کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۰۹۴
تاریخ خبر:

نخستین نشانه‌ها از اسفند داغ

نخستین نشانه‌ها از اسفند داغ

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| شاید باورتان نشود ولی ۱۰۹ روز تا روز انتخابات سال ۱۴۰۲ باقی مانده است. در روز یازدهم اسفند امسال قرار است که مردم در سراسر کشور ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری را به‌ترتیب برای چهار و هشت سال آینده انتخاب کنند.

حالا از ۳۲ مرحله پیش‌بینی‌شده، در مرحله پانزدهم برگزاری انتخابات مجلس هستیم. این مرحله عبارت است از «اعتراض کاندیداهای ردصلاحیت شده توسط هیات‌های اجرایی» که قرار است تا سه‌شنبه انجام شود. در نهایت روز ۱۹ بهمن‌ماه مشخص خواهد شد که قطعا چه کسانی نامزد انتخابات مجلس هستند. در انتخابات خبرگان اما کمی قبل‌تر از این مرحله هستیم و دیروز تازه ثبت‌نام به پایان رسیده است. با هم ببینیم که وضعیت مهم‌ترین رویداد سیاسی سال جاری به چه شکل است.

انتخابات مجلس
یک: ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند. هیات‌های اجرایی که اولین مرحله بررسی صلاحیت نامزدهاست و در فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود و یک هیات تقریبا دولتی است صلاحیت این افراد را بررسی کردند و دیروز اعلام شد که ۲۸‌درصد از کل این نامزدها یعنی حدودا هفت هزار نفر از نظر هیات‌های اجرایی یا همان دولت صلاحیت حضور در انتخابات مجلس را نداشتند.

صلاحیت نیمی از این افراد تایید نشده و صلاحیت نیمی دیگر احراز نشده است. فرقش این است که در مورد گروه اول دولت نظرش این بوده که این فرد با توجه به سوابقی که دارد مورد تایید نیست ولی در مورد گروه دوم سوابقی موجود نبوده یا به هر شکل هیات اجرایی مطمئن نشده که این فرد صلاحیت حضور در انتخابات را دارد.

دو: برخی از این افراد اما شاخص هستند. دو چهره بسیار شاخص مسعود پزشکیان و علی مطهری هستند. مسعود پزشکیان شصت و نه ساله که وزیر بهداشت دولت دوم خاتمی بود از سال ۱۳۸۶ نماینده چهار دوره مجلس بوده است. او با انتشار نامه ردصلاحیت خود گفته که به دلیل عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ردصلاحیت شده است.

علی مطهری شصت و پنج ساله هم که فرزند آیت‌الله شهید مرتضی مطهری است و در دوره هشتم تا دهم مجلس نماینده تهران بوده است و البته صلاحیتش برای انتخابات مجلس قبل هم تایید نشده بود گفته این‌بار به دلیل عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه تایید نشده است.

سه: برخی از نمایندگان فعلی مجلس هم جزو ردصلاحیت‌شدگان هستند. برای اینکه پرحرفی نکنیم جدولی درست کردیم از این اسامی که می‌توانید آن را ذیل این مطلب ببینید.

چهار: چه خواهد شد؟ فعلا مرحله اول تایید صلاحیت‌هاست و ممکن است برخی یا بسیاری از این عدم احراز صلاحیت‌ها یا ردصلاحیت‌ها در مراحل بعدی به شیوه‌ای حل شود. فراموش نکنید که فعلا با همین اخبار مربوط به ردصلاحیت‌ها، توجه برخی دیگر از مردم هم به ماجرای انتخابات جلب شده است. بنابراین صبور باشید چون در مورد محرومیت حضور فردی در انتخابات باید در همان روز ۲۰ بهمن صحبت کرد که تایید یا رد‌صلاحیت قطعی شده باشد.

انتخابات مجلس خبرگان
یک: در انتخابات مجلس خبرگان تا ساعت ۲ بعدازظهر دیروز ۳۶۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند. این میزان تفاوت چشمگیری نسبت به دوره قبل یعنی سال ۱۳۹۴ دارد که در آن کمی بیش از هشتصد نفر برای حضور در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. آمار نهایی ثبت‌نام‌کنندگان مشخص نیست ولی با فرض ۴۰۰ نامزد هم باید گفت که تقریبا برای هر کرسی مجلس خبرگان، بدون در نظر گرفتن رد‌صلاحیت‌های شورای نگهبان، نزدیک به ۵ نامزد وجود خواهد داشت.

دو: مهم‌ترین خبر دیروز در مورد این انتخابات اما، ثبت‌نام رئيس‌جمهور کنونی و سابق مجلس بود. برخلاف آنچه برخی حدس می‌زدند که رئيسی از تهران در انتخابات شرکت کند، او به همان حوزه انتخابیه خراسان جنوبی رفت و از آنجا ثبت‌نام کرد. البته رئيسی دیروز در عربستان سعودی بود و فردی به‌نام حجت‌الاسلام‌ حسین بابایی به نمایندگی از او با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلبی رئیسی را ثبت کرد.

اما حسن روحانی، رئيس‌جمهور سابق شخصا در ستاد انتخابات کشور، حضور پیدا و در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرد. روحانی بعد از ثبت‌نام خود بیانیه‌ای نیز منتشر کرد و در آن با این ادبیات، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کرد:

«اگر شما هم مانند من پس از سال‌ها تجربه تلخ و شیرین به این نتیجه رسیده‌اید که «ایران» سهم مشاع ایرانیان است و یکدست‌سازی و انحصارطلبی یکی از عوامل براندازی دو اصل مشروعیت و کارآمدی نظام ‌است و اگر باور دارید که ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، تلاشی ممکن برای بازگرداندن آینده به ایرانیان است، آنگاه با این انتخاب سرنوشت‌ساز روبه‌رو خواهید بود که آیا -به‌عنوان عضوی از اکثریت واقعی جامعه- مایلید تا حد امکان در سرنوشت جمعی خود فعالانه مشارکت کنید یا اینکه تسلیم انفعال و یأس می‌شوید و آینده خود و فرزندانتان را به اقلیتی، مدعی اکثریت، واگذار می‌نمایید؟

ممکن است بخشی از جامعه روی بگرداند و ناامید باشد؛ اما رسالت اکثریت، بن‌بست‌شکنی است. برای بن‌بست‌شکنی باید از دوگانه‌ خانه و خیابان فراتر رفت و به انتخاب‌های پیش‌رو اندیشید… رأی دادن ولو فقط به حداقل گزینه‌های مطلوب و ممکن، مطالبه‌ای مدنی با بلندترین صداست؛ که حتی گوش‌های ناشنوا را ناگزیر از شنیدن می‌کند.»

کدخبر: ۵۴۷۰۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر