کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۱۶۴
تاریخ خبر:

نقل‌وانتقالات سرخابی‌ها؛ تفاوت در تغییراتِ مشابه‌

روزنامه هفت صبح| استقلال: میثم مجیدی، آرش افشین، بختیار رحمانی، امین حاج‌محمدی، بهنام برزای، هرایر مکویان، کاوه رضایی، علیرضا سیار، میعاد یزدانی، یعقوب کریمی، سجاد شهباززاده، مجتبی جباری، حسن بیت‌سعید، عبدالعظیم گوک، سرور جپاروف، علی قربانی، امید ابراهیمی، امید نورافکن، بویان نایدنوف، ارشیا بابازاده، لئاندرو پادوانی، مامه بابا تیام، مجید حسینی، مارکوس نویمایر، مرتضی آقاخان، الحاجی گرو، جابر انصاری، اللهیار صیادمنش، روح‌الله باقری، مهدی رحمتی، فرشاد محمدی‌مهر، آیاندا پاتوسی، میثم تیموری، آرمین سهرابیان، ایسما گونکالوس، پژمان منتظری، خسرو حیدری، روزبه چشمی، زکریا مرادی، طارق همام، گادوین منشا، میلاد باقری، سجاد آقایی، حسین پورحمیدی، علی دشتی، محسن کریمی، میلاد زکی‌پور، محمد بلبلی، روزبه چشمی، علی کریمی، مرتضی تبریزی، فرشید باقری، فردین رابط، محمد نادری، هروویه میلیچ.

پرسپولیس: احمد نورالهی، امید عالیشاه، شهاب زاهدی، محمد رحمتی، رضا کرملاچعب، سامان نریمان‌جهان، حامد آقایی، رامین رضائیان، سروش رفیعی، شهاب کرمی، محمد آرام‌طبع، مهدی طارمی، محسن مسلمان، مهدی ترابی، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، گادوین منشا، حمید طاهرخانی، احسان علوان‌زاده، احمد بهاروندی، شاهین عباسیان، شایان مصلح، ابوالفضل درویشوند، ماریو بودیمیر، مهدی شریفی، سعید کریمی، آدام همتی، حسین ماهینی، محمدامین اسدی، علیرضا بیرانوند، محمد نادری، امیر روستایی، شجاع خلیل‌زاده، علی علیپور، محسن ربیع‌خواه، احسان حسینی، آریا برزگر، سعید حسین‌پور، محمد انصاری، آرمان رمضانی، احمد نورالهی، محمدحسین کنعانی‌زادگان.

این فهرست بازیکنانی است که از لیگ شانزدهم به بعد از دو تیم استقلال و پرسپولیس جدا شده‌اند. در این لیست‌ها هستند بازیکنانی که فقط نام‌شان در فهرست دو تیم قرار داشت و رسما با آنها قرارداد امضا شد اما نتوانستند برای دو تیم به میدان بروند. همچنین نام بازیکنانی در این دو فهرست دیده می‌شود که در مقطعی بازگشتند و دوباره جدا شدند یا ماندند و هنوز هم برای استقلال یا پرسپولیس بازی می‌کنند.

در مجموع این لیست شامل بازیکنانی است که از لیگ شانزدهم به بعد، رسما به این دو تیم پیوستند و در مقطعی جدا شدند.
اما هدف از انتشار این دو لیست چیست؟ در این دو فهرست، نکات مهم و کلیدی و بعضا تاسف‌آوری به چشم می‌خورد که سعی می‌کنیم در این چند روز به مرور به آنها بپردازیم. اولین نکته یادآوری تغییرات دو تیم در این مدت است. یعنی مقایسه ترکیب دو تیم از لیگ شانزدهم با ترکیب فعلی آنها که شامل بازیکنان جدا شده آنها در این چند روز هم می‌شود.

تغییرات هم‌اندازه اما…
پرسپولیس در لیگ شانزدهم با هدایت برانکو ترکیبی تقریبا ثابت داشت. علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، حسین ماهینی، رامین رضائیان، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان، سروش رفیعی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری و مهدی طارمی. نفراتی مثل امید عالیشاه، محسن ربیع‌خواه، علی علیپور و صادق محرمی هم فرصت‌های محدودی برای حضور در ترکیب پرسپولیس پیدا می‌کردند. امروز اما از این جمع، فقط سیدجلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا و وحید امیری در فهرست پرسپولیس حضور دارند.

استقلال اما در لیگ شانزدهم دیر به ثبات رسید و ترکیب اصلی این تیم در اواسط نیم‌فصل دوم بود که ثبات پیدا کرد. شاید بهترین و مناسب‌ترین ترکیب استقلال در لیگ شانزدهم همانی بود که در دربی برگشت روبه‌روی پرسپولیس قرار گرفت و این تیم آماده را شکست داد. در آن بازی سیدمهدی رحمتی، لئاندرو پادوانی، رابسون جانواریو، میلاد زکی‌پور، خسرو حیدری، امید ابراهیمی، امید نورافکن، فرشید اسماعیلی، بهنام برزای، علی قربانی و کاوه رضایی در ترکیب اصلی استقلال قرار داشتند. جابر انصاری، فرشید باقری، روزبه چشمی، وریا غفوری، مجتبی حقدوست، هرایر مکویان و … هم نفراتی بودند که در طول فصل بازی‌های زیادی برای استقلال انجام دادند.

اما از آن فهرست امروز فقط فرشید اسماعیلی و وریا غفوری هنوز هم در استقلال حضور دارند که غفوری هم در آن فصل جزو بازیکنان ذخیره بود و حتی گفته می‌شد در فهرست مازاد منصوریان هم قرار دارد! تفاوت دو تیم در این تغییرات تقریبا هم‌اندازه، در روند آنهاست. استقلال هر ساله اسکلت و شاکله خود را از دست می‌داد و مجبور می‌شد تیمش را تقریبا از نو بسازد و همین باعث از دست رفتن زمان و در نهایت هماهنگی می‌شد اما در پرسپولیس تغییرات، به تدریج رخ می‌داد و استخوان‌بندی تیم تقریبا حفظ می‌شد.

استقلالی‌ها پیرتر بودند
نکته دیگر در مرور فهرست بازیکنان دو تیم این است که از میان پرسپولیسی‌هایی که از لیگ شانزدهم تا امروز در پرسپولیس حضور داشتند، هنوز هیچ بازیکنی از فوتبال خداحافظی نکرده است. مثلا سیدجلال حسینی با ۳۹ سال سن، هنوز هم در این تیم حضور دارد و ظاهرا قرار است در لیگ بیست و یکم هم برای پرسپولیس به میدان برود.

اما از میان استقلالی‌ها، سیدمهدی رحمتی ۳۹ ساله، امروز سرمربی پدیده مشهد است، خسرو حیدری ۳۸ ساله هم در پایان لیگ نوزدهم، بازی خداحافظی‌اش را انجام داده و در حال گذراندن کلاس‌های مربیگری است. مجتبی جباری ۳۸ ساله هم اگرچه رسما خداحافظی نکرده اما مدتی را به عنوان دستیار وینکو بگوویچ، در تیم گل‌گهر سیرجان حضور داشت. سرور جپاروف ۳۸ ساله هم، آخرین بار در سال ۲۰۱۹ برای تیم متالورگ بیک‌آباد ازبکستان بازی کرده، لئاندرو پادوانی هم که در خود استقلال مصدوم شد و دیگر نمی‌تواند بازی کند.

خریدهای اشتباه و پرت
یک نکته دیگر، خریدهای گران‌قیمت اما اشتباه و کم اثر و به اصطلاح پرت دو تیم است. خریدهایی که شاید بازیکنان خوبی هم بودند اما در ترکیب این دو تیم جا نیفتادند. تعداد این موارد در استقلال بسیار بیشتر است. میثم مجیدی، آرش افشین، بختیار رحمانی، امین حاج‌محمدی، حسن بیت‌سعید، مرتضی آقاخان، روح‌الله باقری، فرشاد محمدی‌مهر، میثم تیموری، گادوین منشا، مرتضی تبریزی، علی دشتی، محمد بلبلی و فرشید باقری بازیکنانی بودند که در تیم‌های قبلی خود فوق العاده بودند و بعضی از آنها از پرسپولیس هم پیشنهاد داشتند اما به استقلال آمدند ولی با ناکامی این تیم را ترک کردند.

امثال نویمایر، نایدنوف و گرو هم خارجی‌های بنجلی بودند که با سر و صدای زیادی به استقلال پیوستند و چیزی در چنته نداشتند. در پرسپولیس اما تعداد این بازیکنان کمتر بود. مهدی شریفی و آرمان رمضانی با هیاهوی زیادی به پرسپولیس آمدند اما روی هم رفته یک گل هم برای این تیم نزدند و جدا شدند! ماریو بودیمیر هم بازیکنی بود که قرارداد گران‌قیمتی داشت اما به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت خوب کار نکرد هرچند تاثیرش از خارجی‌های بنجل استقلال بیشتر بود و زننده گل قهرمانی این تیم در لیگ هجدهم هم بود.

کدخبر: ۴۰۹۱۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر