کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۵۳۰
تاریخ خبر:

مهم‌ترین نکات فهرست تیم ملی برای جام‌جهانی

روزنامه هفت صبح| فهرست تیم ملی با تاخیری چند ساعته یکشنبه شب اعلام شد. فهرستی که سوژه عجیب و غریب کم نداشت. مهم‌ترین نکات فهرست تیم ملی برای جام‌جهانی را مرور می‌کنیم:

جوان نیستیم اما باتجربه چرا!
نگاهی به میانگین سنی ملی‌پوشان کشورمان نشان می‌دهد که تیم ملی با میانگین سنی 28.92 سال (28 سال و 11 ماه) عازم قطر می‌شود. یوزهای ایرانی در جام‌جهانی 2018 با میانگین سنی 27 سال و سه ماه به روسیه سفر کردند. با این حال افزایش سن ملی‌پوشانی که در آن جام به میدان رفته‌اند، با وجود غیبت نفراتی چون اشکان دژاگه، پژمان منتظری، مسعود شجاعی زمینه‌ساز افزایش میانگین سنی تیم ملی کشورمان نسبت به چهار سال قبل شد.

در دوره قبل تیم ملی بازیکنان 20 و 22 ساله هم داشت که در ترکیب اصلی هم قرار داشتند اما در این دوره جوان‌ترین بازیکن تیم ملی ابوالفضل جلالی 24 ساله است که مشخص نیست در ترکیب اصلی جایی داشته باشد یا نه‌. درست است که ایران با این فهرست، یکی از پیرترین تیم‌های جام‌جهانی قطر خواهد بود اما تجربه بالای شاگردان کی‌روش نیمه پر لیوان است.

سورپرایزی در کار است؟
در حالی که طبق قانون فیفا، تیم‌های حاضر در جام‌جهانی می‌توانند نام 26 بازیکن را در فهرست نهایی خود قرار دهند، فهرست تیم ملی ایران 25 نفره است. درباره این جای خالی حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که کی‌روش این جای خالی را نگه داشته تا در صورت مصدومیت، نفر جدیدی را جایگزین بازیکن مصدوم کند.

اما جدی‌ترین گمانه‌زنی احتمال بالای دعوت از اللهیار صیادمنش است. گفته می‌شود سرمربی تیم ملی تصمیم گرفته تا لحظه آخر، شرایط اللهیار صیادمنش مهاجم ایرانی هال سیتی را بسنجد تا در صورتی که این بازیکن شرایط بازی کردن را به دست آورده بود، او را به فهرست تیمش اضافه کند. صیادمنش که 3 ماه قبل مصدوم شده بود و به نظر می‌رسید که جام‌جهانی را از دست داده، 2 ماه قبل در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرده که شاید با تمرینات خاص بتواند زودتر از موعد مقرر پا به توپ شود و این به معنای رسیدن او به جام‌جهانی است.

خوش‌شانس‌ترین ملی‌پوش کیست؟
شاید از نظر خیلی‌ها ابوا‌لفضل جلالی خوش‌شانس‌ترین بازیکنی است که با کمترین بخت در چند ماه گذشته، ناگهان به فهرست نهایی رسید و راهی قطر شد‌ اما به نظر می‌رسد عنوان خوش‌اقبال‌ترین بازیکن ایران در جام‌جهانی را باید به علی کریمی اختصاص بدهیم. کریمی در یکی دو سال اخیر و پس از جدایی از استقلال درگیر مصدومیت‌های متوالی بود و امیدی به حضور در فهرست نهایی تیم ملی نداشت ولی درست در آستانه جام جهانی به فرم مطلوب رسید و در لیست تیم ملی هم قرار گرفت.

او در این فصل از سوپرلیگ ترکیه 7 بازی برای کایسری انجام داده و در چند بازی ابتدایی هم به علت مصدومیت حضور نداشته است. او حتی در اردوی اتریش هم حضور نداشت و به نظر می‌رسید کاملا از ذهن کادر فنی تیم ملی پاک شده است اما اعتقاد کارلوس کی‌روش به او و شناختی که از این بازیکن داشت باعث شد تا او بدون حتی یک جلسه تمرین در تهران، به اردوی تیم ملی در قطر اضافه شود و در جام‌جهانی حضور داشته باشد.

جام جهانی اولی‌ها!
در لیست نهایی تیم ملی، 9 بازیکن برای نخستین بار حضور در جام‌جهانی را تجربه خواهند کرد. سیدحسین حسینی، پیام نیازمند، صادق محرمی، علی قلی‌زاده، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، احمد نوراللهی، علی کریمی و محمدحسین کنعانی‌زادگان این نفرات هستند. در بین این بازیکنان، محرمی، قلی‌زاده، نوراللهی و کنعانی‌زادگان شانس زیادی برای بازی کردن دارند، به خصوص محرمی که در دیناموزاگرب کرواسی عملکرد خوبی داشت و در دیدارهای تدارکاتی تیم ملی در اردوی اتریش انتخاب اول کارلوس کی‌روش برای دفاع راست بود. کنعانی‌زادگان دیگر انتخاب کی‌روش برای پست دفاع وسط است، چرا که هم در اردوی اتریش به بازی گرفته شد و هم در آخرین دیدار تدارکاتی ایران در تهران برابر نیکاراگوئه 90 دقیقه به میدان رفت.

9 سهمیه برای لیگ‌برتر
در لیست نهایی کی‌روش نام 9 بازیکن لیگ برتری و 16 لژیونر قرار گرفته است. پرسپولیس، استقلال و سپاهان سه باشگاه لیگ‌برتری دارای نماینده در این فهرست هستند که سرخ‌پوشان پایتخت با چهار بازیکن در این زمینه رکورددار محسوب می‌شوند. 13 باشگاه خارجی در لیست نفرات اعزامی ایران به جام‌جهانی قطر نماینده دارند که از بین آنها باشگاه الاهلی قطر، کایسری‌اسپور ترکیه و آ.‌اک آتن یونان با دو بازیکن باشگاه‌های خارجی هستند که در لیست نهایی کی‌روش رکورددار محسوب می‌شوند. به جز ایران، اسپانیا، کرواسی، قطر، یونان، دانمارک، امارات، انگلیس، بلژیک، هلند، قبرس، آلمان و پرتغال 12 کشوری هستند که از لیگ‌های آنها بازیکن به تیم ملی کشورمان دعوت شده‌اند.

ضرر 6 میلیاردی کی‌روش به پرسپولیس
اگر ایران در مرحله گروهی حذف شود، پاداش هر بازیکن برای باشگاهش مبلغی در حدود 170 هزار دلار است که بین تیم‌هایی که او در دو فصل اخیر در آنها عضویت داشته تقسیم می‌شود. باشگاه پرسپولیس در جام جهانی علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری و مهدی ترابی را دارد ولی شاید اگر کی‌روش سرمربی تیم ملی نمی‌شد تعداد نمایندگان این باشگاه افزایش می‌یافت.

میلاد سرلک، هافبک پرسپولیس یکی از نفراتی است که در زمان دراگان اسکوچیچ در تیم ملی حضور داشت و چند بار هم به میدان رفت. کی‌روش در بازگشت به تیم ملی سرلک را دعوت کرد و در بازی‌های دوستانه هم به او بازی داد اما عملکرد هافبک دفاعی قرمزها برای سرمربی پرتغالی تیم ملی راضی‌کننده نبوده و او سرلک را خط زد. باتوجه به اینکه سرلک در دو سال گذشته عضو پرسپولیس بوده تمام پاداش جام‌جهانی او که مبلغی در حدود 6 میلیارد بود به این باشگاه می‌رسید ولی با تصمیم کی‌روش قرمزها این مبلغ را از دست دادند.

کدخبر: ۴۸۸۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر