کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۸۹۹۲
تاریخ خبر:

نگاهی به سردترین شهرها از سال ۸۶ تا به امروز

روزنامه هفت صبح| دی ماه سال 86 بود که ایران موج بی‌سابقه سرما را تجربه کرد. بارش برف و قطعی گاز در بسیاری از نقاط کشور به‌خصوص شهرهای شمالی، زندگی بسیاری را مختل کرد و حتی نان برای خوردن وجود نداشت. روز گذشته شهر فریمان در استان خراسان رضوی، رکورددار سردترین شهر ایران شد و رکورد دمای خود در سال 86 را زد. دیروز دمای این شهر 28/5درجه سانتی‌گراد زیر صفر بود و سال 86 که تصور می‌شد دیگر تکرار نمی‌شود، منفی 23/6. حالا نگاهی داشته باشیم به رکورد سال‌های گذشته و باقی شهرهای سرد امسال.

‌سردترین‌های دیروز
پنج شهر از سردترین شهرهای روز گذشته در کشور، مربوط به استان خراسان رضوی بودند؛ فریمان، قوچان، تربت‌جام، نیشابور و تایباد. شهر فریمان که رکورد سردترین شهر کشور را زده است، دیروز 28/5درجه سانتی‌گراد زیر صفر بود. یک شهروند فریمانی در فضای مجازی عکسی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد از شدت سرما نوشابه‌های شیشه‌ای ترکیده و به بیرون ریخته‌اند. به گفته رئیس سازمان هواشناسی فریمان از دوشنبه تا شب گذشته، 18‌سانتی‌متر برف در این شهر جمع شده است.

فریمان در فاصله ۶۵ کیلومتری مشهد و در مسیر مشهد به افغانستان قرار گرفته ‌است. شهر قوچان در این استان با دمای منفی 23 درجه سانتی‌گراد، جایگاه سوم را در لیست سردترین شهرهای ایران به‌دست آورده است. بسیاری از منابع، قوچان را سردترین شهر استان خراسان رضوی می‌دانند. این شهر در 130 کیلومتری مشهد قرار دارد و از مرکز کشور ترکمنستان، عشق‌آباد 118 کیلومتر فاصله دارد. شهرهای تربت‌جام، نیشابور و تایباد رتبه ششم را دارند و هر سه به دمای منفی 18 درجه سانتی‌گراد رسیده‌اند.

در چند روز اخیر که به دلیل برف و یخ‌زدگی بسیاری از مسافران در راه ماندند، به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر تربت‌جام، اکثر امدادرسانی‌ها در محورهای تربت‌جام به تایباد و تربت‌جام به فریمان بوده‌اند. همچنین وضعیت گاز هم در این شهرستان بحرانی شده ‌است چرا‌که زیرساخت‌های تامین گاز آن دچار مشکل است و تمام تامین گاز تربت‌جام تنها یک خط 10 اینچ است. این شهر هم‌مرز با افغانستان است. شهر تایباد هم در مسیر ارتباطی تربت‌جام و فریمان به مشهد متصل می‌شود.

دومین شهر سرد ایران، سراب در استان آذربایجان شرقی، با دمای منفی 27 درجه سانتی‌گراد است. تا دو روز پیش این شهر با همین دما سردترین شهر ایران بود. در بهمن سال 99 سراب به دمای منفی 30 درجه هم رسیده بود و تبدیل به سردترین شهر کشور شده بود. این شهر در 86 کیلومتری غرب اردبیل واقع شده است. روستای فیروزآباد، شهرستان کوثر در استان اردبیل، با دمای ۲۲ درجه زیر صفر، رتبه چهارم سرما در کشور را در روز گذشته به‌دست آورده‌ است.

شهر سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی، با منفی 20 درجه سانتی‌گراد در رتبه پنجم قرار گرفت. این شهر در برخی از روزهای سال به سردترین شهرهای کشور تبدیل می‌شود. حتی همین آذرماه سال جاری، با دمای منفی شش درجه سردترین شهر ایران شد. در آخر شهر بستان‌‌آباد در آذربایجان شرقی با دمای منفی 17 درجه سانتی‌گراد در رتبه هفتم سردترین شهرهای کشور در شبانه‌روز گذشته قرار گرفت. این شهر در 50 کیلومتری تبریز و 65 کیلومتری شهر سراب قرار دارد. بستان‌آباد پیش از این دمای هوای منفی 46 درجه سانتی‌گراد را هم تجربه کرده است.

رکوردهای سال گذشته در این روزها
1400: سال گذشته، 30 دی ماه، شهر بابارشانی بیجار در استان کردستان با دمای منفی 30 درجه سردترین شهر کشور بود. همان موقع سنندج هم در این استان به دمای 25 درجه زیر صفر رسید و رکورد 50 ساله سرما را شکست. چرا که در طول این سال‌ها در سخت‌ترین شرایط، به منفی 20 درجه هم نرسیده بود. 1398- بیست و پنجم دی‌ماه این سال بستان‌آباد که دیروز هم جزو سردترین‌های کشور بود، با دمای 21 درجه زیر صفر سردترین شهر کشور شد. شهر قاین در استان خراسان جنوبی هم با همین دما سردترین نقطه کشور بود.

1396: در بیستم دی‌ماه 96 سردترین شهر ایران لاله‌زار کرمان بود و دمای منفی 18 درجه را تجربه کرد. این شهر با ارتفاع حدود 3هزار متر از سطح دریا بلندترین شهر ایران است و در طول سال‌ها در تابستان و زمستان به‌عنوان خنک‌ترین و سردترین شهر ایران اعلام شده است. بهمن‌ماه این سال، در فرودگاه امام خمینی 70 سانتی‌متر برف بارید و شهر ورزقان در آذربایجان شرقی با دمای منفی 30 درجه سردترین شهر کشور شد.

1386: در فاصله 10ساله بین سال‌های 86 تا 96، ایران سرمای عجیبی را تجربه نکرد اما 86 سالی فراموش نشدنی بود. دی‌ماه، یک جبهه هوای سرد وارد کشور شد و بارش شدید برف، سرما و یخبندان بسیاری از استان‌ها را درگیر کرد. بارش برف شهرهای تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گرگان، سیستان و بلوچستان، تبریز، آذربایجان غربی و شرقی، قزوین، قم، کرج، خراسان رضوی، اردبیل، همدان، کردستان و بسیاری دیگر از شهرستان‌های کشور را سفیدپوش کرد.

موج سرما به حدی بود که حتی خوزستان هم از برف پوشیده شد. ارتفاع برف در برخی استان‌ها تا یک متر هم رسید و آن‌ها را به تعطیلی عمومی کشاند. بعضی استان‌ها از جمله تهران با افت شدید گاز و قطع گاز مواجه شدند. شهر رشت سردترین شب خود را در 36 سال قبل تجربه کرد و به 12 درجه زیر صفر رسید. ارتفاع برف در این شهر تا 80 سانتی‌متر هم رسید و رفت و آمد عملا ناممکن شد.

بر اثر این برف استان مازندران بیش از 4 میلیارد تومان خسارت دید. بسیاری دیگر از استان‌های کشور هم با کولاک و افت فشار گاز مواجه شدند. بیست و پنجم این ماه قم به دمای 23 درجه زیر صفر رسید که در 22 سال گذشته‌اش بی‌سابقه بود. 27 دی ماه هم اراک به 29 درجه زیر صفر رسید که تا 50 سال قبل از آن تجربه نکرده بود.

کدخبر: ۴۹۸۹۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر