کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۱۹۸
تاریخ خبر:

مینیاپولیس؛ پوست موز زیر پای جو بایدن

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | مینیاپولیس، یکی از شرقی‌ترین شهرهای آمریکا و پرجمعیت‌ترین شهر از ایالت مینه‌سوتا با بیش از ۴۲۰هزار نفر جمعیت است. سال گذشته نام این شهر به واسطه قتل فجیع و غیرانسانی جورج فلوید به دست پلیس نژادپرست این شهر سر زبان‌ها افتاد.

جورج فلوید فرد سیاهپوستی بود که مغازه‌داری به او اتهام دزدی از مغازه‌اش را زده بود و افسر سفیدپوست پلیس برای همین اتهام فلوید را روی زمین خوابانده و زانویش را بدون هیچ ملاحظه‌ای روی گلویش فشار می‌داد. در فیلمی که یکی از افراد حاضر در صحنه گرفته بود می‌بینیم که فلوید با صدای بریده می‌گوید «من نمی‌توانم نفس بکشم» و در ادامه بر اثر خفگی زیر پای پلیس می‌میرد.

این صحنه و میزانسن را با یادآوری این نکته دوباره مرور کنیم که این‌ اتفاق درست در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری افتاده است، انتخاباتی که یک سوی آن دونالد ترامپ و سوی دیگر او جو بایدن، معاون باراک اوباما ایستاده است.پس از این اتفاق مردم برای اعتراض به نژادپرستی سیستماتیک در کشور آمریکا به خیابان‌ها آمدند و به رغم همه‌گیری افسارگسیخته کرونا در آمریکا و فاصله‌گذاری اجتماعی، تمام شهرها از معترضانی پر شد که جنبش خود را «جان سیاهپوستان مهم است» نامگذاری کرده بودند .

گفتنی است که شعار اصلی مردم در این جنبش این بود: «نمی‌توانیم نفس بکشیم!» دموکرات‌ها که فرصت را مناسب می‌دیدند از این جنبش بهره‌برداری سیاسی کردند و سران این حزب در صفوف معترضان به نژادپرستی در کشور پیوستند و جو بایدن، نامزد نهایی این حزب در انتخابات هم فریاد اعتراض سر داد و به ترامپ که در این غائله جانب پلیس را گرفته بود و برای سرکوب مردم متوسل به گارد ملی شده بود تاخت و البته کسی جز ترامپ به یاد نیاورد که جو بایدن، خود در دهه ۸۰ و ۹۰ با نطق‌های پر شور و حرارتش در مجلس سنا سبب شد بخش مهمی از قوانینی که به پلیس اجازه این رفتار غیر انسانی با شهروندان را می‌دهد مصوب شوند.

در نهایت این جنبش در موضع‌گیری اقلیت‌های نژادی و دینی علیه ترامپ موثر واقع شد و سبب شد بایدن تعداد بسیاری از ایالت‌های شناور را با اتکا به همین پشتوانه از ترامپ ببرد.هفته گذشته و درست در نزدیکی سالگرد این اتفاق و در میان خط و نشان کشیدن‌های آنتونی بلینکن برای قدرت‌های جهان و رسمیت بخشیدن دوباره به نقش رهبری جهان از جانب آمریکا، دادگاه این کشور مامور پلیس را در قتل جورج فلوید مقصر شناخت.

در همین زمان که بحث‌ها بر سر اتفاقات سال گذشته و اعتراضات سراسری در آمریکا و نتایج عملی این جنبش داغ بود، خبری منتشر شد که خاکسترها را کنار زد و آتشی دوباره راه انداخت. نیمه شب گذشته مامور پلیس به یک خودرو که سرنشینانی سیاهپوست داشت فرمان ایست می‌دهد و پس از توقف خودرو با شلیک گلوله راننده را به قتل می‌رساند و سرنشینان دیگر را زخمی می‌کند.

به نظر می‌آید افسر سفیدپوست پلیس تحت تاثیر جنبش و تظاهرات‌هایی قرار گرفته که در روزهای اخیر که شعار آن «جان سفیدپوستان مهم است» بوده، جنبشی که به اعتقاد افراد حاضر در آن، سیاهپوستان و مهاجران حقوق شهروندی سفیدپوستان در آمریکا را نقض می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تا کنون مردم در چند شهر از جمله مینیاپولیس و پورتلند به خیابان‌ها آمدند تا به ادامه نژادپرستی در کشور و دوران پساترامپ اعتراض کنند.

هنوز ساعات اولیه اعتراضات است و نمی‌توان به علت قلت خبرها تصویر درستی از اتفاقات ارائه داد اما آنچه تا‌کنون در خبرها منعکس شده است نشان از آن دارد که راه و روش بایدن همان راه و روشی است که ترامپ در پیش گرفته بود چرا که ماموران پلیس در این دو شهر با مردم درگیر شده‌اند و حتی در برخورد با موتورسواران معترض هم اقدام به تیراندازی کرده‌اند و هیچ مقامی از دولت بایدن تا‌کنون نسبت به این وقایع واکنش مهمی نشان نداده است.

این اخبار در صدر شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفته است و مردم منتظر اظهارنظر بایدن درباره این موضوع هستند. جالب است آخرین توئیت جو بایدن در محکوم کردن خشونت و استفاده از اسلحه در کشور است. موضع‌گیری بایدن درباره این موضوع می‌تواند پایگاه مردمی او را که برای پیشبرد سیاست‌های خود بسیار به آن نیاز دارد تعیین کند.

به نظر می‌رسد فصل مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی بایدن به آرای «نه به ترامپ» زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد سر رسیده است. موضع‌گیری اشتباه بایدن می‌تواند آتش خشم مردم را مضاعف کند و در آستانه سالگرد اعتراضات سال گذشته، دوباره جای آرامش در شهرهای آمریکا را با آشوب عوض کند.

کدخبر: ۳۸۳۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر