، خود درمانی می‌کند و مشکل او به صورت موقت بر طرف می‌شود.چقدر احتمال دارد او درست تشخیص داده باشد؟ آیا ممکن نیست که تشخیص‌اش اشتباه باشد و بعدا این بیماری او به شکل وسیع‌تری بروز کند که درمان آن سخت‌تر و حتی غیرقابل انجام باشد؟ پیش‌بینی می‌کنیم اگر روند عدم مراجعه به پزشکان‌ و مطب‌ها ادامه پیدا کند، در آینده با گروه بزرگی از افراد رو‌به‌رو شویم که دارای بیماری‌های مزمن هستند. در آن زمان هم بهبودی آن‌ها سخت‌تر می‌شود و هم فشار بزرگی به کادر درمان و پزشکان وارد خواهد آمد.»

*‌ توضیح هفت صبح: مدتی پیش بود که هفت‌صبح برای اولین بار در یک گزارش اختصاصی به کاهش چشمگیر آمار مراجعه به پزشکان به دلیل بیماری کرونا اشاره کرده بود. در آن گزارش که از آمار یک شرکت بیمه تکمیلی گرفته شده، آمده بود: « خدمات بستری در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته، در مجموع کاهشی حدود ۴۸ درصد داشته است. این کاهش با تفاوت معنی‌داری میان بستری در موارد جراحی‌های مهم (قلب و عروق، مغز و…) و جراحی‌های غیر اصلی و بستری طبی - دارویی ظاهر شده است.

در مورد اول کاهش مراجعات حدود ۲۵درصد و در مورد دوم معادل ۴۹درصد است. به نظر می‌رسد تغییر الگوی (بستری - جراحی) در بیمارستان به الگوی (درمان طبی - دارویی) در منزل یا به تعویق انداختن جراحی‌های غیر ضروری و اقدام جهت تثبیت شرایط بیمار با دارو نیز از عوامل موثر در تفاوت نسبت این دو کاهش است. به زبان ساده، بیماران با استفاده از دارو و خود مراقبتی در منزل توانسته‌اند بهبودی پیدا کنند و نیازی به مراجعه پزشک و تجویز دارو نبوده است. یعنی می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۴۹ درصد از مراجعه به پزشکان و تجویز دارو در سال گذشته ضرورتی نداشته است.»

*** راه‌حلی به نام ویزیت آنلاین
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به هفت‌صبح می‌گوید برای رفع این مشکل به یک راه‌حل رسیده‌اند: «ما در نامه‌ای به وزارت بهداشت و دولت خواسته‌ایم اجازه دهند که ویزیت آنلاین انجام دهیم. در قانون چیزی به نام ویزیت آنلاین پیش‌بینی نشده و برای این کار باید ساز و کار قانونی آن مشخص شود. در صورت موافقت دولت، پزشکان می‌توانند در بسیاری از موارد ویزیت آنلاین انجام دهند که موجب خواهد شد مشکلات بیماران زودتر شناسایی شده و به بیماری مزمن تبدیل نشود.»

* توضیح هفت‌صبح: در حال حاضر چندین سایت و اپلیکیشن ویزیت آنلاین وجود دارد اما مدتی است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به صورت مداوم اعلام می‌کنند آن‌ها مجوزهای لازم را ندارند و فعالیت‌شان غیر قانونی است. با صحبت‌های فوق مشخص می‌شود که احتمالا سازمان نظام پزشکی دنبال این است تا خودش سامانه‌ای را برای ویزیت آنلاین طراحی کند و همه سایت و اپلیکیشن‌های دیگر به زیرمجموعه‌ آن دربیایند. اتفاقی که برای تاکسی‌های آنلاین و تلویزیون‌های اینترنتی افتاد…

*** درخواست برای پرستار و کادر درمان
این اتفاق را بگذارید در کنار تبلیغات گسترده موسسات مهاجرتی برای اخذ ویزای کار و اقامت در هفته‌های اخیر که این بار به طور واضح از پرستاران و کادر درمان نام برده‌اند. کشورهای مختلفی مانند آلمان، استرالیا، سوئد، فرانسه، اسپانیا و کانادا به دلیل شیوع کرونا تغییراتی در برنامه مهاجرتی خود داده‌اند و به جای پزشک متخصص به نیروی پرستار و کادر درمان نیاز دارند.

در یکی از این تبلیغات آمده: «فرصت استثنایی کار و اقامت آلمان ویژه پرستاران و کادر درمان. شرایط ثبت نام به شرح زیر اعلام می‌گردد: حداکثر سن ۴۵ سال، داشتن تخصص در هر یک از رشته‌های پرستاری و کادر درمان و موفقیت در مصاحبه و تطبیق مدارک تحصیلی. مزایا: متقاضیانی که دارای مدرک زبان آلمانی نیستند در صورت تمایل می‌توانند ثبت نام کرده و در حین انجام فرآیند آماده‌سازی مدارک، زبان آلمانی بیاموزند، امکان همراهی و ملحق شدن همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال وجود دارد.

قرارداد کار دائم در آلمان از ابتدای ورود، اقامت دائم آلمان پس از ۲ سال برای فرد کارجو و خانواده وی.» یکی از این شرکت‌ها در تماس هفت‌صبح می‌گوید: «هنوز برنامه دقیق و شرایط کشورها اعلام نشده و ما در حال پیش ثبت‌نام هستیم. کشورهای مختلف بازنگری‌های زیادی برای نحوه پذیرش خود در سال ۲۰۲۱ انجام دادند و پرستاران و کادر درمان را به صدر اولویت‌های خود آورده‌اند.

این در حالی است که تا پیش از این، پزشکان و خلبانان و خدمات فنی جزو مشاغلی بودند که امتیاز بالاتری داشتند. حالا اما به دلیل شیوع کرونا همه کشورها با کمبود نیروی پرستار و کادر درمان رو‌به‌رو شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که چند سالی همه‌گیری کرونا ادامه داشته باشد. بنابراین از الان برنامه‌های ویژه‌ای ریخته‌اند تا پرستاران و کادر درمان کشورهای دیگر را جذب کنند.»

کدخبر: ۳۴۴۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر