کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۲۳۶
تاریخ خبر:

مهاجرت به سبک دومین ثروتمند جهان

مهاجرت به سبک دومین ثروتمند جهان

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| جف بزوس، مالک آمازون، بلو اوریجین و واشنگتن‌پست که پس از ایلان ماسک، در رتبه دوم فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد، طی روزهای اخیر اعلام کرده است که قصد دارد از سیاتل به میامی نقل مکان کند. او دلایل متعددی برای این تصمیم ارائه داده است که از این بین می‌توان به زندگی دوباره و از فاصله نزدیک با والدینش، نزدیکی بیشتر و امکان نظارت کامل به برخی از عملیات‌های شرکت فضایی‌اش اشاره کرد.

اما آنچه بزوس در اظهاراتش به آن اشاره نکرد و می‌توان با قطعیت گفت مهم‌ترین دلیل او برای نقل مکان به فلوریداست، مسئله مالیات است. او در نهایت فلوریدا را برای اقامت انتخاب کرده است تا مالیات کمتری بپردازد. همین روند را چند ماه پیش، ایلان ماسک طی کرد و بخش مهمی از مجموعه‌های زیر نظر و تحت مالکیت را به تگزاس منتقل کرد تا هم از زیر بار عضویت در اتحادیه‌های کارگری خلاص شود و هم مالیات کمتری بپردازد.

البته بزوس با میامی و فلوریدا غریبه نیست و سال‌های دبیرستان را در این شهر گذراند و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۲، روانه دانشگاه شد و الان قرار است پس از ۴۱ سال به این میامی بازگردد. گفتنی است این تصمیمی به شمار می‌رود که دیر یا زود مشابه آن را از سایر ثروتمندان نیز خواهیم دید.

در آمریکا یک ضرب‌المثل رایج است که می‌گوید «پله اول ثروتمند شدن، فرار از پرداخت مالیات است.» حال که قرار است جو بایدن مالیات ۱۵ درصدی از درآمد شرکت‌های بزرگ دریافت کند، صاحبان این شرکت‌ها و کسب و کارها تصمیم به فرار و پناه بردن به ایالت‌های سان‌شاین گرفته‌اند.

ایالت‌های سان‌شاین ناظر به ایالت‌هایی است که در آن مالیات بر درآمد محلی از اعراب ندارد و از این رو بهشت میلیاردرها به حساب می‌آید. از سوی دیگر، ایالت واشنگتن، محلی که شرکت عریض و طویل آمازون در آن واقع شده است، از جمله شهرهایی است که برای افزایش مالیات بر درآمد افراد ثروتمند اقدام کرده است. البته این‌ها مسائلی است که بزوس به زبان نیاورد و حتی در مصاحبه خود، سوالات مربوط به مسائل مالیاتی را بی‌پاسخ باقی گذاشت اما این حقیقت در تصمیم او عیان است و به هیچ وجه نمی‌توان پنهانش کرد.

حال اگر او به سراغ گنجینه زحمات سه دهه‌ای خود برود و سهام فعلی‌اش در شرکت آمازون را بفروشد، حرکت به فلوریدا برای او بسیار مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. طبق گزارش موسسه فکت‌ست، بزوس در حال حاضر 9/7 درصد از سهام آمازون را در اختیار دارد که در حال حاضر حدود 136/7 میلیارد دلار ارزش دارد.

میزان رغبت بزوس به پرداخت مالیات در حدی است که او در سال‌های اخیر از شرکت آمازون به عنوان مدیر، دستمزد ۸۱۳۴۰ دلاری دریافت می‌کند که به طور تقریبی برابر با دستمزد یک کارمند حسابداری ساده است. بزوس می‌تواند بار مالیاتی ایالتی خود را با نقل مکان به فلوریدا، از این هم کمتر کند.

قانون اساسی ایالت واشنگتن مدت‌های مدید بود که مالیات بر درآمد را ممنوع کرده بود اما در سال ۲۰۲۱ قانونگذاران این ایالت، ۷ درصد مالیات غیر مستقیم بر سود خالص سرمایه بلندمدت بالاتر از معافیت ۲۵۰ هزار دلاری را تصویب کردند. این قانون در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد و دادگاه عالی ایالت اوایل سال جاری آن را تأیید کرد. سود سرمایه و نیز سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌هایی مانند دارایی‌هایی که بزوس در آمازون و جاهای دیگر در اختیار دارد، شامل همین قانون است.

علاوه بر این، برخی از قانونگذاران واشنگتن می‌خواهند مالیات بر ثروت را برای به چنگ انداختن ثروتمندترین ساکنان وضع کنند. جارد والزاک، متخصص مالیات ایالتی در بنیاد مالیات، گفت: «پیشنهادهای اولیه ما بر میلیاردرها متمرکز بود، به طوری که پنج میلیاردر در ایالت به طور تقریبی تمام درآمد پیش‌بینی شده در این قانون را بدهکار بودند.»

اما حقیقت آن است که ثروتمندان به همین راحتی دم به تله نمی‌دهند. والزاک گفت: «این چالش مالیات بر ثروت دولتی را نشان می‌دهد، زیرا ثروتمندترین افراد دارای تحرک بالایی هستند و می‌توانند به راحتی از پرداخت آن اجتناب کنند.» این اقدام همچنین می‌تواند وارثان بزوس را از مالیات بر املاک ایالت واشنگتن محافظت و دارایی‌های او را برای وارثانش بیمه کند.

در فرایند مهاجرت به میامی، بزوس قصد دارد در یک مکان که به طور فزاینده‌ای برای افراد ثروتمند و مشهور، از جمله فوق ستاره فوتبال لیونل مسی، محبوب شده است، خانه‌ای بخرد. او پدر ۴ فرزند است و اکنون ۵۹ سال دارد. بزوس امسال در شهرهای بسیاری از جمله لس‌آنجلس، تگزاس غربی، نیویورک و واشنگتن دی سی ملک‌های گران‌قیمت و ارزنده‌ای خریداری و طی تابستان گذشته، بیشتر اوقات خود را همراه با نامزدش، لورن سانچز، صرف سفر به نقاط مختلف دنیا از طریق مسیرهای آبی و به وسیله قایق تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری خود کرده است.

گفتنی است او آمازون را از گاراژ خانه خود در منطقه سیاتل راه اندازی کرد و شرکت را در آنجا مستقر کرد. این شرکت از طریق رشد خود به منطقه‌ای کمک کرد که خانه برخی از برجسته‌ترین نام‌های شرکتی قرن بیست و یکم از جمله مایکروسافت، استارباکس و تی‌موبایل است. البته باید گفت بزوس از همان اول مسیر و پیش از ثروتمند شدن، قصد نداشت مالیاتی بپردازد.

سال ۱۹۹۵ و پس از تلاش دو ساله جف و مکنزی بزوس و همچنین برنامه‌نویسی به نام کافان اولین نسخه از سایت آمازون بر روی اینترنت قرار داده شد. سرمایه اولیه این شرکت کوچک و سه نفره ۳۰۰ هزار دلار بود که البته برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک و استارتاپی سرمایه مناسب و قابل توجهی به شمار می‌رفت اما بزوس همواره دو دغدغه و نگرانی بزرگ برای هزینه کردن این پول را با خود به همراه داشت.

اولین نگرانی بزوس منبع این سرمایه بود، او این مبلغ را از پدر و مادرش قرض گرفته بود و این پول تمام سرمایه و پس‌انداز آن‌ها بود. این قضیه زمانی بغرنج‌تر می‌شود که جف و مکنزی پس از دو سال کار کردن دقیق روی طرح اولین کتاب‌فروشی اینترنتی جهان، ریسک این سرمایه‌گذاری را ۷۰ درصد محاسبه کردند.

نگرانی بعدی بزوس که همچنان با او باقی مانده و هنوز رهایش نکرده است و از این موضع مورد انتقاد و اتهام‌های فراوانی نیز هست، نگرانی تمام ثروتمندان و بازیگران عرصه تجارت یعنی مالیات است. بزوس از همان ابتدا رضایت نداشت که مالیاتی بابت تجارت نوپای خود بپردازد و از این رو از آلباکورکی نیومکزیکو به سیاتل واشنگتن کوچ کرد و شرکت آمازون را در منطقه‌ای راه‌اندازی کرد که منطقه آزاد به حساب می‌آمد و کسب و کار در آن شامل پرداخت مالیات به دولت نمی‌شد. این‌طور که پیداست سفرهای ثروتمندان و صاحبان کسب و کارها برای دور زدن مالیات، پایان ندارد.

کدخبر: ۵۴۶۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر