کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۲۲۷
تاریخ خبر:

قربانیان بازگشت ترابی و جذب مغانلو در پرسپولیس

روزنامه هفت صبح | مهدی ترابی به پرسپولیس برگشت و پیوستن شهریار مغانلو هم به پرسپولیس تا حدود زیادی قطعی به نظر می‌رسد. اگر مغانلو هم رسما با پرسپولیس قرارداد امضا کند، ترکیب و حتی سیستم بازی پرسپولیس دچار تغییراتی خواهد شد که این تغییرات قطعا قربانیانی را هم به دنبال خواهد داشت که محتمل‌ترین این تغییرات و قربانیان را بررسی می‌کنیم.

* امید عالیشاه: بزرگ‌ترین قربانی بازگشت مهدی ترابی به پرسپولیس، امید عالیشاه است. شاید عالیشاه را بتوان بدشانس‌ترین بازیکن آماده سال‌های اخیر پرسپولیس دانست. بازیکنی که در تمام ۱۵ تیم لیگ برتری می‌توانست فیکس باشد اما در سال‌های اخیر همیشه بهترین خرید سرخ‌ها در پست او انجام شده است.

از وحید امیری و ترابی گرفته تا احسان پهلوان. با این حال انصافا نیمکت‌نشین کردن کاپیتان دوم پرسپولیس در ادامه فصل یکی از سخت‌ترین تصمیمات یحیی خواهد بود. عالیشاه در تمام فصل‌های نقل و انتقالات چند مشتری دست به نقد داشته اما همیشه نسبت به پرسپولیس وفادار بوده است؛ هرچند هر ازگاهی اعتراض‌هایی هم به شرایطش داشته است.

با این حال اگر از هواداران پرسپولیس هم بپرسید، آنها ترابی را به عالیشاه ترجیح خواهند داد مگر اینکه ترابی در بازگشت به پرسپولیس، همان ترابی فصل پیش نباشد و افت کرده باشد که البته نمی‌شود زیاد روی این احتمال حساب کرد و باید مطمئن باشیم که عالیشاه مهم‌ترین قربانی بازگشت ترابی و احتمالا ناراحت‌ترین بازیکن پرسپولیس در نیم‌فصل دوم خواهد بود.

* مهدی شیری و البته سیامک نعمتی: ترابی از نظر پست بازی ربط خاصی به شیری ندارد اما بازگشت او به ترکیب پرسپولیس باعث می‌شود تا سیامک نعمتی هم که معمولا در خط هافبک و کناره‌ها بازی می‌کند، به یک خط عقب‌تر رانده شود و در دفاع راست بازی کند. همین تغییرات باعث می‌شود تا مهدی شیری که بعد از کابوس فینال آسیا کمتر در ترکیب پرسپولیس قرار می‌گرفت و البته در یکی دو هفته اخیر خوب کار کرده بود، دوباره به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شود .

چرا که هم کادر فنی پرسپولیس و هم هواداران این تیم نعمتی را به او برای بازی در پست دفاع راست ترجیح می‌دهند. با این تغییرات، اگر چه نعمتی همچنان در ترکیب اصلی پرسپولیس باقی خواهد ماند اما بازی در یک خط عقب‌تر، باعث خواهد شد تا او تبدیل به یک مدافع راست معمولی شود و نتواند از خلاقیت‌هایش، قدرت دریبل‌زنی‌اش و شوت‌های ناگهانی‌اش استفاده کند. در واقع نعمتی یکی از قربانیان نامحسوس بازگشت ترابی به پرسپولیس خواهد بود.

* احسان پهلوان: هافبک ریزنقش و خلاق پرسپولیس، دقیقا به جای ترابی به پرسپولیس آمد و بعد از رفتن این بازیکن به العربی قطر، قرار بود جایگزین او در ترکیب شود و نقش او را ایفا کند. البته هیچ کس انتظار نداشت او به اندازه ترابی در ترکیب پرسپولیس بدرخشد و تاثیرگذار ظاهر شود اما با این حال، پهلوان توانست انتظارها را برآورده کند و در بعضی از بازی‌ها هم فراتر از انتظار ظاهر شد. به خصوص در بازی‌های آسیایی و چند بازی مهم لیگ برتر مثل دربی. او از زمان پیوستن به پرسپولیس بازیکن فیکس و موثر این تیم بوده ولی با بازگشت ترابی، چاره‌ای جز نیمکت‌نشینی او برای یحیی باقی نخواهد ماند و به احتمال زیاد در نیم‌فصل دوم پهلوان بیشتر به عنوان بازیکن جانشین در نیمه دوم برای پرسپولیس به میدان خواهد رفت.

* کمال کامیابی‌نیا: او بی‌ربط‌ترین بازیکن به ماجرای بازگشت ترابی است اما ممکن است بزرگ‌ترین قربانی این بازگشت هم باشد. در واقع با بازگشت ترابی به ترکیب پرسپولیس، یک هافبک دفاعی از بین احمد نوراللهی، میلاد سرلک و کمال کامیابی‌نیا از ترکیب خارج خواهد و شواهد و قرائن نشان می‌دهد که کمال بیشترین لطمه را از این اتفاق خواهد خورد. تجربه و مرور بازی‌های قبلی پرسپولیس نشان داده که زوج سرلک و نوراللهی در خط هافبک، ترکیب کامل‌تر، متناسب‌تر و موثرتری است که هم در فاز دفاع و هم در فاز هجوم، عملکرد بهتری از این زوج دیده شده است. ضمن اینکه در غیاب کمال در ترکیب پرسپولیس، احتمال اخراج او و ۱۰ نفره شدن این تیم هم کمتر است!

* مهدی عبدی: مهاجم جوان پرسپولیس، بیش از بازگشت ترابی، از جذب شهریار مغانلو متضرر خواهد شد. در واقع پس از پایان محرومیت عیسی آل‌کثیر، زوج او و مغانلو، زوج ایده‌آل کادر فنی خواهد بود. مغانلو از هر لحاظ نسبت به عبدی مهاجم کامل‌تر و خطرناک‌تری است. او هم ضربات سر و پرش‌های بلند کم‌نظیری دارد، هم ضربات ایستگاهی خوبی می‌زند و البته چپ پا بودنش هم مزیت دیگری است که باعث می‌شود یحیی او را به عبدی ترجیح بدهد. عبدی شاید از این به بعد گزینه سوم خط حمله پرسپولیس هم نباشد و یحیی احتمالا بازیکنانی مثل وحید امیری و حتی خود مهدی ترابی را به عنوان جانشینان دو مهاجم اصلی خود در نظر داشته باشد.

*** این تغییرات تبعات منفی ندارد؟
درست است که هیچ عقل سلیمی با حضور بازیکنی مثل مهدی ترابی در ترکیب پرسپولیس مشکلی نخواهد داشت اما واقعیت این است که همانطور که گفتیم، بازگشت ترابی و جذب مغانلو تغییرات زیادی را در ترکیب پرسپولیس به وجود خواهد آورد و حتی شاید یحیی را مجبور کند که سیستم و تاکتیک بازی تیمش را هم عوض کند.

این در حالی است که پرسپولیس بدون ترابی و مغانلو و با همان ترکیب عجیب و بدون مهاجم نوک تخصصی، در پنج بازی آخر خود پنج پیروزی به دست آورد و اتفاقا بهترین نمایش خود در نیم‌فصل را هم در آخرین بازی ارائه داد و گل‌گهر را در سیرجان با پنج گل مغلوب کرد. در واقع به نظر می‌رسد بازیکنان پرسپولیس در اواخر نیم‌فصل با شرایط موجود کنار آمده‌اند و توانسته‌اند به خوبی خودشان را با این وضعیت تطبیق بدهند و بهترین راندمان کاری را هم داشته باشند.

حالا سوال این است که آیا این همه تغییر در ترکیب و سیستم و تاکتیک، پرسپولیس را دچار سکته نخواهد کرد؟ آیا بازیکنان این تیم می‌توانند خیلی زود با این تغییرات هم کنار بیایند؟ چه تضمینی وجود دارد که پرسپولیس با بازگشت ترابی و جذب مغانلو، همچنان در همان شرایط ایده‌آل اواخر نیم‌فصل اول باقی بماند و بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر بگذارد و همچنان مدعی اول قهرمانی لیگ بیستم باشد؟

کدخبر: ۳۷۶۲۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر