کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۸۵۴
تاریخ خبر:

نبرد گلادیاتورها در رینگ انتخابات

نبرد گلادیاتورها در رینگ انتخابات

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| ‌‌قانون اساسی آمریکا در سال ۱۷۸۹ به تصویب رسید و جالب است بدانید یکی از قدیمی‌ترین قانون‌های اساسی موجود در جهان است. این قانون که از زمان تصویب تا‌کنون تغییری پیدا نکرده است، حول ۳ محور عمده تعریف شده است؛ تفکیک قوا، نظام فدرالی و نظام مبتنی بر انتخابات و صندوق رای. مهم‌ترین آوردگاه سیاسی آمریکا که نتیجه آن با رای مردم مشخص می‌شود، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است.

جالب است بدانید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علاوه بر آنکه مهمترین انتخابات جهان در میان کشورهای دموکراتیک و دارای صندوق آراست، طولانی‌ترین رقابت انتخاباتی جهان نیز هم هست. فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای اصلی هر دو حزب از ۲ تا ۳ سال پیش از روز رای‌گیری آغاز می‌شود. یکی از جذاب‌ترین قیمت‌های این رویارویی، مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای اصلی و نهایی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است.

مناظره‌ نامزدهای انتخابات آمریکا همواره از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و شاید تنها مناظره‌های انتخاباتی در میان دیگر کشورهای جهان باشد که از سایر کشورها نیز بیننده دارد و تنها مختص مردم آمریکا نیست. همچنین مناظره‌ها تاثیر بسیار مهمی در افکار عمومی دارد و علاوه بر مشخص کردن تصمیم آرای خاموش و مردد، می‌تواند نظر افراد دیگر را هم برای انتخاب نامزد مورد نظر خود تغییر دهد.

بهترین شاهد مثال برای این ماجرا مناظره‌های انتخابات ۲۰۱۶ و نحوه مدیریت درست مناظره‌ها توسط ترامپ و ضعیف ظاهر شدن هیلاری کلینتون در این برنامه‌ها بود که سرانجام آرای خاموش و مردد را به سمت ترامپ سوق داد. در نقطه مقابل، در اولین مناظره انتخاباتی سال ۲۰۲۰ هم بایدن توانست بهتر از ترامپ ظاهر شود.

در میانه این مناظره، ترامپ مدام وسط حرف‌های بایدن می‌پرید و نمی‌گذاشت که کلام او منعقد شود. در همین حین بایدن با قاطعیت خطاب به ترامپ گفت «میشه لطفا خفه بشی مرد!» و اینگونه این جمله به شعاری علیه ترامپ و برگ برنده بایدن در مناظره‌های انتخاباتی بدل شد.

اگر اتفاق خاصی در این میان رخ ندهد و اتحاد و یکپارچگی نسبی حزب دموکرات درباره حمایت بی‌چون و چرا از بایدن نشکند، باید بگوییم او به‌عنوان پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، در رقابت‌ها باقی خواهد ماند و نامزد نهایی این حزب خواهد بود. در جبهه مقابل هم اختلاف آرای دونالد ترامپ به حدی با رقبای خود افزایش پیدا کرده است که تنها یک معجزه می‌تواند از ورود او به بخش نهایی انتخابات جلوگیری کند.

با این اوصاف باید شاهد همان ترکیب انتخابات ۲۰۲۰ باشیم‌ یادمان نرود که رقابت به حدی در انتخابات ۲۰۲۰ شدید بود که جامعه آمریکا به‌طور کامل دوقطبی شده بود و همین امر سبب شد تا شهروندان این کشور، بیشترین تعداد رای تاریخ را در صندوق‌ها بریزند. از این‌رو رقابت این دو نامزد پیر و فرتوت، به‌ویژه برگزاری دوباره مناظره‌های دو نفره آن‌ها می‌تواند بسیار دیدنی و شورانگیز باشد.

حالا تاریخ و محل برگزاری سه مناظره ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام شده است. محل این مناظرات که در ماه‌های سپتامبر و اکتبر برگزار می‌شوند، پردیس‌ دانشگاه‌های آمریکا در ایالت‌های تگزاس، ویرجینیا و یوتا خواهند بود. این خبر را کمیسیون غیرانتفاعی و غیرحزبی مناظرات ریاست‌جمهوری در روز دوشنبه اعلام کرد. نخستین مناظره ۱۶ سپتامبر در دانشگاه ایالتی تگزاس، واقع در سن مارکوس برگزار می‌شود.

بعد از آن، دومین مناظره‌ اول اکتبر در دانشگاه ایالتی ویرجینیا در پترزبورگ برگزار خواهد شد. مناظره نهایی کمی بیش از یک هفته بعد، در تاریخ ۹ اکتبر در دانشگاه یوتا واقع در سالت‌لیک سیتی برگزار می‌شود.‌ مناظره معاونان رئیس‌جمهوری نیز قرار است ۲۵ سپتامبر در کالج لافایت در ایستون پنسیلوانیا برگزار شود. به گفته سی‌پی‌دی، جزئیات بیشتر در مورد مناظرات ازجمله شکل [برگزاری] و مجریان آن سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شود.

کدخبر: ۵۴۸۸۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر