کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۹۷۱
تاریخ خبر:

نسخه عجیب‌ قالیباف برای ‌جایگزینی پراید

روزنامه هفت صبح | خیلی‌ها می‌گویند که کار واردات خودرو با آن کیفیت و کمیتی که مجلس تصویب کرده گیر موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برای عبور از همین پیچ صعب هم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس مهمان مجمع شده بوده. اینطور که خودش می‌گوید او در این دیدار تمام تلاشش را برای قانع کردن اعضا کرده. قالیباف دیروز گفته: «در جلسه مجمع تشخیص مفصل توضیح دادم که چطور باید وضعیت خودرو را در کشور اصلاح کنیم. در شرایطی قیمت تمام شده خودرویی مثل پراید ۲۰۰ میلیون تومان است که حتی با ارز حدود ۲۵ هزار تومان هم می‌توان خودروهایی با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد.»

غیر از اینکه تاکید شفاف رئیس مجلس بر اهمیت رفع ممنوعیت واردات چقدر اهمیت دارد، بخش آخر حرف‌های او توجه زیادی به خود جلب و ماشین حساب‌های اهالی دنیای ماشین را روشن کرده است. حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد که اگرچه لزوم باز شدن درهای کشور به روی خودروهای خارجی بر کسی پوشیده نیست و بارها درباره اتفاقات خوبی که این آزادسازی رقم می‌زند گفته‌ایم اما نتیجه حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد که قسمت دوم حرف‌های رئیس مجلس چندان دقیق به نظر نمی‌رسد.

معمولا تعریف خودروی ارزان قیمت در بازار جهانی خودروهایی را در بر می‌گیرد که چیزی بین ۱۲ تا ۱۶ هزار دلار قیمت داشته باشند یعنی شما وقتی به دنبال خودروهای ارزان قیمت در کلاس جهانی بگردید به خودروهایی در این محدوده قیمت بر می‌خورید. بنابراین تعداد خودروهایی که زیر ۵هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارند نه تنها زیاد نیست بلکه بعضی از آنها روی کاغذ از پراید و مخصوصا خودروی جایگزین آن یعنی تیبا کم می‌آورند.

مثلا برای تیبا شتاب ۱۳ و نیم ثانیه و حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار اعلام شده در حالی که اغلب خودروهای ارزان قیمت چینی و هندی شتاب و قدرت بسیار کمتری دارند و بیشتر برای تردد درون شهری و طی کردن مصافت‌های بسیار کوتاه طراحی شده‌اند، بیایید به این فهرست نه چندان طولانی نگاه کنیم تا ببینیم سقوط ارزش ریال چطور نسبت ما را با داشتن خودرویی با کیفیت و به گفته رئیس مجلس «عالی» به هم زده است. البته قبل از آن باید تاکید کنیم که ما اینجا نمی‌خواهیم درباره خودروهای دست دوم که مدت‌هاست درباره واردات آنها صحبت می‌شود حرف بزنیم و بررسی قیمت و کیفیت آنها مجال دیگری می‌طلبد.

سوء تفاهم در مورد میتسوبیشی میراژ و پیکانتو
وقتی پای خودروهای ارزان قیمت به میان می‌آید خیلی از کسانی که ادعا می‌کنند با قیمت پراید و تیبا می‌توان خودرویی در کلاس جهانی خرید پای میتسوبیشی میراژ را وسط می‌کشند در حالی که تصور آنها به زمانی بر می‌گردد که دلار زیر ده هزار تومان بود و میراژ صفر کیلومتر هم زیر ده هزاردلار اما حالا با دلار ۲۵ هزار تومانی، خودرویی که در سال ۲۰۲۱ بیشتر از ۱۵ هزار دلار قیمت گذاشته شده خود به خود از فهرست خارج می‌شود.

این ماجرا در مورد خودروی دیگری هم صدق می‌کند یعنی پیکانتو که محصول کمپانی کیا است و به ایران هم وارد شد و در حال حاضر مدل‌های قبل از سال ۲۰۱۶ آن در بازار ایران به قیمتی بیشتر از ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند و مدل جدید آن در بازار جهانی بیشتر از ۱۷ هزار دلار قیمت دارد.

تاتانانو
کمپانی هندی Tata Motors ارزان‌ترین خودرو جهان را تولید می‌کند. Tata Nano یک خودرو کوچک با سیستم دو چرخ عقب متحرک است که با موتور انژکتوری بنزینی و دو سیلندر کار می‌کند. سرعت آن به ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و طول و عرض آن به ترتیب ۳.۱ متر و ۱.۵ متر است، در حالی که ارتفاع آن حدود ۱.۵ متر است. تاتانانو با شتاب ۳۰ ثانیه و گشتاور ۵۱ به بازار عرضه شده و چندان مناسب رانندگی در بزرگراه‌ها نیست. قیمت این خودرو در سال ۲۰۲۱ حدود سه هزار دلار بود.

چری کیو کیو
حالا نوبت به خودروهای چینی می‌رسد که چری کیوکیو ارزانترین آنها‌ست. این خودرو در چین ساخته شده و از سال ۲۰۰۳ وارد بازار شده است. این برند در سال ۲۰۱۰ عنوان بهترین برند خودروسازی در چین را کسب کرده است. خودرو Chery QQ چندین نسخه داشته که از آن میان می‌توان به Chery QQ۶ اشاره کرد که کوچکترین نسخه به شمار می‌آید. این خودرو QQ در واقع یک خودرو‌ هاچ بک چهار در است که سیستم انتقال قدرت نیمه اتوماتیک پنج سرعته دارد. همچنین این خودرو به دلیل شباهت‌های زیاد طراحی به خودرو کره‌ای Daewoo Matiz با شکایت این برند کره‌ای مواجه شده است. شتاب چری کیو کیو ۳۵ ثانیه و قدرت آن ۵۲ است. چری کیوکیو پارسال ۴ هزار و ۷۰۰ دلار قیمت گذاری شده بود.

ماروتی سوزوکی ۸۰۰
Maruti Suzuki ۸۰۰ یک خودرو هندی با موتوری دارای ظرفیت ۷۹۶ سی سی است و از سیستم انتقال دستی ۴ یا ۵ سرعته، بسته به نسخه خودرو، برخوردار است. نزدیک به ۳ میلیون نسخه از این خودرو از زمان ساختش در اواسط دهه ۸۰ میلادی فروخته شده است. طول آن ۳.۳۵ متر و عرض آن ۱.۴۴ متر است. این خودرو ‌هاچ بک چهار در به خاطر استاندارد‌های جدید آلایندگی که نتوانسته بهبود بخشد، در مسیر خارج شدن از خط تولید قرار دارد و ۴ هزار و ۹۰۰ دلار قیمت گذاری شده بود.

جیلی ام آر۴
این خودرو چینی در دو نسخه پنج در ‌هاچ بک یا چهار در سدان عرضه می‌شود. با لقب Merrie، این خودرو کوچک دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپی است و طول آن ۳.۸۲ و عرض آن ۱.۶۷ متر است. موتور این خودرو ارزان قیمت در دو نسخه ۱.۳ و ۱.۵ لیتری عرضه می‌شود و ۵ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد یعنی سقف آنچه محمدباقر قالیباف گفته بود. قدرت این خودروی ۶۰ اسب بخار و شتابش هم ۲۵ ثانیه اعلام شده است.

مدل‌های خاص خودروهای اروپایی
در این میان برخی خودروهای برقی هم قرار دارند که قیمت بسیار پایینی دارند اما خیلی با تصور ما با خودرویی که برای رفع نیازمان به یک خودرو داریم متفاوت هستند. به عنوان نمونه، «امی» (Ami) (که در زبان فرانسوی به معنی «دوست» است)، محصول جدید الکتریکی شرکت «سیتروئن» است که به تازگی به بازار اروپا معرفی شده و قیمتش حدود ۶ هزار یورو است یعنی کمی‌بیشتر از آنچه مد نظر رئیس مجلس بوده است.

اما این تنها مشکل امی‌و خودروهای مشابه آن برای قرار گرفتن در فهرست ما نیست چون اولا این خودرو برای دو سرنشین طراحی شده ثانیا فقط ۸ اسب ‌بخار قدرت دارد و حداکثر سرعتش حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و برای شارژ کامل با برق شهری، سه ساعت زمان نیاز دارد. در خود فرانسه برای خرید این خودرو شرایط ویژه‌ای هم قرار داده شده مثلا شما در این کشور می‌توانید با پرداخت دو هزار و ۵۰۰ یورو و ماهانه ۲۰ یورو امی‌را بخرید.

کدخبر: ۴۵۳۹۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر