کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۲۱۲
تاریخ خبر:

نگاهی به ترکیب محصولات پرفروش در بازار لوازم خانگی

نگاهی به ترکیب محصولات پرفروش در بازار لوازم خانگی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| محبوب‌ترین لوازم خانگی‌ در بازار این روزها محصولاتی هستند که قیمت‌شان چندان تند و تیز نباشد. مثلا با اینکه خریداران تلویزیون در سال‌های اخیر بیشتر دنبال مدل‌های ۵۰ اینچ و ۵۵ اینچ بوده‌اند اما در حال حاضر تلویزیون‌های ۴۳ اینچی که بیشتر به درد سالن‌های کوچک می‌خورند در بازار شانس بیشتری برای فروش دارند. قیمت این تلویزیون‌ها حدود ۱۳ میلیون تومان است. خریداران ماشین لباسشویی سراغ انواعی با ظرفیت دیگ شش تا هفت کیلوگرم می‌روند که حدودا ۱۴ میلیون تومان فروخته می‌شوند و گزینه‌های هشت و ۹ کیلوگرمی موجود در بازار را فراموش کرده‌اند.

در هنگام خرید ماشین‌ظرفشویی رفتار مشتری‌ها متفاوت است و ترجیح می‌دهند گزینه‌هایی که ظرفیت بالا یعنی ۱۳ تا ۱۴ لیتر دارند را انتخاب کنند. پرفروش‌ترین مدل‌ در بین ماشین‌ظرفشویی‌ها را اسنوا با قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان تولید کرده است. یخچال‌فریزرهای سایدبای‌ساید دیگر خیلی طرفدار ندارند و خریداران دنبال ارزان‌ترین تولیدات ایرانی داخل بازار می‌گردند که به درد خانواده‌های سه‌نفره یا نهایتا چهار‌نفره می‌خورند و ظاهری تقریبا قدیمی دارند.

اغلب مشتری‌ها اغلب می‌خواهند کمتر از ۱۸ میلیون تومان هزینه کنند. در انتخاب جاروبرقی‌ هم آنها برندهای ایرانی شناخته شده با قیمت کمتر از سه میلیون را به هر گزینه دیگری ترجیح می‌دهند و البته خیلی هم درگیر ظاهر و گزینه‌های جدید نیستند. اتوهای پرفروش اغلب برندهای خارجی مانند تفال و فیلیپس بودند که این روزها با وجود اینکه در بازار موجودند طرفداری ندارند و افراد بیشتر دنبال برندهای داخلی مانند سایا و پارس‌خزر با قیمت کمتر از دو میلیون تومان هستند. اگر یک خانواده ایرانی بخواهد در بین پرفروش‌ترین لوازم‌خانگی‌های برقی بازار خرید کند باید حدودا ۷۰ میلیون تومان هزینه کند.

‌تلویزیون؛ محدوده قیمت ۱۳ میلیون
خانواده‌های ایرانی این روزها بیشتر از تلویزیون‌هایی با اندازه ۴۳ اینچ استفاده می‌کنند و البته مدل‌های ۵۵ اینچی را هم فراموش نکرده‌اند. به نظر می‌رسد صاحبان خانه‌های نقلی سراغ تلویزیون‌های جمع‌وجور می‌روند و آنهایی که خانه‌های متوسطی دارند از تلویزیون‌های ۵۵ اینچ استفاده می‌کنند. اینطور که از شواهد امر پیداست، اغلب افراد موقع خرید تلویزیون دنبال گزینه‌هایی هستند که تصاویر را 4K منتشر کنند و امکان اتصال دستگاه‌های جانبی را داشته باشند.

قیمت تلویزیون‌های ۴۳ اینچی محبوب خریداران نزدیک به ۱۳ میلیون تومان است. دو برند دوو و ایکس‌ویژن بیش از دیگر برندها در بین تلویزیون‌های نسبتا کوچک نظر خریداران را جلب می‌کنند. ایکس‌ویژن 43XS525 یک مدل ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی است که به وای‌فای وصل می‌شود و تصاویر را با کیفیت فول‌اچ‌دی پخش می‌کند. این تلویزیون دو درگاه USB و یک درگاه HDMI دارد. دوو 43SF1700 با قیمت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یکی دیگر از تلویزیون‌هایی است که افرادی که خانه‌های کوچکی دارند دنبال خرید آن هستند.

این تلویزیون دارای پورت‌های گوناگون و امکان اتصال به بلوتوث و وای‌فای است. اما کسانی که خانه‌هایی با اندازه متوسط دارند، تلویزیون‌های ۵۵ اینچی دوو و اسنوا را می‌خرند و برای این گزینه‌ها حاضر به پرداخت نزدیک به ۲۰ میلیون تا ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هستند. تلویزیون 55SU1710 از برند دوو تصاویر را 4K پخش می‌کند و قابلیت اتصال دستگاه‌های جانبی را دارد و برای خریدش به حدود ۲۰ میلیون تومان پول نیاز است. اسنوا مدل 55SK610UD نزدیک به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و امکان اتصال به وای‌فای را دارد و کیفیت تصاویر در آن 4K است.

‌لباسشویی؛ محدوده قیمت ۱۴ میلیون
ماشین‌لباسشویی‌های اتوماتیک با ظرفیت دیگ شش و هفت کیلوگرمی از محبوب‌ترین ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار به حساب می‌آیند. می‌توان گفت که خریداران موقع انتخاب لباسشویی خیلی روی خوشی به مدل‌هایی با ظرفیت دیگ ۹ و ۱۰ کیلوگرم نشان نمی‌دهند. این مسئله ممکن است به دلیل این باشد که آنها ترجیح می‌دهند برای این وسیله خانه پول نسبتا کمتری هزینه کنند.

بد نیست بدانید که در فهرست پرفروش‌ها، ماشین‌لباسشویی‌های نیمه اتوماتیک با قیمت سه تا پنج میلیون هم دیده می‌شود که برندهایی مانند پاکشوما و فریدولین آنها را تولید کرده‌اند. دو برند اسنوا و ایکس‌ویژن بیشتر از دیگر برندهای موجود در بازار مورد پسند خریداران قرار گرفته‌اند. هر دو این برندها ماشین‌لباسشویی‌های خود را با ظرفیت دیگ نسبتا کوچک حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت گذاشته‌اند. مثلا ایکس‌ویژن TE62 یک مدل با ظرفیت شش کیلوگرمی بوده که دور موتور آن هزار و ۲۰۰ دور در دقیقه است و امکان اضافه کردن لباس در هنگام کار را دارد.

این مدل ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ظاهر این لباسشویی مدرن است. کسانی که دنبال دیگ با ظرفیت هفت کیلوگرمی هستند یکی از مدل‌های مورد علاقه‌شان اسنوا مدل TE62 است که موتوری با چرخش هزار دور در دقیقه دارد و کم‌مصرف به حساب می‌آید. این ماشین‌لباسشویی حدود ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده است و ظاهری بسیار کلاسیک و معمولی دارد.

ظرفشویی؛ محدوده قیمت ۲۱ میلیون
در سال‌های اخیر خرید ماشین‌ظرفشویی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. بیشتر کسانی که قصد خرید ماشین‌ظرفشویی را دارند سراغ مدل‌هایی با ظرفیت ۱۳ و ۱۴ نفره می‌روند. ممکن است این اعداد شما را به اشتباه بیندازند و فکر کنید یک ماشین‌ظرفشویی با این ظرفیت فقط به درد خانواده‌های پرجمعیت می‌خورد. اما اینطور نیست. بیشتر خریداران در زمان انتخاب سراغ گزینه‌هایی می‌روند که در هنگام آمدن مهمان یا وقتی ظرف‌ها یک جا جمع‌نشده‌اند مجبور نباشند دو مرتبه ظرفشویی را روشن کنند.

برند اسنوا در صدر پرفروش‌های بازار ماشین ‌ظرفشویی قرار دارد. البته خریداران از بوش و جی‌پلاس هم استقبال خوبی می‌کنند. پرفروش‌های بازار ماشین‌ظرفشویی بین ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان فروخته می‌شوند. مثلا یک مدل اسنوای ۱۳ نفره با ظاهری کلاسیک که ممکن است به نظر برخی از خریداران خسته‌کننده برسد، نزدیک به ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد و می‌تواند میوه و سبزیجات را هم بشوید. یکی دیگر از امکاناتی که ظرفشویی اسنوا را محبوب‌ کرده امکان شست‌وشوی با تاخیر است.

بوش مدل SMS46NW01B با قیمت ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی ظاهر مدرن و نسبتا خوبی دارد و احتمالا از همین بابت هم در بین پرفروش‌ها سری توی سرها در آورده. این مدل ۱۴ نفره است و در ترکیه مونتاژ شده و به سروصدای کمش مشهور است. جی‌پلاس M1463NS از نظر ظاهری خیلی حرفی برای گفتن ندارد، اما به هر حال وقتی خریداران با امکان شست‌وشوی سریع این مدل روبه‌رو می‌شوند، برای خرید مکث نمی‌کنند. قیمت این ظرفشویی نزدیک به ۲۹ میلیون تومان تعیین شده است.

یخچال فریزر؛ محدوده قیمت ۱۷ میلیون
خریداران یخچال فریزر این روزها ترجیح می‌دهند خرید خود را با پولی کمتر از ۲۰ میلیون تومان انجام دهند. نکته جالب در مورد بازار یخچا‌ل فریزر این است که مدل‌‌های کوچک که مانند یخچال‌فریزرهای داخل هتل‌ها هستند و شش تا هشت میلیون تومان قیمت دارند، جزو محبوب‌ترین‌ها به حساب می‌آیند. اما اگر از این گروه عبور کنیم، بیشتر خریداران از برندهایی مانند اسنوا و ایستکول یخچال فریزرهای کمبی یا بالا و پایین می‌خرند که جای کمی در آشپزخانه می‌گیرند.

این مدل‌ها قیمتی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان دارند. گزینه‌هایی مانند ساید‌بای‌ساید کمتر در سبد خرید ایرانی‌ها جا دارند و کسانی که دنبال یک فضای بزرگ برای نگهداری مواد غذایی هستند، دنبال مدل‌های دوقلو می‌روند که هم ظرفیت بالایی دارند و هم در مقایسه با انواع ساید ارزان‌تر تمام می‌شوند. اسنوا مدل SN4-2023 یکی از پرفروش‌ترین‌هاست که ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و برخی از فروشگاه‌ها که تخفیف زده‌اند قیمت را ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم می‌گویند.

این مدل ۳۶۷ لیتر ظرفیت دارد و به درد خانواده‌های دو تا سه نفره می‌خورد و چهار طبقه و یک کشو در بخش یخچال و چهار کشو در بخش فریزر دارد. ایستکول مدل کمبی یکی از ارزان‌ترین یخچال‌فریزرهای بازار است که نوفراست هم نیست و برفک می‌زند و از نظر ظاهر هم به مدل‌های قدیمی شباهت دارد. با وجود همه این‌ها این یخچال‌فریزر 196200 جزو پرفروش‌هاست و ۲۱۳ لیتر ظرفیت دارد. این عدد نشان می‌دهد که این یخچال فریزر ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را بیشتر خانواده‌های دو نفره یا مجردها می‌خرند.

جاروبرقی؛ محدوده قیمت سه میلیون
بازار جاروبرقی در دست برند پارس‌خزر است و اغلب خریداران این برند قدیمی ایرانی را به انواع دیگر موجود در بازار ترجیح می‌دهند. بیشتر خریداران نمی‌خواهند بیشتر از پنج میلیون تومان پای خرید جاروبرقی هزینه کنند. این در حالیست که اگر بخواهند سراغ برندهای خارجی بروند قیمت‌ها تا بالای ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد. اما ظاهرا انواع ایرانی جاروبرقی حسابی خریداران را راضی نگه داشته‌اند. یکی از پرفروش‌ترین گزینه‌ها یک جاروبرقی هزارو ۸۰۰ واتی از پارس‌خزر است که برای خرید آن باید حدود دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

این مدل طراحی قدیمی پارس‌خزر را حفظ کرده و کم‌مصرف است و فیلتر ضد حساسیت دارد. این مدل یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های بازار هم محسوب می‌شود. اما گروهی دیگر از خریداران سراغ انواع دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ واتی پارس‌خزر می‌روند که قیمتشان چهار میلیون تومان تا پنج میلیون تومان است و ظاهر مدرن‌تری دارند. این گزینه‌ها با سه سری کم مصرف تولید شده‌اند و سیم بلندی هم دارند. کسانی که دل خوشی از برند پارس‌خزر ندارند سراغ دوو مدل LH22R هستند که مکش آن دو هزار و ۱۰۰ وات است و پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته شما بهتر از ما می‌دانید که این مدل‌ها در واقع داخل کشور تولید یا مونتاژ شده‌اند. این جاروبرقی از نظر ظاهری مدرن و زیباست و توانسته نظر خریداران را به خود جلب کند. همه جاروبرقی‌های محبوب در بازار کیسه‌دار هستند و بدنه پلاستیکی و وزن متوسطی دارند.

اتو؛ محدوده قیمت یک میلیون
بازار اتو پر از برندهای خارجی است. اما خریداران کمتر سراغ فیلیپس و تفال که در گذشته بسیار پرفروش بودند می‌روند و برندهای ایرانی را انتخاب می‌کنند. در حقیقت آنها خیلی مایل نیستند بیش از یک میلیون و ۸۰۰ خرج خرید اتو کنند. دو برند پارس‌خزر و سایا جزو پرفروش‌ها هستند. سایا مدل Rhenium حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و دارای بخاردهی عمودی و کف سرامیک است. این اتو از نظر ظاهر شبیه مدل‌های قدیمی تفال ساخته شده و از سیستم ضد رسوب و سیم نسبتا بلند هم بهره برده است.

برند پارس‌خزر هم خریداران کمی ندارد. مدل SI-702با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار پیدا می‌شود که دارای بخاردهی عمودی و تنظیم میزان بخار است و کف آن از استیل ساخته شده. این اتو بخار از نظر ظاهر خیلی حرفی برای گفتن ندارد اما ظاهرا از نظر کارآیی توانسته خریداران زیادی را مجاب به انتخاب کند. در بازار اتوی کشور مدل‌هایی از اتو بخار که سبک هستند و برای اتو کردن کت و شلوار و مانتو به صورت ایستاده استفاده می‌شوند هم پرطرفدار شده‌اند. برند سوناشی مدل هزار و ۱۰۰ وات SGS-315را یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌فروشند و در توضیحات آن نوشته است قابلیت جمع کردن مو از روی لباس را هم دارد. اتوی بخارگر سایونا برند دیگری است که خریداران را تحت تاثیر قرار داده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

مایکروویو؛ محدوده قیمت هشت میلیون
مایکروویو از معدود لوازم خانگی برقی به حساب می‌آید که خریداران آن اغلب سراغ برندهای غیر ایرانی رفته‌اند. البته احتمالا علتش این است که فقط دو برند جی‌پلاس و میگل مایکروویو تولید می‌کنند و بقیه گزینه‌ها وارداتی هستند. خریداران اغلب میل ندارند بیش از هشت میلیون تومان بابت مایکروویو هزینه کنند و برای همین سراغ گزینه‌های قدیمی‌تر که کارهای روتینی مانند گرم کردن غذا و پخت گریل و ترکیب را انجام می‌دهند می‌روند که ظرفیتشان هم محدود است.

جی‌پلاس مدل M365B به میزان ۳۶ لیتر ظرفیت دارد و ظاهرش هم معمولی است و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ال‌جی مدل MH8265CIS هشت میلیون تومان قیمت دارد و نسبتا قدیمی است و ظاهرش هم تعریفی ندارد. این مدل پخت گریل و ترکیبی را دارد و ظرفیت آن ۴۲ لیتر است. وزن این مدل بالاست و جابه‌جایی آن کمی سخت است.پاناسونیک NN-ST34 سال‌هاست که در دسته پرفروش‌ها قرار می‌دهد و قیمتش کمی از هشت میلیون تومان کمتر است. این مدل البته ظرفیت پایینی دارد که به همین دلیل به درد خانواده‌های کم جمعیت می‌خورد. ظرفیت مایکروویو پرفروش پاناسونیک ۲۴ لیتر است.

کدخبر: ۵۴۷۲۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر