کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۰۱۸
تاریخ خبر:

مناظره سوم جمهوری‌خواهان؛ ‌بدون برنده‌ و با ۵ بازنده

مناظره سوم جمهوری‌خواهان؛ ‌بدون برنده‌ و با ۵ بازنده

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| سومین مناظره درون حزبی جمهوری‌خواهان، چهارشنبه شب و به میزبانی میامی برگزار شد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این مناظره نیز با غیبت و عدم حضور نامزد اصلی این حزب یعنی دونالد ترامپ برگزار شد. آرای ترامپ در نظرسنجی‌ها دست‌نیافتنی است و او ترجیح داده تا خود را در موقعیت نقد و مناقشه هم‌حزبی‌هایش قرار ندهد.

البته عدم حضور ترامپ یک دلیل مهم دیگر هم دارد. کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، تنها به افرادی اجازه حضور در مناظره‌ها را می‌دهد که متعهد شوند از نامزد نهایی حزب در انتخابات حمایت کنند. اگر ترامپ به هر دلیلی نتواند در دور نهایی انتخابات حاضر شود، به هیچ وجه زیر بار این تعهد نمی‌رود.

‌مناظره ۵ نفره
به گزارش یورو‌نیوز با انصراف مایک پنس، معاون ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری‌اش از ادامه رقابت‌های انتخاباتی، جمع جمهوری‌خواهان حاضر در رقابت‌ها کوچکتر شد و در این مناظره ۵ نفر شرکت داشتند. با این اوصاف، نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، تیم اسکات، سناتور سیاه‌پوست کارولینایی جنوبی، ران دی‌سانتس، فرماندار محافظه‌کار فلوریدا، ویویک راماسوامی، کارآفرین سرمایه‌‌دار هندی‌تبار و کریس کریستی، فرماندار پیشین نیوجرسی، حاضران این رویداد را تشکیل دادند.

‌حمایت از اسرائیل و انتقاد از بایدن
همانطور که انتظار می‌رفت، حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس در غزه، موضوعی بود که هر ۵ نامزد جمهوری‌خواه بر سر آن توافق داشتند و محور اصلی صحبت‌های‌شان را تشکیل می‌داد. گفتنی است همواره رابطه بین جمهوری‌خواهان و اسرائیل حسنه بوده و اعضای این حزب چه در کاخ سفید باشند و چه بیرون از آن، حمایت بی‌چون‌وچرا از این رژیم را در صدر وظایف‌شان قرار می‌دهند‌.

دایره این حمایت به حدی تنگ است که آن‌ها به رغم حمایت‌های بی‌شائبه جو بایدن از نتانیاهو و اقدامات جنایتکارانه‌اش در غزه، همچنان از رویکرد دولت او در قبال جنگ اسرائیل علیه حماس و غزه انتقاد کردند. نیکی هیلی با بیان این که آمریکا نباید به اسرائیل بگوید چه کاری انجام دهد، گفت: «تنها کاری که ما باید انجام دهیم، حمایت از آن‌ها در از بین بردن حماس است.»

ران دیسانتس هم گفت که اگر در جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا باشد به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهد گفت که «یکبار برای همیشه کار حماس را یکسره کن.» ویویک راماسوامی که پس از ترامپ، در جایگاه دوم حزب در این رقابت‌ها قرار دارد هم اگرچه نسبت به پیامدهای ورود آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه هشدار داد اما گفت که به نتانیاهو خواهد گفت: «حماس را در مرزهای جنوبی خود، دود و نابود کن.»

‌یکصدا علیه ایران
در بخش دیگری از این مناظره، ۵ نامزد حزب جمهوری‌خواه دیدگاه‌های خود را درباره حملات به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه مطرح کردند. هیلی گفت: «این که مردان و زنان ما می‌توانند هدف قرار بگیرند و ما اجازه داده‌ایم که نزدیک به ۱۰۰ حمله جلوی چشم بایدن اتفاق بیفتد، غیرقابل تصور است.»

البته تعداد حملات در زمان این مناظره ۴۴ حمله عنوان شده و او با تاکید بر عدد ۱۰۰ قصد داشته پیازداغ ماجرا را اضافه کند. هیلی در ادامه انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و گفت این ایران است که به آن‌ها چراغ سبز نشان می‌دهد تا دست به حمله بزنند. او با بیان این که ایران فقط واکنش قدرتمند را متوجه می‌شود، گفت: «اگر یک بار، یک ضربه سخت به آن‌ها بزنیم، عقب خواهند کشید.»

تیم اسکات هم خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت: «اگر می‌خواهید از بیش از ۴۰ حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه جلوگیری کنید، باید به ایران حمله کنید. اگر می‌خواهید کار متفاوتی انجام دهید، نمی‌توانید فقط به انبارها در سوریه حمله کنید، بلکه باید سر مار را ببرید. سر مار ایران است و نه گروه‌های نیابتی‌اش.»

خانم هیلی هم در این بخش از مناظره انتخاباتی ضمن اذعان به نفوذ و قدرت ایران گفت: «بدون ایران، حماسی وجود نخواهد داشت. بدون ایران، حزب‌اللهی وجود نخواهد داشت. بدون ایران، حوثی‌هایی وجود نخواهند داشت و شبه‌نظامیانی در سوریه و عراق که سعی دارند مردان و زنان ارتش ما را هدف قرار دهند، وجود نخواهند داشت.»

او در ادامه گفت که نباید مانند جو بایدن فقط مقابله به مثل کرد، بلکه باید زیرساخت‌هایی را که از آن‌ها برای حملات استفاده می‌‌شوند، هدف قرار داد. ران دیسانتس هم با انتقاد از رفتار بایدن در برابر ایران، گفت اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، به ایرانی‌ها می‌گفت که اگر یک مو از سر یک پرسنل آمریکایی کم شود، «بهایی جهنمی» خواهند پرداخت.

به نتانیاهو چه خواهید گفت؟
در این مناظره از نامزدهای جمهوری‌خواه سوال شد که اگر در انتخابات پیروز شوند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به چه چیزی ترغیب خواهند کرد. همه نامزد‌ها درباره حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس یکصدا بودند و هیچ‌یک دغدغه‌ای برای حراست از جان غیرنظامیان که خونشان با قساوت بر زمین می‌ریزد، در سر نداشت.

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر لزوم بازگرداندن گروگان‌ها به آمریکا گفت: «ما فقط باید از اسرائیل در راه نابودی حماس پشتیبانی کنیم.» ویوک راماسوامی، تاجر و کارآفرین هم گفت به نتانیاهو می‌گوید: «آن تروریست‌ها را از مرز جنوبی‌ات نابود کن و من هم به او خواهم گفت که به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، تروریست‌ها را در مرز جنوبی آمریکا نابود خواهم کرد.»

تیم اسکات اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را خطاب قرار داد و دیپلماسی او را «استراتژی ضعیف» خواند. او گفت: «شما نمی‌توانید با شیطان مذاکره کنید. باید نابودش کنید.» کریستی نیز حرف‌های دیگر نامزد‌ها را تکرار کرد و گفت: «باید مطمئن شوید که حماس دیگر قادر به انجام چنین کاری نیست.»

در برابر افکار عمومی آمریکا
موضع مشترک نامزد‌ها در قبال «یهودستیزی» در این مناظره نیکی هیلی «افزایش یهودستیزی در دانشگاه‌ها» پس از حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را محکوم کرد و گفت: «هیچ‌کس نباید احساس خطر کند. این را من درباره روسای کالج‌هایمان می‌گویم. با یهودستیزی باید همانند نژادپرستی برخورد شود. ما باید از امنیت یهودیان اطمینان حاصل کنیم.» ویوک راماسوامی در این‌باره گفت: «باید یهودستیزی به طور کامل بی‌معنی شود.» او درباره دانشجویان طرفدار حماس گفت: «این بچه‌ها اصلا نمی‌دانند راجع‌به چه حرف می‌زنند. آن‌هایی که از حماس در برابر اسرائیل حمایت می‌کنند نادان‌اند.»

حواشی
این مناظره تنها 7/8میلیون بیننده داشت و با این حساب نسبت به مناظره پیشین ۲۱ درصد ریزش مخاطب داشت. به علاوه تنها ۴۰ درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه این مناظره و حرف‌هایی که در آن رد و بدل شد را «خیلی مهم» تلقی کردند. باید گفت این مناظره با حاشیه‌هایی هم همراه بود. مانند اینکه ویوک راماسوامی، به‌طور تلویحی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را «نازی» خواند یا به‌طور تلویحی، هیلی و ديسانتس را «دیک چنی با پاشنه سه‌اینچی» توصیف کرد.

کدخبر: ۵۴۷۰۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر