کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۱۷۹
تاریخ خبر:

نمره‌۲۰ پالایشگاه‌ها مقابل مردودی ‌سیمانی‌ها

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | شاخص بورس بعد از رسیدن به کف یک میلیون و ۹۵هزار واحد، با روزهای سخت خداحافظی کرده و حدود یک ماه است بازار متعادلی را در تالار سعادت‌آباد شاهد هستیم. در این مدت شاخص کل حدود ۵۰هزار واحد رشد کرده و با فاصله گرفتن از محدوده خطر به حدود یک میلیون و ۱۴۷هزار واحد رسیده است. با این حساب می‌توان گفت بازدهی شاخص کل در ۱۵روز کاری گذشته ۴٫۷۴درصد رشد کرده است.

در این مدت گروه‌های مختلف بورسی هر کدام برای مدتی رهبری بازار را برعهده گرفتند. یک روز فلزی‌ها شاخص کل را افزایش دادند و روز دیگر نوبت به بانک‌ها و موسسات اعتباری رسید. با این وجود برآیند عملکرد گروه‌های مختلف بورسی در این مدت تفاوت قابل توجهی داشته. طوری‌که اختلاف بازدهی از منفی ۲٫۵درصد تا مثبت ۲۰درصد است و نشان می‌دهد سرمایه‌گذارهای مختلف عملکرد کاملا متفاوتی با هم داشته‌اند. در این گزارش سعی کردیم با بررسی بازدهی ۱۰ گروه بزرگ بازار سرمایه، بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری در روزهای متعادل بورس را پیدا کنیم.

* یک: فرآورده‌های نفتی؛ بازدهی ۴/۲۰درصدی
پالایشگاه‌ها شگفتی‌ساز روزهای اخیر بازار سرمایه هستند. بازدهی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در مدت ۱۵روز کاری گذشته حدود ۲۰٫۴درصد بوده که این مقدار حدود پنج برابر میزان افزایش شاخص کل است. البته نباید نادیده گرفت که فرآورده‌های نفتی روزهای قرمز بازار بیش از گروه‌های دیگر سهامدارانشان را متضرر کرده بودند. از ابتدای خردادماه تاکنون نماد شپنا پربازده‌ترین نماد گروه فرآورده‌های نفتی بوده. قیمت سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در این مدت ۳۵٫۵درصد افزایش پیدا کرده است. شبریز با رشد ۱۸٫۲درصدی در رتبه دوم و شتران با رشد ۱۶درصد در رتبه سوم قرار دارد.

* دو: خودرو و ساخت قطعات؛ بازدهی ۲/۱۰درصدی
خگستر ستاره گروه خودرو و ساخت قطعات است. در روزهایی که شاخص کل روند متعادلی به خود گرفته، خگستر با بازدهی ۴۱درصدی بهترین عملکرد را در گروه خودرو از آن خود کرده و تاثیر زیادی در قرار گرفتن این گروه در رتبه دوم فهرست بهترین گروه‌های بازار داشته. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات معادل ۱۰٫۲درصد رشد کرده است. البته در این گروه نمادهایی پیدا می‌شوند که خون به دل سهامدارانشان کرده‌اند. ازجمله آنها می‌توان به خوساز، ختراک، خموتور و خاذین اشاره کرد که بیش از ۳۰درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.

* سه: استخراج کانه‌های فلزی؛ بازدهی ۳/۹درصدی
شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی که بعضا آن را به‌نام شرکت‌های معدنی می‌شناسند، با رشد ۹٫۳درصدی در رتبه سوم بهترین عملکرد گروه‌ها در روزهای متعادل بورس قرار دارد. در این گروه کگل گل سرسبد نمادهاست. نماد شرکت معدنی و صنعتی گلگهر در ۱۵روز کاری گذشته ۲۰٫۳درصد بازدهی داشته و فاصله زیادی با رتبه دوم یعنی کچاد دارد که در این مدت بازدهی ۶٫۲درصدی را تجربه کرده. گروه استخراج کانه‌های فلزی نمادهایی مثل کمنگز را هم شامل می‌شود که در همین مدت ۲۳درصد ارزش خود را از دست داده است.

* چهار: محصولات شیمیایی؛ بازدهی ۶/۸درصدی
پتروشیمی‌ها در گروه محصولات شیمیایی کنار هم قرار گرفته‌اند و در رتبه چهارم برترین گروه بزرگ از نظر بازدهی قرار دارند. شاخص شیمیایی در ۱۵روز کاری گذشته حدود ۸٫۶درصد بازدهی از خود به‌جا گذاشته که حدودا نزدیک به دو برابر بازدهی شاخص کل است. در این گروه نماد نوری صدرنشین بیشترین بازدهی است. قیمت سهام پتروشیمی نوری از ابتدای خرداد تا حالا حدود ۲۵٫۲درصد بازدهی داشته و وپترو با رشد ۲۴٫۶درصدی در رتبه دوم قرار دارد. پارسان، آریا، شپدیس، شوینده و فارس از دیگر نمادهای شیمیایی با بازدهی بیش از ۱۰درصدی هستند.

* پنج: فلزات اساسی؛ بازدهی ۹/۶درصدی
رشد ۶٫۹درصدی شاخص گروه فلزات اساسی بیشتر مدیون دو نماد عرضه اولیه یعنی فگستر و فتوساست که به‌ترتیب ۶۰ و ۵۳درصد در روزهای متعادل بورس بازدهی داشته‌اند. فولاد و فملی به‌عنوان لیدرهای گروه فلزی در برابر نمادهای کوچک و متوسط کم‌آورده اما بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل داشته‌اند. فولاد ۱۱٫۸درصد و فملی ۵٫۳درصد رشد کرده‌اند. بدترین عملکرد گروه فلزات اساسی مربوط به نماد زنگان با کاهش قیمت ۳۵درصدی است. در طرف مقابل فجر، فسپا، فروس، ذوب و فاسمین عملکرد شگفت‌انگیزی از خود به‌جا گذاشته و تا ۳۰درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

* شش: محصولات غذایی؛ بازدهی ۴/۴درصدی
محصولات غذایی و آشامیدنی عملکردی مشابه شاخص کل از خود به‌جا گذاشتند. شاخص این گروه در روزهایی که بازار به تعادل نسبی رسیده، حدود ۴٫۴درصد رشد کرده است. تقریبا یک سال بود که اثری از این گروه در نقشه بازار نمی‌دیدیم و معاملاتشان از رونق افتاده بود اما در این مدت دوباره گروه به دوران اوج خود نزدیک‌تر شده و لیدر آنها یعنی غگل تاثیر زیادی در این موضوع داشته. قیمت سهام شرکت گلوکوزان با یک عملکرد چشمگیر، بازدهی ۴۷درصدی را از خود به‌جا گذاشته است. البته اغلب نمادهای این گروه در این مدت بازدهی منفی داشتند.

* هفت: بانک‌ها و موسسات اعتباری؛ بازدهی ۳/۱درصدی
برخلاف تصورات خیلی از کارشناسان، بانک و موسسات اعتباری نتوانستند در مقایسه با دیگر گروه‌ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. شاخص بانک‌ها در روزهایی که بازار به تعادل رسیده تنها ۱٫۳درصد رشد کرده است. نمادهای کوچک این گروه بهتر ظاهر شدند. مثلا وپست ۲۷درصد و ونوین ۱۸درصد رشد کرده اما نمادهای بزرگ مثل وبملت بازدهی منفی داشتند و وپاسار که به لطف بازارگردانش به جمع نمادهای شاخص‌ساز پیوسته، در این مدت هفت درصد عقب‌نشینی کرده است. نمادهای بانکی چندوقتی می‌شود درجا می‌زنند و این احتمال وجود دارد که در آینده دوباره رهبری بازار را برعهده بگیرند.

* هشت: مواد دارویی؛ بازدهی ۹دهم درصدی
گروه مواد و محصولات دارویی تنها پنج نماد با بازدهی مثبت در ۱۵روز گذشته دارد. با این وجود شاخص گروه دارویی‌ها در این مدت کمی صعودی بوده و ۹دهم درصد رشد کرده است. احتمالا این مورد بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت سهام برکت باشد. نمادی که چند روزی است متوقف شده اما همچنان با بازدهی ۳۵درصدی راهش را از دیگر نمادهای گروه جدا کرده است. تیپیکو، دابور، دکوثر و درازک از دیگر نمادهای دارویی با بازدهی مثبت هستند. در طرف مقابل نمادهای پخش، دتولید و دالبر بدترین عملکرد را با ضرر بیش از ۴۰درصدی از خود به‌جا گذاشته‌اند.

* ۹: شرکت‌های سرمایه‌گذاری؛ بازدهی منفی ۵/۲درصدی
گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری که بخش عمده آن را شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تشکیل می‌دهند، در روزهای تعادل بازار کارنامه خوبی ندارند و شاخص این گروه حدود ۲٫۵درصد کاهش داشته. موردی که شاید تحت تاثیر نمادهای سهام عدالت باشد. چراکه همه آنها در این مدت روند نزولی داشتند و بعضا مثل وسخوز، نماد شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان تا ۳۲درصد کاهش قیمت پیدا کرده‌اند. در طرف مقابل طی ۱۵روز کاری گذشته وصنا، وساپا و وتوصا راهشان را از دیگر نمادهای گروه جدا کرده و بین ۱۲ تا ۲۲درصد رشد کرده‌اند.

* ۱۰: سیمان و آهک؛ بازدهی منفی ۴ درصدی
بدترین عملکرد بین گروه‌های بزرگ و پرمعامله بورس نصیب سیمانی‌ها شده. ریزش سنگین چند نماد سیمانی ازجمله سصفها، سخاش، سبهان و سکرد در این عملکرد منفی بی‌تاثیر نبوده. این چهار نماد هر کدام بیش از ۳۰درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. تلاش‌های سدور، سشرق و سصوفی با بازدهی ۱۶ تا ۱۷درصدی در ۱۵روز کاری گذشته بی‌نتیجه بوده و نهایتا شاخص گروه سیمان، چهار درصد کاهش پیدا کرده است. این گروه در بعضی بازه‌های کوتاه‌مدت سود قابل توجهی نصیب سهامداران می‌کند اما در بلندمدت عملکرد قابل قبولی ندارد.

کدخبر: ۳۹۷۱۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر