کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۰۹۷
تاریخ خبر:

نبرد جهرمی‌ها در جنگل شروود

نبرد جهرمی‌ها در جنگل شروود

روزنامه هفت صبح| هر دو از چهره‌های بسیار جوان دولت خودشان هستند، هر دو به نسل دهه شصت تعلق دارند و ادعا می‌کنند که جوانان نسل سوم و دغدغه‌های آنها را درک می‌کنند. هر دو سعی می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی چهره‌ای به‌روز و متفاوت در عالم سیاست باشند، حضور پررنگ هردوی آنها در دولت متبوعشان با سروصدا و به عنوان نمادی از جوانگرایی صورت گرفت.

بین محمد‌جواد آذری جهرمی ۴۲ساله و علی بهادری جهرمی ۳۸ساله که اولی در دولت روحانی وزیر ارتباطات بود و دومی در دولت رئیسی سخنگوی هیات دولت، شباهت‌های اینچنینی آنقدر زیاد هست که زودتر از اینها انتظار بالا گرفتن کل‌کل و درگیری لفظی بینشان داشتیم، اتفاقی که حالا به نظر می‌رسد افتاده است و پای شخصیت‌های کارتونی دهه شصت هم به دعوا باز شده.

ماجرا وقتی کاملا شکل کنایه مستقیم به خود گرفت که علی بهادری جهرمی دولت پیشین را به داروغه ناتینگهام تشبیه کرد. علی بهادری جهرمی در جلسه‌ای به اسم «آقای سخنگو از دولت چه خبر؟» که در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، همزمان با تعریف کردن خاطره‌ای از اولین جلسه هیات دولت رئیسی گفت:

«وقتی رئیسی وارد اولین جلسه دولت شد که وزرا هنوز به دولت قبل اختصاص داشتند، رئیس بانک مرکزی وقت می‌گوید پول نداریم حقوق این ماه را بدهیم، آقای رئیسی می‌گوید پس تا قبل از آن چه می‌کردید؟ گفتند خلق پول می‌کردیم، حقوق دادن با خلق تورم همانند اقدامی بود که داروغه [ناتینگهام] در کارتون رابین هود می‌کرد.»

اگر بعد از انتشار جزئیات بودجه سال ۱۴۰۳ سراغ شبکه‌های اجتماعی رفته باشید متوجه می‌شوید که بهادری جهرمی چرا از اصطلاح داروغه ناتینگهام استفاده کرد، دلیلی که به ذهن هرکسی می‌تواند برسد اعتراض‌هایی است که در واکنش به سنگین‌تر شدن مالیات‌ها برای سال آینده صورت گرفت و خیلی‌ها در توصیف آنچه سال آینده در انتظار مردم است از عبارت داروغه ناتینگهام استفاده کردند.

بنابراین اگر تصور نکنیم که این تشبیه ناخودآگاه بوده است، این همزمانی را می‌توان تلاش سخنگوی دولت برای جا انداختن این تشبیه در زمین دولت قبل دانست. احتمالا همین هم باعث شد، آذری جهرمی، یا همان جهرمی دولت قبل برای مقابله با جهرمی دولت فعلی اقدام مستقیم صورت بدهد.

در واقع این حرف گویی که صبر آذری جهرمی را سرریز کرده باشد کار را از کنایه و طعنه غیرمستقیم رد کرد و او در کانال تلگرامی‌اش در واکنش نوشت: «قصه را چپکی متوجه شدید! آنکه در جنگل شروود برای احقاق حقوق مردم تلاش می‌کرد رابین هود بود، نه داروغه‌ ناتینگهام که با اخذ مالیات سنگین از مردم سکه‌ای را به ته ظرف مردم می‌کوبید تا پول‌های بیشتری هویدا بشود و آن را تصرف کند.

روشن است که دولت دوازدهم با مشکلات بسیاری مانند ترامپ و کرونا و … روبه‌رو بود، اما تمام تلاش خود را کرد که تا حد امکان مقابل برخی زیاده‌خواهی‌ها بایستد و حقوق کارکنان و کارگران زحمتکش را به موقع بپردازد هر چند «برخی» معتقد بودند افزایش حقوق‌ها و رتبه‌بندی معلم‌ها مشکل سازی برای دولت بعد بوده است.

این پرنس‌جان‌ها هستند که با فشار زیاد بر زندگی مردم و کسب‌وکار‌ها و صاحبان صنایع به تامین بودجه و پرداخت نجومی آن به سازمان‌هایی، چون صداوسیما و … یا همه‌چیز به آن‌هایی که هر روز از یک جایی روییده می‌شوند، می‌پردازند و فریاد «زنده‌باد سکه‌های زر» هم سر می‌دهند.»

طبیعتا این پاسخ به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و در رسانه‌ها هم بازتاب پیدا کرد. نکته جالبی که بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی روی آن دست گذاشتند تسلط کامل آذری جهرمی بر کارتون رابین هود و ارجاعات آن به جزئیات این داستان بود موضوعی که دهه شصتی‌ها را قلقلک داد که آنها هم بخش‌های دیگری از کارتون را مرور کنند و این یعنی آذری جهرمی به هدفش رسیده و حالا باید دید که جهرمی دولت رئیسی چه واکنشی نشان خواهد داد.

البته این اولین‌بار نیست که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی از تشبیه‌ها و اصطلاح‌های جنجالی و به روز برای مقایسه دو دولت استفاده می‌کند. در همین یکی دو هفته اخیر او فقط دو بار با استفاده از عبارت «واقعیه یا کیکه» سعی کرده این کار را انجام بدهد. یک بار در جریان افتتاح فرودگاه شهرستان سقز گفت:

«بله در گذشته یک افتتاح ویدئو کنفرانسی صورت گرفت اما از مردم بپرسید آیا پروازی با این فرودگاه داشتند؟ از این افتتاحیه‌ها در گذشته زیاد صورت گرفت. اما طی این ۲سال منابع تامین و تکمیل شد و به صورت رسمی افتتاح شد. رسانه‌ها می‌توانند بروند ببینند افتتاح واقعی بوده است یا کیک!»

او چند روز بعد یک بار دیگر هم از این اصطلاح استفاده کرد و گفت: «در حال حاضر صدای دانشجو و مطالبه مردم از اقشار مختلف بلافاصله در صحن هیات این دولت شنیده می‌شود. این یعنی واقعی بودن نه کیک، صدای مردم را باید شنید و برای حل آن برنامه‌ریزی کرد.»
این عبارت به یک ویدئویی که به تازگی بسیار وایرال شده تعلق دارد که در آن پسری نوجوان با هدف تولید محتوای یوتیوبی، تصاویر مختلف را نشان می‌دهد و می‌پرسد که به نظر شما این تصور واقعی است یا کیک؟ بیننده هم در ادامه می‌بیند که چیزهایی که تا اندازه زیادی واقعی به نظر می‌رسیدند در واقع کیک‌هایی هستند که بسیار هنرمندانه استفاده شده‌اند.

جالب اینکه بعد از کل‌کل اخیر آذری جهرمی و بهادری جهرمی، بعضی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از همین اصطلاح محبوب سخنگوی دولت استفاده کرده‌اند و به شوخی تصویر هر دو نفر را منتشر کرده و نوشته‌اند: «کدام جهرمی واقعی است و کدام کیک؟»

توجه‌های اخیر به محمد جواد آذری جهرمی هم می‌تواند به دلیل حاشیه‌های حضورش در برنامه به افق فلسطین شبکه افق باشد که به جدال لفظی بین او و مجری برنامه ختم شد و در برنامه‌های بعدی باعث شد که منصوره معصومی، تئوریسین جدید جریان‌های تندرو، علیه حضور او موضع بگیرد. البته آذری جهرمی در تمام سال‌های گذشته هر چند وقت یک بار با موضع‌گیری‌های پر سروصدا کاری کرده کاملا در خبرها و ذهن مردم پررنگ باقی بماند.

کدخبر: ۵۴۹۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر