کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۶۸۷
تاریخ خبر:

نکات فنی و حاشیه‌ای قهرمانی پرسپولیس

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | مطابق انتظار، پرسپولیس جمعه شب چهارمین قهرمانی متوالی خود را در لیگ برتر ثبت کرد. در این قهرمانی، عوامل زیادی نقش داشتند که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم و البته چند نکته بامزه هم وجود داشت که به آنها هم گریزی زده‌ایم.

*** رادو یعنی برد!
بوژیدار رادوشوویچ گلر کروات پرسپولیس در لیگ نوزدهم در ۱۱ بازی درون دروازه پرسپولیس قرار گرفت که حاصل آن ۹ کلین‌شیت و دو گل خورده بوده است. در دیدار مقابل تیم‌های شهرخودرو در هفته بیست و یکم و بازی مقابل نفت مسجدسلیمان (ضربه پنالتی) در هفته بیست و ششم، دروازه رادوشوویچ باز شده است. همچنین بوژیدار در فصل جاری در یک دیدار جام حذفی مقابل شهرداری بندر ماهشهر نیز درون دروازه سرخ‌ها قرار گرفت که با کلین‌شیت و صعود سرخ‌ها همراه بود.

نکته جالب اینجاست که در تمامی ۱۲ دیداری که رادو برای سرخ‌ها دروازه‌بانی کرده - بازی برگزار نشده مقابل سپاهان در اصفهان را هم به این ۱۱ بازی اضافه کنید -پرسپولیسی‌ها موفق به کسب برد شده‌اند. رادو می‌توانست در مسجد‌سلیمان هم دروازه‌اش را بسته نگه دارد و چیزی نمانده بود ضربه پنالتی را با پای خود دفع کند که این اتفاق رخ نداد.

*** پرسپولیس دیگر نباید گل بخورد
گلی که رادوشوویچ در بازی مقابل نفت مسجدسلیمان از روی نقطه پنالتی دریافت کرد، دوازدهمین گل خورده پرسپولیس در این فصل لیگ برتر بوده است. خط دفاعی پرسپولیس تا همین جا هم آماری فوق‌العاده داشته و آنها اگر بخواهند صاحب عنوان بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر شوند، نهایتا اجازه دارند که یک گل در چهار هفته بعدی بخورند.

عنوان بهترین خط دفاعی لیگ در اختیار استقلال است که فصل گذشته تنها ۱۳ گل دریافت کرد تا از رکورد ۱۴ گل خورده پرسپولیس و استقلال خوزستان در فصل‌های گذشته عبور کند. پرسپولیس اگر می‌خواهد به تنهایی صاحب عنوان بهترین خط دفاعی لیگ شود، در این چهار هفته نباید گلی دریافت کند اما اگر یک گل هم در چهار بازی بعدی بخورند، به صورت مشترک با استقلال صاحب بهترین خط دفاعی لیگ برتر خواهند شد.

*** هم ۴، هم ۶!
یکی از مواردی که قهرمانی تازه پرسپولیس را متمایز می‌کند، رکوردهایی است که بازیکنان این تیم به جا گذاشته‌اند. آنها علاوه بر اینکه اولین تیمی هستند که چهار بار متوالی قهرمانی می‌شوند، حالا پرافتخارترین تیم لیگ برتر نیز محسوب می‌شوند و در عدد قهرمانی‌ها نیز به عدد مورد علاقه خود، یعنی ۶ رسیده‌اند. علاوه بر این، پرسپولیس سریع‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را هم به خود اختصاص داده است.

سرخپوشان پایتخت پیش از این سابقه قهرمانی در فاصله سه هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ را داشته‌اند، ولی حالا در فاصله چهار هفته مانده به پایان رقابت‌ها سریع‌ترین قهرمانی را به نام خود کرده‌اند. اختلاف امتیاز دورقمی با تیم دوم جدول نیز دیگر رکورد جدیدی است که می‌توان به آن اشاره کرد، پیش از این، بیشترین اختلاف امتیاز قهرمان با تیم دوم جدول، ۹ امتیاز بود اما حالا پرسپولیس با اختلاف امتیاز دورقمی این قهرمانی را از آن خود کرده که یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این عنوان قهرمانی است.

*** دو قهرمانی متوالی با شکست تارتار
یکی از نکات جالب توجه در قهرمانی پرسپولیس مربوط به مهدی تارتار، سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان است. فصل گذشته هم پرسپولیس در شهر جم مقابل تیم پارس جنوبی جم موفق شد قهرمان لیگ هجدهم شود. نکته جالب اینجاست که در آن زمان هم هدایت تیم پارس جنوبی برعهده تارتار بود و امسال هم قهرمانی پرسپولیس مقابل تیم تارتار رقم خورد و به نظر می‌رسد پاقدم بازیکن سابق پرسپولیس و تیم‌هایش برای این تیم در مسیر قهرمانی خوب است.

*** رقبای بی‌ثبات را فراموش نکنید
علاوه بر نمایش‌ها و نتایج عالی پرسپولیس که عامل اصلی قهرمانی این تیم در لیگ نوزدهم بود، عملکرد ضعیف سایر تیم‌های مدعی باعث شد پرسپولیس کار آسان‌تری نسبت به سه سال گذشته برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشد. استقلال، تراکتور و سپاهان در حد و اندازه‌های قهرمانی در لیگ نبودند. استقلال و تراکتور آنقدر درگیر تغییر در کادر فنی خود بودند که امتیازات زیادی را از دست دادند.

تعداد پیروزی‌های سپاهان به عنوان تیم دوم جدول کمتر از ۵۰ درصد تعداد کل بازی‌های این تیم است و این آمار مشخص می‌کند که هیچ تیمی در حد و اندازه رقابت با پرسپولیس نبوده است. البته استقلالی‌ها تا زمانی که استراماچونی هدایت تیم‌شان را برعهده داشت صدرنشین جدول بودند‌ اما با رفتن این مربی، استقلال به یک تیم کاملا معمولی تبدیل شد. تراکتور هم بیشتر از آنکه حواسش به رقابت با پرسپولیس باشد درگیر تغییرات مداوم مربی و حاشیه‌های مالک خود بود.

*** نقش انکارنشدنی سه مربی
برانکو، نقش غیرقابل انکاری در قهرمانی‌های پرسپولیس داشت. او معمار اصلی پرسپولیس است و تا سال‌ها ردپای او در پرسپولیس دیده خواهد شد. او در شرایطی سرمربی پرسپولیس شد که این تیم مدت‌ها بود قهرمانی در لیگ برتر را تجربه نکرده بود اما الان به یک رکورد دست نیافتنی رسیده است. انتخاب کالدرون به عنوان جانشین برانکو انتخاب درستی بود.

در ابتدا که این مربی به ایران آمد انتقاد‌هایی از او شد اما کالدرون توانست با عملکردش پاسخ این انتقاد‌ها را بدهد. نقش گل‌محمدی در چهارمین قهرمانی پرسپولیس کاملا محسوس بود. او در دومین تجربه سرمربیگری خود در پرسپولیس تلاش کرد اشتباهات گذشته خود را تکرار نکند. رفتار منطقی او و عدم تغییرات در تاکتیک‌های پرسپولیس سبب شد برد‌های این تیم همچنان ادامه‌دار باشد.

*** و چند شوخی درباره قهرمانی پرسپولیس
در آخرین بازی پرسپولیس مقابل نفت مسجدسلیمان اتفاقات جالبی هم رخ داد. اولین نکته، پاس گل اول پرسپولیس بود که توسط علی علیپور به ثمر رسید. قطعا هنوز هم باور نکرده‌اید اما بالاخره فیلم بازی موجود است و می‌توانید با چشم‌های خودتان ببینید که پاس این گل را مهدی شیری داده است!

باور کردن این صحنه جایی سخت‌تر می‌شود که بدانیم شیری این پاس گل را با پای چپ و غیرتخصص خود برای علیپور ارسال کرد! هیچ فتوشاپ و مونتاژی هم در کار نیست و باید بپذیرید که این اتفاق نادر رخ داده است! این اولین پاس گل شیری در طول دوران حضورش در پرسپولیس است که از قضا پاس گل مهمی هم بود و پیروزی پرسپولیس و پوکر این تیم را کلید زد.

نکته دیگر نمایش خوب رادوشوویچ در مسجدسلیمان بود. او اگر کمی خوش‌شانس بود می‌توانست پنالتی تیم میزبان را هم بگیرد اما این اتفاق نیفتاد. با مرور نمایش‌های او و مقایسه عملکردش با علیرضا بیرانوند، شاید اصلا بیراه نباشد اگر مدعی شویم که در صورت فیکس بودن رادو در تمام فصل، پرسپولیس می‌توانست یکی دو هفته زودتر از این هم قهرمانی خود را قطعی کند و جشن بگیرد.

نکته آماری و عجیب اینکه هر ۴ باخت پرسپولیس در این فصل با حضور بیرانوند در ترکیب این تیم رقم خورد! اما گذشته از شوخی، بیرانوند علاوه بر اینکه در سه فصل گذشته یکی از عوامل اصلی قهرمانی پرسپولیس بود، در همین فصل هم چند نمایش خوب داشت، از جمله در دربی رفت که پنالتی علی کریمی را مهار کرد و در ادامه، پرسپولیس موفق شد استقلال را شکست دهد. نکته دیگر، ادعای عجیب مهدی عبدی بعد از بازی با ماشین‌سازی تبریز بود که به واقعیت پیوست.

او چند هفته قبل از آن بازی موفق به زدن دو گل به پیکان شده بود و وقتی مدعی شد که گل قهرمانی پرسپولیس را هم خود او خواهد زد، خیلی‌ها به او خندیدند و ادعایش را حاصل جوگیری ناشی از زدن دو گل به پیکان دانستند اما عبدی جوان به وعده‌ای که داده بود عمل کرد و جمعه شب در مسجدسلیمان گل دوم تیمش را به میزبان زد. با گل او بود که پنالتی مسجدسلیمان هم بی‌اثر شد و پرسپولیس با پیروزی ۲بریک قهرمانی‌اش را در شهر طلسم شده مسجدسلیمان جشن گرفت.

نکته آخر اینکه هر چهار قهرمانی اخیر و متوالی پرسپولیس در خارج از خانه قطعی شده است. در لیگ شانزدهم، با پیروزی بر ماشین‌سازی در تبریز، در لیگ هفدهم با بردن پدیده در مشهد، در لیگ هجدهم با شکست دادن پارس‌جنوبی در جم و در نهایت در لیگ نوزدهم با برتری بر نفت در مسجدسلیمان بود که پرسپولیس قهرمان شد تا در اتفاقی عجیب، پوکر قهرمانی این تیم در غربت شکل بگیرد!

کدخبر: ۳۴۱۶۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر