کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۴۶۸
تاریخ خبر:

موقعیت چند مجهولی مهدی در فجر

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | یکشنبه شب دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اسامی آثار این دوره را اعلام کرد که در میان آن‌ها نام فیلم موقعیت مهدی هم دیده می‌شود. این فیلم نسخه‌ای سینمایی از سریال عاشورا (ل ۳۱) به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری است. از سوی جشنواره اما نام حبیب والی‌نژاد به عنوان تهیه کننده عنوان شده.

این مسئله به همراه حضور اثری از تلویزیون بعد از سال‌ها در جشنواره فجر امسال محور گزارش امروز است. این فیلم - سریال به رشادت‌های لشکر ٣١ عاشورا می‌پردازد و ضمن نمایش فرازهایی از مجاهدت‌های خاموش برخی از دلاوران این لشکر در عملیات‌های خیبر و بدر و نمایش رشادت‌های حمید باکری، زندگی و شهادت مهدی باکری را محور داستان خود قرار داده است.

‌مورد اول| تغییر نام تهیه کننده
سال پیش سریال عاشورا (ل ۳۱) کلید خورد. در این مدت سریال یک حاشیه پررنگ داشت و آن انتقاد حجازی فر از مسئولان به‌خاطر عدم توجه به آثار دفاع مقدس است. او از سختی‌های ساخت سریال جنگی و احتمال تعطیلی پروژه گفت. با این حال کار پیش رفت و حالا نسخه‌ای سینمایی از آن با نام موقعیت مهدی به جشنواره راه یافته. همزمان با این اتفاق‌، دومین حاشیه برای این پروژه رقم خورد و آن به تغییر تهیه‌کننده برمی‌گردد.

روز گذشته کانال تلگرامی روزنامه صبا به این مسئله اشاره کرد و نوشت: «این اثر که به عنوان مینی‌سریال تلویزیونی و به نام عاشورا (۳۱) در حال تولید است، نخستین تجربه کارگردانی را برای هادی حجازی‌فر در عرصه سینما و تلویزیون رقم زده است. نکته جالب درباره این محصول، آن است که عاشورا در تلویزیون به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری ساخته می‌شود، اما نسخه سینمایی آن با تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در چهلمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است! این در حالی است که پیش از این، خبری از حضور حبیب والی‌نژاد در پشت صحنه مینی‌سریال عاشورا با عناوینی نظیر تهیه‌کننده مشترک یا مجری طرح اعلام نشده بود.»

مورد دوم|پشت پرده تغییر
اشاره رسانه‌ها ناظر به خبرهایی است که از سریال منتشر شده و در آن‌ها همواره از صفری به عنوان تهیه‌کننده نام برده شده. حالا نام والی‌نژاد به عنوان تهیه کننده شائبه ایجاد کرده است. پیگیری هفت‌صبح اما نشان می‌دهد خبری از تغییر تهیه کننده فیلم -سریال عاشورا (ل ۳۱) نیست. علت حذف نام صفری در نسخه سینمایی سریال، به ضوابط تهیه کنندگی در سینما برمی‌گردد.

این که اصل قانون و بندهای آن چیست بماند چون خود ما هم به آن دسترسی پیدا نکردیم. منتها پاسخی که شنیدیم این است: تهیه کننده عاشورا (ل ۳۱) عوض نشده و حذف نام صفری، به سابقه سینمایی او برمی‌گردد. او در تلویزیون چند سریال از جمله سارق روح‌‌، ترور خاموش، خانه امن و سرجوخه تهیه کرده ولی فاقد چنین تجربه‌ای در سینما است. به همین خاطر تا اطلاع ثانوی نام والی‌نژاد کنار فیلم قرار می‌گیرد. چه بسا این مسئله در اکران عمومی حل شود و تهیه کننده نسخه سریالی و سینمایی یکسان شود.

مورد سوم| موقعیت هادی
فارغ از حواشی‌، خود فیلم به چند دلیل اثری است که می‌تواند در جشنواره امسال محل بحث باشد. یکی داستان شهیدان باکری است؛ دیگری ورود حجازی فر به عرصه سینما و آن یکی بازی خود اوست. حجازی فر در سال‌های اخیر نام خود را به عنوان یک بازیگر موفق سر زبان‌ها انداخته و حالا پی‌گیران با دقت دوچندان ساخته اول او را رصد خواهند کرد.

حجازی‌فر به نتیجه خوشبین است و پیش‌تر گفته بود:«اگر چه این سریال هفت قسمت است اما ساخت آن به اندازه هفت فیلم سینمایی برای ما سخت و دشوار بود. تلاش کردیم برای پذیرش هر چه بهتر قصه فیلم نزد مخاطب، شخصیت شهید باکری را از نگاه دیگر شخصیت‌های داستان روایت کنیم.» تصاویر فیلم و قول حجازی فر عوامل دیگری هستند که موقعیت مهدی را در کانون توجه قرار داده‌اند:« امیدوارم بتوانیم با این مجموعه تلویزیونی، کیفیت سریال‌های حوزه دفاع مقدس را به میزان قابل توجهی ارتقا دهیم.»

مورد چهارم| احیای یک سنت
حضور موقعیت مهدی در جشنواره فجر، یک نکته فرامتن دیگر هم دارد. سیما فیلم در دهه هشتاد به عرصه فیلم‌سازی ورود کرد و در چند مورد پاسخ هم گرفت. آن زمان مدیران به مسئله «فیلم-سریال» فکر می‌کردند که حاصل آن آثاری مثل لیلی با من است، سفر به چزابه، مهمان مامان‌، خلبان و… شد.

تلویزیون به فیلم‌، فارغ از نسخه سریالی هم فکر می‌کرد که روزهای زندگی جزو آخرین موارد آن است. سیما فیلم این مسئله را رها کرد و بر سریال سازی متمرکز شد. در حالی که اگر این ایده درست اجرایی می‌شد و پیش می‌رفت، نتیجه‌ای مطلوب به‌دست می‌آمد. حالا زندگی شهید باکری احیاگر یک سنت است و بعد از سال‌ها تلویزیون در جشنواره فجر یک نماینده دارد.

کدخبر: ۴۳۳۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر