کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۹۳۷
تاریخ خبر:

مهندسی؛ رشته مورد علاقه ایرانیان آمریکا

مهندسی؛ رشته مورد علاقه ایرانیان آمریکا

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| گزارش اخیر موسسه Open doors از دانشجویان بین‌المللی نشان می‌دهد دانشجویان ایرانی که در یک سال گذشته برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، بیشترین جمعیت دانشجویان مهندسی را به‌خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری‌که بیش از 95 هزار نفر از دانشجویان ایرانی، در این رشته تحصیل می‌کنند.

این در حالی است که در بین دانشجویان بین‌المللی، ریاضی و علوم کامپیوتر طرفداران بیشتری داشته است. همچنین آمارهای دیگری هم در سال‌های گذشته از وضعیت ایرانیان به لحاظ جمعیت، سن و وضع مالی منتشر شده است که می‌توانید در اینجا بخوانید.

بر اساس آخرین گزارش Open doors 2023 جمعیت دانشجویان در سال گذشته به رقم 10 هزار و 812 نفر رسیده و نسبت به چهار سال گذشته روندی تصاعدی را طی کرده است. رتبه دانشجو‌فرستی ایران به آمریکا در سال 2023 در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

در این گزارش رشته‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی و بین‌المللی ساکن آمریکا بررسی شده و نشان می‌دهد ایران بیشترین جمعیت محصل در این رشته را دارد. 47/2درصد از دانشجویان بین‌المللی، ایرانی‌هایی هستند که در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند.

این در حالی است که تنها 19/2درصد دانشجویان بین‌المللی رشته‌های مهندسی را انتخاب کرده‌اند. به‌طور کلی 202 هزار و 801 دانشجوی بین‌المللی در سال گذشته در رشته‌های مهندسی تحصیل کرده‌اند و حدود 95 هزار و 316 نفر از آن‌ها ایرانی بوده‌اند. بعد از آن و در رتبه دوم بیشترین جمعیت دانشجویان این رشته، کویتی‌ها و بعد از آن بنگلادشی‌ها هستند.

بعد از مهندسی، ایرانیان علاقه خاصی به علوم کامپیوتر و ریاضی دارند. ایرانی‌ها 13/5درصد از دانشجویان بین‌المللی آمریکا در این رشته‌ را تشکیل می‌دهند. رشته‌های فیزیک و علوم زیستی با فاصله بسیار کمی در رتبه سوم رشته‌های تحصیلی ایرانیان در این کشور قرار گرفته است.

انگلیسی کمترین محبوبیت را در یک سال اخیر در بین رشته‌ها داشته و تنها سه‌دهم درصد از ایرانی‌ها در آمریکا رشته‌هایی نظیر ادبیات انگلیسی یا مطالعات انگلیسی را انتخاب کرده‌اند.

همچنین آخرین گزارش موسسه National science در سال 2023 علاقه ایرانی‌ها به رشته‌های مهندسی را تايید می‌کند. از سال 2012 تا 2022، 93/5درصد ایرانیان برای رشته‌های علوم مهندسی در مقطع دکتری ویزای تحصیلی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که تنها 6/5درصد از ایرانی‌ها برای رشته‌های دیگر در مقطع دکتری ویزای موقت تحصیلی گرفته‌اند.

البته دانشجویان هندی، بنگلادشی و چینی هم مانند ایرانیان رشته‌های مهندسی را به سایر رشته‌ها ترجیح داده‌اند و بیش از 90‌درصد دانشجویانشان در آمریکا در این رشته تحصیل می‌کنند.در سال 2022 میلادی میل به ماندگاری دانشجویان دکتری منطقه خاورمیانه برای ماندن در آمریکا بعد از فارغ‌التحصیلی 61/9درصد بوده که این میل برای دانشجویان ایرانی 91/7درصد بوده است.

بر اساس آخرین گزارش موسسه سیاست مهاجرتی، در سال 2019، 59‌درصد از ایرانیان 25 سال به بالا، مدرک کارشناسی یا بالاتر داشتند، در حالی‌که این میزان برای افراد متولد آمریکا و مهاجران بزرگسال 33‌درصد بود. تنها 7 درصد از ایرانیان مهاجر دیپلم دبیرستان یا معادل آن را نداشتند، در حالی‌که این درصد برای کل مهاجران 26‌درصد و برای افراد متولد ایالات متحده 8‌درصد بود.

در سال 2019 حدود 385 هزار نفر ایرانی در ایالات متحده ساکن بودند. در آن سال، ایرانیان کمتر از 1‌درصد از جمعیت 44/9میلیون نفری مهاجران در ایالات متحده را تشکیل می‌دادند. بر اساس تخمین‌های سال 2019 توسط اداره جمعیت سازمان ملل، ایالات متحده محبوب‌ترین مقصد برای ایرانیان ساکن خارج از کشور بود. در حال حاضر طبق آمار سال 2023، حدود 485 هزار نفر ایرانی در آمریکا زندگی می‌کنند.

بر اساس داده‌های اداره سرشماری ایالات متحده، سالنامه آمار مهاجرت دپارتمان امنیت ملی و بانک‌ جهانی، 54 درصد از مهاجران ایرانی در کالیفرنیا زندگی می‌کنند. از نظر توزیع شهری، بزرگ‌ترین جمعیت ایرانیان در کلانشهرهای لوس‌آنجلس (36‌درصد از جمعیت)، واشنگتن دی‌سی (6 درصد)، نیویورک (5 درصد) و سان‌فرانسیسکو (5 درصد) حضور دارند.

مهاجران ایرانی به‌عنوان یک گروه، در مقایسه با کل مهاجران ساکن آمریکا و جمعیت متولد این کشور، پیرتر هستند. میانه سنی برای ایرانیان 55 سال است که این رقم برای افراد متولد خارج 46 سال و برای افراد بومی 37 سال است. در سال 2019، تنها دو درصد از مهاجران ایرانی سن زیر 18 سال داشتند، اما این درصد برای جمعیت متولد آمریکا 25‌درصد و 6‌درصد برای کل جمعیت مهاجران است. 70‌درصد از مهاجران ایرانی بین 18 تا 64 سال بوده‌اند، در حالی‌که 28‌درصد از آن‌ها 65 سال یا بیشتر سن داشتند.

ایرانیان مهاجر، میانه درآمد خانوار بیشتری نسبت به کل مهاجران و جمعیت بومی دارند. در سال 2019، مهاجران ایرانی میانه درآمد خانوار خود را 79هزار دلار اعلام کرده بودند که این رقم برای جمعیت خارجی 64 هزار دلار و برای جمعیت بومی 66هزار دلار بود. در سال 2019، مهاجران ایرانی به همان اندازه در فقر به‌سر می‌بردند (12 درصد) که جمعیت متولد آمریکا از آن رنج می‌برده است.

کدخبر: ۵۵۰۹۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر