کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۲۹۰
تاریخ خبر:

نحوه محاسبه قبض برق در ‌آلمان

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | حتما به دفعات از مقامات و مسئولان کشور شنیده‌اید که قیمت انرژی در کشورهای توسعه‌یافته خیلی بیشتر از ایران است. این مورد از جهاتی درست و از جهاتی اشتباه است. از نظر تبدیل تعرفه به ریال به درستی تعرفه مصرف برق در کشورهای توسعه‌یافته خیلی در مقایسه با کشورمان بیشتر است.

اما اگر این مبلغ را در مقایسه با حداقل درآمد در کشورهای صنعتی در نظر بگیریم، تقریبا به تناسبی شبیه ایران و شاید کمی پایین‌تر دست پیدا کنیم. اما مطلبی که امروز قصد دارم برایتان بازگو کنم، به نحوه دریافت هزینه برق مصرفی در آلمان بازمی‌گردد.موردی که در بدو ورود به آلمان برای من خیلی جدید و ناآشنا به نظر می‌رسید، این بود که قبض ماهانه‌ای وجود ندارد و در ابتدای سال بین مشتری و شرکت ارائه دهنده یک توافق صورت می‌گیرد و مبلغی به صورت ماهانه از حساب مشتری کسر می‌شود. اجازه دهید با مثال عددی برای شما این مورد را شرح دهم.

برای مثال، شما یک خانواده چهار نفره هستید که در یک آپارتمان ۸۰ متری زندگی می‌کنید. شرکت‌های ارائه دهنده، جدول‌های از پیش تعیین‌شده‌ای برای مصرف برق بر اساس تعداد نفرات و متراژ خانه و حتی سال ساخت خانه از نظر هدررفت انرژی دارند که بر اساس آن جدول به شما یک عدد تخمینی را اعلام می‌کنند.

برای مثال شرکت به شما می‌گوید که ما پیش‌بینی می‌کنیم که شما در ماه، معادل ۹۰ یورو برق برای روشنایی و گرمایش منزل مصرف می‌کنید. حال شما می‌توانید بر اساس تجربه قبلی از میزان برق مصرفی‌تان، این عدد تخمینی را کاهش یا افزایش دهید و با شرکت بر سر یک عدد توافق کنید.

از زمان توافق، با امضای فرم برداشت ماهانه از حساب، به شرکت ارائه دهنده برق اجازه می‌دهید که ماهانه مبلغ موردنظر را از حساب بانکی شما کسر کند. این اتفاق از زمان عقد قرارداد تا ۱۲ماه، به صورت منظم و ماهانه صورت می‌پذیرد. اما با پایان ۱۲ماه تقویمی از زمان شروع قرارداد، شرکت برای شما یک قبض ارسال می‌کند و مصرف سالانه شما را اعلام می‌کند.

اگر طبق قبض دریافتی، مبلغ قبض شما از مقداری که در طول سال پرداخت کرده‌اید کمتر باشد، باید مابقی را به شرکت پرداخت کنید. در چنین شرایطی شرکت به شما پیشنهاد می‌کند که مبلغ ماهانه را برای سال جدید مقداری افزایش دهد. اما اگر مبلغ مورد توافق و پرداخت شده شما طی سال قبل، از میران مصرف شما بیشتر بوده باشد، شما مابه‌التفاوت را از شرکت برق بازپس می‌گیرید و این امکان را خواهید داشت که مبلغ ماهانه سال بعد را هم نسبت به سال قبل کاهش دهید.

تا به اینجا، تفاوت مهم با ایران این بود که به‌جای قبوض ماهانه، قبض به صورت سالانه محاسبه می‌شود و برای اینکه به مشتری فشار سالانه وارد نشود، به صورت ماهانه یک مبلغ توافقی از مشتری دریافت می‌شود. اما مورد اصلی که برای من به شخصه خیلی ناآشنا و جدید می‌نمود، امکان تغییر ارائه دهنده برق به صورت سالانه است.

در آلمان، شرکت‌های خصوصی زیادی هستند که به عنوان ارائه دهنده برق فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر انرژی را از دولت و منابع تولید انرژی خریداری می‌کنند و به مشتریان می‌فروشند. وجود رقابت در ارائه برق هم باعث شده هر سال این امکان برای مشتری فراهم شود تا با بررسی تعرفه‌های شرکت‌های مختلف و البته دریافت پیشنهاد از شرکت‌های رقیب، یکی از آن‌ها را برای سال بعد انتخاب کند و با تغییر ارائه‌دهنده برق خود، از این پس از شرکت دیگری برق دریافت کند.

مشتری بعد از بررسی تعرفه‌های مختلف، در صورتی‌که قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی پیدا کند، به شرکت جدید اجازه فسخ قرارداد با شرکت قبلی را می‌دهد و با امضای قرارداد با شرکت جدید، این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که با کمپانی قبلی مکاتبه کنند و به آن‌ها اطلاع دهند که شما تصمیم به تغییر ارائه دهنده گرفته‌اید و از این پس مشتری شرکت جدید محسوب می‌شوید.

پس از آن، دو شرکت با هماهنگی هم، در یک روز و ساعت مشخص، بدون اینکه شما متوجه تغییر شوید یا حتی برای لحظه‌ای تغییری در برق منزلتان ایجاد شود، شما را در شبکه خودشان جابه‌جا می‌کنند و پرونده شما در شرکت قبلی به طور کامل بسته می‌شود. شما در پایان هر سال قادر خواهید بود مجددا با بررسی تعرفه‌های مختلف در صورت پیدا کردن تعرفه بهتر، نسبت به تغییر ارائه‌دهنده برق منزل یا محل کارتان اقدام کنید. بدین‌ترتیب است که حتی برای مواردی همچون برق هم، وجود رقابت در بخش خصوصی می‌تواند به کاهش قیمت و نفع بیشتر مشتری منجر شود.

کدخبر: ۳۲۸۲۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • moslem.n

    این خبر رو هم پولی کردید ،واقعا که هفت ص بح