کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۲۲۷
تاریخ خبر:

نکته بازی| قهرمان دوره قبل؟ گول نخوریم!

نکته بازی| قهرمان دوره قبل؟ گول نخوریم!

روزنامه هفت صبح| اصلا قصد نداریم ارزش کار تیم ملی نوجوانان را پایین بیاوریم. شاگردان حسین عبدی در جام جهانی فوق‌العاده کار کردند و نوید حضور یک نسل موفق و آینده‌دار را به فوتبال ایران دادند اما مرور نتایج و نمایش‌های همگروه‌های ایران در مرحله حذفی نشان می‌دهد که آنها اگر‌چه در مقایسه با ایران تیم‌های قدرتمندی بودند اما مدعی قهرمانی نبودند و نام بردن از آنها با عناوینی چون مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان دوره قبل و عناوین مشابه، فریب‌دهنده است.

این عناوین فقط در جام‌جهانی بزرگسالان اعتبار دارند که یک نسل می‌تواند در چند دوره آن شرکت کند و هر دوره هم مدعی قهرمانی باشد؛ مثل فرانسه که در 2018 قهرمان شد و در 2022 نایب‌قهرمان. واقعیت این است که هر بازیکنی به دلیل شرایط سنی، فقط یک بار می‌تواند در جام‌جهانی نوجوانان بازی کند.

نسلی که مثلا 4 سال پیش قهرمان جام‌جهانی نوجوانان شده، در دوره بعدی این مسابقات نمی‌تواند شرکت کند و اصلا مشخص نیست که تیمی که در این دوره قهرمان شده، حتما در دوره بعد هم قهرمان شود یا مدعی قهرمانی باشد. به همین دوره نگاه کنید. برزیل که قهرمان دوره قبل این مسابقات بود، در مرحله گروهی به ایران باخت‌ و در یک‌چهارم نهایی به سادگی مغلوب آرژانتین شد.

انگلستانی که به سختی مقابل ایران پیروز شد، در برابر ازبکستان شکست خورد و حذف شد! مکزیکی که دوره قبل نایب‌قهرمان شده بود در این دوره به سختی از گروهش صعود کرد و در مرحله یک‌هشتم نهایی هم با 5 گل مقابل مالی مغلوب شد! هلند در جام جهانی قبلی چهارم شد اما این بار حتی نتوانست به این رقابت‌ها صعود کند!

مالی و مراکش که دیروز با هم بازی کردند و یکی از آنها راهی نیمه‌نهایی شد، اصلا در دوره قبلی جام جهانی نوجوانان حضور نداشتند! اینها را گفتیم تا برسیم به همان ابتدای مطلب که چیزهایی مثل مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان دوره قبل، در جام‌های جهانی نوجوانان و جوانان گمراه‌کننده‌اند و صد البته که حتی اگر به قدرت دوره قبل نباشند، باز هم بردن تیمی مثل برزیل، کار بزرگی است و دم نوجوانان‌مان گرم!

کارشکنی آنها نه، ناکارآمدی خودمان!
در طول هفته گذشته مشخص نبود که کاروان پرسپولیس دقیقا چه روزی برای بازی با النصر عازم عربستان خواهد شد اما سرانجام خیلی دیر، این خبر اعلام ‌ و مشخص شد که پرسپولیسی‌ها صبح جمعه با یک پرواز چارتر به عربستان خواهند رفت ولی ناگهان خبر رسید که این پرواز لغو شده است!

طبق معمول برخی مسئولان و رسانه‌ها هم مثل همیشه از کارشکنی و نفوذ و لابی سعودی‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا حرف زدند و همه چیز را به گردن عربستانی‌ها انداختند. تا جایی که حسین کلانی عزیز در مصاحبه‌ای گفت: «همیشه عربستان برای ما مشکل‌ساز بوده است. متاسفانه اینها ارتباطات نزدیکی با کنفدراسیون دارند و مسئولین ما هم هیچ نفوذی در کنفدراسیون ندارند و فقط حرف می‌زنند.»

اما کم‌کم مشخص شد که ماجرا ربطی به کارشکنی ندارد. واقعیت این بود که از سال ۱۳۹۳ سازمان هواپیمایی کشور عربستان به همه ایرلاین‌های دنیا اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی اجازه پرواز به هواپیماهای بالای ۲۵ سال را به خاک این کشور نمی‌دهد. هواپیمای حامل پرسپولیس بوئینگ ام دی سری ۸۰ بوده که ساخت کشور چین است و عمر این هواپیما چیزی حدود ۳۵ سال است.

ماجرا به همین سادگی بود و هیچ پشت‌پرده‌ای هم نداشت. آنچه عجیب است، بی‌اطلاعی مدیران باشگاه از این قانون است و آنچه عجیب‌تر است اینکه نماینده باشگاه پرسپولیس از دو سه روز قبل از پرواز کاروان تیم به عربستان رفته تا هماهنگی امور را انجام دهد که مشکلی پیش نیاید و حالا سوال این است که این دوست عزیز، دقیقا برای چه کاری به عربستان رفته ‌ و تا امروز چه کارهایی انجام داده است؟

دو سال پیش هم در سفر پرسپولیس به عربستان برای بازی با الهلال مشکلی پیش آمد که باعث لغو سفر شد و بعدا مشخص شد که باشگاه پرسپولیس 7 تا 10 روز قبل از سفر باید اطلاعات سفر و مسافران را به عربستانی‌ها اعلام می‌کرد که این کار فقط یک روز قبل از سفر انجام شده بود! در آن زمان هم خیلی از دوستان مدعی کارشکنی سعودی‌ها شده بودند اما دلیل آن اتفاق هم مثل اتفاق اخیر، بی‌اطلاعی و ندانم‌کاری مسئولان باشگاه خودمان بود!

کدخبر: ۵۴۹۲۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر