کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۲۳۱
تاریخ خبر:

نقش خاطره با مهشید، بانو، منیژه، اقدس و...

نقش خاطره با مهشید، بانو، منیژه، اقدس و...

روزنامه هفت صبح، ‌احمد رنجبر | مدتی خبری از بیتا فرهی نبود تا این‌که بالاخره «سرزمین مادری» با بازی درخشان او روی آنتن رفت. کمی نگذشت که ماجرای بیماری و بستری شدنش، تیتر اخبار شد و روز گذشته نیز خبر تلخ درگذشت این بازیگر به رسانه‌ها راه یافت. به پاس سال‌ها نقش‌آفرینی بیتا فرهی، کارنامه‌اش را به شکل فشرده مرور می‌کنیم. روحش شاد.

درخشش با هامون
بیتا فرهی که متولد اول فروردین 1337 در خانواده‌ای ‌فرهنگي است، سال ۱۳۵۹ از مدرسه هنر جان‌پاورس آمریکا در رشته هنر فارغ‌التحصیل شد. اول‌بار ناصر چشم‌آذر، آهنگساز فقید، پی به استعدادش برد و او را به داریوش مهرجویی معرفی کرد. بعد از معارفه و تست اولیه زنده‌یاد مهرجویی پی برد فرهی بهترین گزینه برای نقش مهشید در فیلم «هامون» است.

زنی به ظاهر آرام که رابطه‌اش با همسر سرگشته (حمید هامون با بازی زنده‌یاد شکیبایی) شکرآب شده و همین جوشش هامون را بیشتر کرده. مهشید، همان کسی که حمید می‌گفت: «این زن سهم منه، حق منه»، باید جلوه‌گر می‌بود و شمایل معشوق را دلنشین ارائه می‌کرد. فرهی این وجه کاراکتر و مختصات دیگر مثل تعقل‌گرایی را به نحو احسن به نمایش گذاشت و در آغاز راه تبدیل به بازیگری مطرح شد. او برای «هامون» از جشنواره هشتم فجر دیپلم افتخار گرفت.

آن بانوی نازنین
مهرجویی «بانو» را در ادامه «اجاره‌نشین‌‌ها» و «هامون» ساخت. گسترش شهرنشینی و املاک بی‌‌وارث، ذهن را به سمت اولی می‌‌برد و روزگار آشفته بانو و تألمات روحی، مخاطب را یاد دومی می‌انداخت. بیتا فرهی در دومین همکاری خود با مهرجویی درخشان ظاهر شد و نقش زنی اعیانی و خلوت‌گزیده که در خانه مجلل خویش را بر روی مشتی پاپتی باز می‌کند، به‌اندازه و درست بازی کرد. «میکس» و «لامینور» دیگر همکاری‌هاي فرهی و مهرجویی است.

آه ای منیژه
«بانو» هفت سال توقیف بود و تا زمانی‌که فرصت نمایش عمومی به‌دست آورد، فرهی در چند فیلم تحسین‌شده دیگر بازی کرد. شاخص‌ترین آن، «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش است که در آن نقش دکتر شکوه را داشت. سال 78 نوبت به «اعتراض» مسعود کیمیایی و کاراکتر منیژه مجدی رسید.

مني‍ژه از جايي سر راه اميرعلي (داريوش ارجمند) قرار مي‌گيرد كه به‌تازگي از زندان آزاد شده و در نهایت ازدواج سر می‌گیرد. منيژه يار و همراه اميرعلي است؛‌ اوست كه در روزهاي تاريك به همسر آرامش مي‌بخشد. اين نقش هم در كارنامه فرهي يگانه است و باعث شد ثابت كند فقط در نقش‌هاي شيك صاحب تبحر نيست.

دیگر تجربیات سینمایی
در کارنامه بیتا فرهی بیست فیلم سینمایی دیده می‌شود و همین نشان از کم‌کاری‌اش دارد. او به‌خاطر «کیمیا»، «خانه‌ای روی آب»، «خون‌بازی» و «در انتظار معجزه» نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره فجر شد؛ عجیب آن‌که هیچ‌وقت سیمرغ نگرفت. کسب دو جایزه از جشنواره پیونگ‌یانگ و جشنواره کراچی برای «خون‌بازی» به همراه جایزه بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی از جشن حافظ برای «طلسم‌شدگان» از افتخارات کارنامه اوست. نمی‌توان از تجربیات سینمایی فرهی گفت و نقش سیما در «خون‌بازی» را از یاد برد. مادری که دخترش گرفتار اعتیاد است و او در اوج استیصال از تلاش باز نمی‌ماند. «شیش و بش» نیز از معدود تجربیات کمدی این بازیگر است.

مورد ویژه: سرزمین مادری
برای پی بردن به تبحر و تسلط بازیگری بیتا فرهی نیاز نیست به سال‌های دور رفت. او به‌قدری در «سرزمین مادری» خوش درخشیده که برای خاص و عام چاره‌ای جز تحسین باقی نمانده است. بله، فرهی سال 1387 در این سریال بازی کرد و حالا فرصت نمایش به‌دست آورده. و چه اتفاق عجیبی که بازی بیتا فرهی در قسمت دهم «سرزمین مادری» با مرگ کاراکتر اقدس‌الملوک بهادری بر اثر بیماری تمام شد.

او در این سریال نقش زنی اصیل و مقتدر را برعهده داشت که فرزندان و نیز صاحب‌منصبان برایش احترام قائل هستند. بیتا فرهی شمایل این زن را به دور از کلیشه‌ها بازی کرد تا جایی‌که در همان سکانس ورودی، مخاطب پی به هویتش برد. خلاصه این‌که «سرزمین مادری» عرصه دوباره‌ای برای جلوه‌گری فرهی و هنرمندی او بود.

دیگر تجربیات تلویزیونی
بیتا فرهی در 10 سریال و تله‌فیلم به همراه دو سریال خانگی نیز بازی کرده. خیره‌كننده‌‌ترین عملکرد او «سرزمین مادری» است. او در سریال «ولایت عشق» نقش آذردخت، همسر فضل بن‌سهل (اکبر زنجانپور) را بازی کرد که ویژگی مهمش پشتیبانی از همسر و روحیه آرام و مهربانش بود. نسرین سریال «طلسم‌شدگان» که با بیماری سختی دست به گریبان شد، از دیگر نقش‌آفرینی‌های ماندگار بیتا فرهی است.

کدخبر: ۵۴۹۲۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر